دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
وبینار متولیان طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور "برگزار شد

متوليان آموزش محيط زيست در دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، سازمان حفاظت محيط زيست و وزارت آموزش و پرورش، با برگزاري وبيناري، رسما اجراي طرح پژوهشي '' تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست، ويژه مربيان و والدين كودكان 3 تا 4 ساله كشور '' را اعلام كردند.

در ابتداي اين وبينار كه به همت دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي برگزار شد، دكتر حميدرضا خانكه رئيس اين دانشگاه طي سخناني گفت كه با توجه به لزوم حفظ محيط زيست، طرح ملي « تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست جهت مربيان و خانواده هاي كودكان 3 تا 4 ساله »، توسط اعضاي هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي كه داراي رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعي و محيط زيست مي باشند، اجرا مي شود.

دكتر خانكه افزود: لازم است همه مردم كشورمان مانند ساير كشورهاي دنيا، در خصوص حفاظت از محيط زيست، آموزش ببينند و زندگي با محيط زيست را ياد بگيرند. و شروع اين آموزش در سنين پائين تر، اين نويد را به ما مي دهد كه آينده اي روشن تر داشته باشيم و نسل آينده از افرادي حامي محيط زيست كه سلامت خودشان و سلامت جامعه را تضمين مي كنند، تشكيل شود.

وي اظهار داشت: براساس جامع ترين تعريف از سلامت، كه از سوي سازمان جهاني بهداشت ارائه شده، سلامت داراي ابعاد جسمي، رواني، اجتماعي و حتي معنوي است و در نتيجه، زندگي انسان و سلامت انسان در گرو ارتباط منطقي با محيط زيست و احترام به مسايل زيست محيطي است.

وي به توصيه هاي مذهبي و ديني مان نيز در اين خصوص اشاره كرد و افزود: خداوند فلسفه خلقت انسان را تكامل مطرح كرده كه اين تكامل در قالب ارتباط منطقي با ساير عناصر خلقت و بخصوص محيط زيست است، در صورتي كه متاسفانه طي سالهاي اخير، دستكاري ها در محيط زيست رودخانه ها، درياها، كوه ها، تخريب جنگل ها، بيابان زايي و حوزه هاي مختلف، توسعه شهرنشيني و عدم آموزش مردم براي زندگي مسالمت آميز با محيط زيست، منجر به خسارت هاي پايدار و جبران ناپذيري شده است.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي تصريح كرد: اين درحالي است كه نسل آينده ما حق دارد در محيطي سالم با ساير عناصر خلقت و با محيط زيست طبيعي زندگي كند و از اين موهبت الهي بهره مند بشود. و اگر در شرايط كنوني، مداخلات سريع انجام نشود، اين تغييرات و تخريب محيط زيست، آينده بسيار غيرمطمئني را براي نسل هاي آينده ايجاد خواهد كرد كه قابل تامين نيست و شايد در آينده اي دور كره زمين قابل سكونت براي انسان نباشد و جامعه انساني در معرض انقراض قرار بگيرد. لذا، لازم است تمام آحاد جامعه بشري و حوزه هاي مختلف تلاش خود را براي حفاظت از محيط زيست انجام بدهند.

دكتر خانكه افزود: كشورهاي مترقي و كشورهاي توسعه يافته مانند امريكا و چين سهم زيادي از گازهاي گلخانه اي را توليد كرده و تغيير اقليم ايجاد مي كنند و دستكاري هاي كلان در محيط زيست باعث تخريب شديد در اين حوزه شده، و در كشور ما نيز متاسفانه دست اندازي هايي كه به منابع طبيعي شده، جنگل خواري، كوه خواري، و تعدي و فسادي كه در اين حوزه وجود دارد، تاثير بسيار جبران ناپذيري بر محيط زيست ايجاد كرده است.

دكتر خانكه با تاكيد بر مشاركت همه آحاد مردم در حفظ محيط زيست و استفاده بهينه از منابع طبيعي، تهيه و توليد محتواي آموزشي جهت آموزش مربيان و والدين كودكان پيش از دبستان را اقدام پسنديده اي دانست كه مي تواند آگاهي نسل آينده را نسبت به ضرورت حفاظت از محيط زيست و اهميت آن در زندگي بشر ارتقاء ببخشد.

