دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
آغاز اجرای طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور "

فيلم مصاحبه رئيس دانشگاه

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، اعلام كرد كه با توجه به لزوم حفظ محيط زيست، طرح ملي تهيه و توليد محتواي آموزشي جهت آموزش كودكان 3 تا 4 ساله در اين زمينه، توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي كه داراي رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعي و محيط زيست مي باشد، اجرا مي شود.

دكتر حميدرضا خانكه در گفت وگو با خبرنگار وبداي دانشگاه، با اعلام آغاز اجراي پروژه تهيه محتواي آموزشي زيست محيطي براي مربيان و والدين كودكان 3 تا 4 ساله، توسط دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، ابراز اميدواري كرد كه شاهد بهبود شرايط زندگي مان با محيط زيستي متنوع و توسعه پذير باشيم، چرا كه توسعه پايدار مرهون مشاركت همه عناصر جامعه خصوصا آموزش كودكان است.

وي ضمن تشكر از دكتر نجم السادات موسوي عضو هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و ابداع كننده دوره هاي آموزشي محيط زيستي براي دانشجويان و كودكان و ديگر اعضاي هيات علمي اين دانشگاه، قدرداني از آموزش و پرورش بابت پذيرش اين مداخله ملي، و معلمان و مربياني كه با قشر آينده ساز كشور كار مي كنند، گفت: لازم است همه مردم كشورمان مانند ساير كشورهاي دنيا، در خصوص حفاظت از محيط زيست، آموزش ببينند و زندگي با محيط زيست را ياد بگيرند. و شروع اين آموزش در سنين پائين تر، اين نويد را به ما مي دهد كه آينده اي روشن تر داشته باشيم و نسل آينده از افرادي حامي محيط زيست كه سلامت خودشان و سلامت جامعه را تضمين مي كنند، تشكيل شود.

دكتر خانكه اظهار داشت: براساس جامع ترين تعريف از سلامت، كه از سوي سازمان جهاني بهداشت ارائه شده، سلامت داراي ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي و حتي معنوي است و در نتيجه، زندگي انسان و سلامت انسان در گرو ارتباط منطقي با محيط زيست و احترام به مسايل زيست محيطي است.

وي به توصيه هاي مذهبي و ديني مان نيز در اين خصوص اشاره كرد و افزود: خداوند فلسفه خلقت انسان را تكامل مطرح كرده كه اين تكامل در قالب ارتباط منطقي با ساير عناصر خلقت و بخصوص محيط زيست است، در صورتي كه متاسفانه طي سالهاي اخير، دستكاري ها در محيط زيست رودخانه ها، درياها، كوه ها، تخريب جنگل ها، بيابان زايي و حوزه هاي مختلف، توسعه شهرنشيني و عدم آموزش مردم براي زندگي مسالمت آميز با محيط زيست، منجر به خسارت هاي پايدار و جبران ناپذيري شده است.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي تصريح كرد: اين درحالي است كه نسل آينده ما حق دارد در محيطي سالم با ساير عناصر خلقت و با محيط زيست طبيعي زندگي كند و از اين موهبت الهي بهره مند بشود. و اگر در شرايط كنوني، مداخلات سريع انجام نشود، اين تغييرات و تخريب محيط زيست، آينده بسيار غيرمطمئني را براي نسل هاي آينده ايجاد خواهد كرد كه قابل تامين نيست و شايد در آينده اي دور كره زمين قابل سكونت براي انسان نباشد و جامعه انساني در معرض انقراض قرار بگيرد. لذا، لازم است تمام آحاد جامعه بشري و حوزه هاي مختلف تلاش خود را براي حفاظت از محيط زيست انجام بدهند.

دكتر خانكه افزود: كشورهاي مترقي و كشورهاي توسعه يافته مانند امريكا و چين سهم زيادي از گازهاي گلخانه اي را توليد كرده و تغيير اقليم ايجاد مي كنند و دستكاري هاي كلان در محيط زيست باعث تخريب شديد در اين حوزه شده، و در كشور ما نيز متاسفانه دست اندازي هايي كه به منابع طبيعي شده، جنگل خواري، كوه خواري، و تعدي و فسادي كه در اين حوزه وجود دارد، تاثير بسيار جبران ناپذيري بر محيط زيست ايجاد كرده است.

وي در پايان سخنانش، با تاكيد بر مشاركت همه آحاد مردم در حفظ محيط زيست و استفاده بهينه از منابع طبيعي، تهيه و توليد محتواي آموزشي جهت آموزش مربيان و والدين كودكان پيش از دبستان را اقدام پسنديده اي دانست كه مي تواند آگاهي نسل آينده را نسبت به ضرورت حفاظت از محيط زيست و اهميت آن در زندگي بشر را ارتقاء ببخشد.

گفتني است؛ دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و 9 مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعليم و تربيت نيروي متخصص در رشته هاي سه حوزه سلامت (توانبخشي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني)، انواع خدمات حيطه فعاليت خود را به بيماران و نيازمندان جامعه ارائه مي دهد و در طراحي و اجراي پروژه هاي ملي و منطقه اي نيز مشاركت دارد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/ دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۸۰