وي از دكتر نجم السادات موسوي عضو هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، مجري اين طرح ملي و ابداع كننده دوره هاي آموزشي محيط زيستي براي دانشجويان و كودكان و ديگر اعضاي هيات علمي اين دانشگاه، مسئولان آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محيط زيست بابت پذيرش اين مداخله ملي، و معلمان و مربياني كه با قشر آينده ساز كشور كار مي كنند، تشكر كرد.

وي در پايان سخنانش، ابراز اميدواري كرد كه شاهد بهبود شرايط زندگي مان با محيط زيستي متنوع و توسعه پذير باشيم، چرا كه توسعه پايدار مرهون مشاركت همه عناصر جامعه خصوصا آموزش كودكان است.

دكتر نجم السادات موسوي عضو هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، پيشنهاد دهنده و مجري طرح ملي تهيه محتواي آموزشي محيط زيست ويژه مربيان و والدين كودكان 3 تا 4 ساله كشور، نيز طي سخناني در اين وبينار گفت: محيط زيست، امانتي براي نسل آينده است و لذا با ارث، تفاوت دارد، چون ارث را هرطور كه بخواهيم خرج مي كنيم، درصورتي كه امانت، بايد سالم و بدون آسيب، به صاحبان آينده آن برسند.

وي با اشاره به اينكه مسايل محيط زيست، يكي از بزرگترين چالش هاي ملت ها در قرن 21 است، افزود: هرچند كه در كنار آن، مساله كرونا را داريم، اما كرونا نيز خود، زاده تخريب ها و دستكاري انسان در محيط زيست است.

دكتر موسوي اظهار داشت: براساس پژوهش هايي كه انجام شده، يكي از مهمترين دلايل اين بحران ها و تخريب ها و در واقع 78 درصد دلايل تخريب در محيط زيست، به فقدان آگاهي لازم و ضعف فرهنگي در زمينه ارتباط شهروندان با محيط زيست برمي گردد، و اجراي طرح پژوهشي تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست براي مربيان و خانواده هاي كودكان 3 تا 4 ساله، يكي از راهكارهاي ارتقاي آگاهي در ميان آينده سازان و نسل آينده اين كشور است.

وي افزود: خوشبختانه با توجه به اينكه آموزش كودكان صفر تا شش ساله زير چتر آموزش و پرورش قرار گرفته اند و آموزش و پرورش با نگاه روشنفكرانه و با افق بلندي كه من در مجموعه دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب آموزش و پرورش مشاهده كردم، اميدوار شدم كه بتوانيم در كنار اين عزيزان به اين مسايل بپردازيم و به كودكان صفر تا شش ساله كشورمان، دوستي با محيط زيست و چگونگي نگهداري از آن را آموزش بدهيم.

مجري طرح كشوري '' تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست براي مربيان و خانواده هاي كودكان 3 تا 4 ساله '' تصريح كرد: هدف ما در تدوين و انتشار اين بسته آموزشي، اين است كه كودك با آشنايي نسبت به محيط زيست، طبيعت و منابع كشورش، به حفظ آنها علاقه مند شده و از كودكي اين احساس در او نهادينه شود.

دكتر موسوي افزود: در واقع مي خواهيم با حمايت متخصصان سازمان حفاظت محيط زيست و پشتيباني مديران و كارشناسان دلسوز آموزش و پرورش، در توانمندسازي مربيان مهدهاي كودك و مراكز پيش دبستاني كه آموزش دهنده كودكان هستند، نقش داشته باشيم و با تهيه بسته آموزشي، اين مربيان را به ابزاري مطمئن و علمي مجهز كنيم، ضمن آنكه بتوانيم خانواده هاي كودكان را در آموزش كودكان و خودشان در ارتباط با مسايل محيط زيست، توانمند كنيم.

وي همچنين گفت: با عنايت به اين ضرورت ها و فرصت ها، دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با حمايت مركز آموزش سازمان حفاظت محيط زيست كه با قوت پشتيبان اين طرح بوده، همانطور كه از طرح قبلي در ارتباط با كودكان 4 تا 6 ساله حمايت كرد، و همچنين با مشاركت دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي آموزش و پرورش و تيم مجربي از مربيان و متخصصان، اجراي طرح پژوهشي '' تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست براي مربيان و خانواده هاي كودكان 3 تا 4 ساله '' را آغاز مي كند.

دكتر موسوي با ذكر نام كارشناسان، هنرمندان و عاشقان و دلسوزان حوزه محيط زيست و آموزش كودكان، ابراز اميدواري كرد كه با همكاري سه ارگان دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، سازمان حفاظت محيط زيست و آموزش و پرورش، بتوانيم فرايند تهيه اين بسته آموزشي را با اهداف ارزشمند آن به پيش ببريم.

در ادامه، دكتر نوذري نماينده دفتر برنامه ريزي و تاليف كتب درسي آموزش و پرورش، در بخش ديگري از اين وبينار، تهيه محتواي آموزشي پيرامون محيط زيست براي كودكان را قدم بسيار ارزشمندي دانست و توضيح داد كه اين بسته آموزشي چه ارتباطي مي تواند با بحث اخلاق در دوره كودكي داشته باشد.

وي افزود: رشد تحولي انسان، برآيندي از تغييراتي است كه در آن اتفاق مي افتد و عواملي در آن اثر دارد كه اولين عامل، ''نيروي فطري و دروني كودك'' است، دومين عامل، ''رشد عقلاني و كلامي كودك ''، و يكي ديگر از عوامل اثرگذار بر رشد كودك، ''محيط اجتماعي و محيط زيست كودك'' است.

نوذري تصريح كرد كه كودك بصورت مداوم با محيط زيست خود ارتباط دارد و برغم اينكه اين عوامل بصورت ابعاد جداگانه مطرح مي شوند، اما با يكديگر همپوشاني دارند و مرتبط هستند و بر يكديگر اثر مي گذارند و زير چتر فطرت كودك، شخصيت كودك شكل مي گيرد، بنابر اين در دوره پيش از دبستان، آنچه كه در تدوين محتوا مي تواند موثر باشد و محتواي كاملتر و جامع تري را در اختيار كودكان قرار بدهد، نگاه چند بعدي و چند جانبه است.

وي با تاكيد بر اينكه تهيه بسته آموزشي محيط زيست، اتفاق خجسته اي است كه آن را به كار ويژه اي تبديل مي كند، گفت: بطور كلي مي توان اهداف هشت گانه آموزش كودكان را در نظر بگيريم و فراخور محتوايي كه در اين بسته در نظر گرفته مي شود، اهداف ديگر هم مدنظر قرار بگيرد و در نظر داشته باشيم و حين آموزش يك موضوع در ارتباط با محيط زيست، توجه كنيم كه كودك قرار است اين موضوع آموزشي را با اولويت پرورش تفكرش ياد بگيرد و اين كودك است كه تفكر مي كند، كشف مي كند و با ارتباط خودش، آن موضوع را دريافت مي كند.

دكتر نوذري افزود: بنابر اين همزمان، تفكر كودك را هم پرورش مي دهيم. و بايد به اين دقت كنيم كه زبان كودك حين آشنايي با محيط زيست، پرورش پيدا مي كند و از نظر كلامي مي تواند قدرت استدلال هاي ساده و استفاده از واژگان مختلف را داشته باشد و بواسطه آن، دايره واژگان او متناسب با سنش رشد مي كند.

وي همچنين اظهار داشت: يكي از اهداف مهمي كه مي تواند بر ديگر اهداف نيز سايه بياندازد، فطرت الهي است. كه مي تواند يك رنگ فطري و يك رنگ الهي، به آموزش ها بدهد. براي كودكان اين اتفاق خيلي ساده مي افتد، چرا كه صرفا كافيه زماني كه از طبيعت صحبت مي كنيم، همانجا به حس درون كودك به واسطه شنيدن صداي آب و قرار گرفتن در محيط طبيعي و يا در محيط زندگي اشاره كنيم.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه بسته اي پرمحتوا براي كودكان تهيه شود كه به رشد چند جانبه و رشد طبيعي كودكان كمك كند.

مهندس آرتا قائم مقام مركز آموزش سازمان حفاظت محيط زيست نيز طي سخناني در اين وبينار، گفت: سازمان حفاظت محيط زيست در راستاي اجراي سياست هاي مقام معظم رهبري در خصوص گسترش سواد محيط زيستي كودكان، در تعامل نزديك با دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي توانست اتفاقات خوبي در حوزه پيش دبستان رقم بزند و با دستگاه هاي متولي بتوانيم پيام هاي آموزشي و اثرگذار را در آينده سازان ايران اسلامي نهادينه كنيم.

وي افزود: سازمان حفاظت محيط زيست با توجه به تجربه خوبي كه با حوزه كودكان پيش دبستان داشت، در تعامل با دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، پروپوزالي براي تهيه بسته آموزشي جهت كودكان 3 تا 4 ساله آماده كرد كه جاي تشكر دارد از تمامي دست اندركاران و تيم كارشناسي كه موفق شدند پروپوزال را به خوبي نگارش كنند و اينكه با دست اندركاران آموزش و پرورش بتوانيم محتواهاي فاخر و آموزش هاي موثر را براي كودكانمان طراحي كنيم .

آرتا تصريح كرد: من اعتقاد راسخ دارم كه وجود دانشگاه ها مي تواند در حل مسايل و مشكلات كشور خيلي كمك كند و سازمان حفاظت محيط زيست در اولين اقدام در ارتباط با تغيير نگرش نسل آينده نسبت به محيط زيست، با همكاري دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي به اين نتيجه رسيد كه مي تواند محتواهاي آموزشي و اثرگذار را طراحي كند.

وي در پايان سخنانش افزود: مركز آموزش سازمان حفاظت محيط زيست، با عزم راسخ نسبت به اينكه بايد در آموزش محيط زيست كودكان، اقدامات اساسي و فاخري انجام بدهد، اعلام آمادگي مي كند تا طرح ها و پروژه هايي كه با اين هدف طراحي مي شوند را حمايت كند.

دكتر مريم شريفيان عضو بازنشسته هيات علمي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و يكي از ابداع كنندگان دوره هاي آموزش محيط زيست براي دانشجويان و كودكان در كشور، در سخناني، ضمن ابراز خشنودي از اجراي طرح تهيه و توليد محتواي آموزشي محيط زيست براي كودكان 3 تا 4 سال گفت: اين پروژه دستاوردهاي بسيار زيادي داشته و در اهميت آن صحبت ها شد، اما نكته مهم ديگري كه كمتر درمورد آن گفته شد، تجربه همكاري بخش هاي دولتي با يكديگر است كه منجر به انتقال نتايج به يك گروه مخاطب شده و در اين كار يك الگوي عيني بدست آمده است.

وي با اشاره به اينكه توسعه پايدار اين سرزمين به نسل آينده تعلق دارد، افزود: كساني بودند كه بعنوان افرادي مسئول و متعهد نسبت به آن نسلي كه ما امانتدار آن هستيم، عمل كردند و امروز شاهد مشاركت كم نظير همه كساني هستيم كه دست اندركار اصلي اجراي محتواي اين بسته ها هستند، مربيان عزيزي كه در تمام مقاطع صفر تا 6 ساله حضور دارند و پروژه قبلي نيز با همكاري اين عزيزان به نتيجه رسيد.

وي در پايان سخنانش، از همه دست اندركاران در وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محيط زيست و خانم دكتر موسوي مجري اين طرح پژوهشي تشكر كرد.

دكتر ولي زاده نماينده سازمان بهزيستي و مهدهاي كودك در آموزش و پرورش، مساله آموزش محيط زيست به كودكان را دغدغه ارزشمندي دانست و گفت: '' احترام به محيط زيست، احترام به ارزش هاي الهي است '' و اگر همين يك جمله را در رفتار و در زندگي خود مدنظر قرار بدهيم، به خوبي به رسالت خود عمل كرده ايم.

وي افزود: ويژگي اين برنامه (تهيه و توليد بسته آموزشي)، استفاده و جلب همكاري و مشاركت از افرادي است كه در اجرا نقش دارند و مطمئنم كه اجر بي پايان الهي در انتظار همه دست اندركاران اين برنامه است كه در زمينه محيط زيست فعاليت مي كنند.

گفتني است؛ طرح ملي « تهيه و توليد محتواي آموزشي مسايل محيط زيست ويژه مربيان و والدين كودكان 3 تا 4 ساله كشور »، با همكاري متخصصان آموزش و پرورش، كارشناسان معاونت آموزشي سازمان حفاظت محيط زيست و سازمان ها و نهادهاي فعال در زمينه امور كودكان اجرا مي شود، همانطور كه طي دو سه سال اخير، اينگونه محتواهاي آموزشي خاص مربيان و والدين كودكان 4 تا 6 ساله نيز تهيه و منتشر شد.

با تهيه اين بسته آموزشي، همه مربيان مهدهاي كودك و مراكز آموزشي پيش از دبستان آموزش و پرورش و والدين كودكان اين گروه سني، مي توانند با استفاده از اين محتواهاي آموزشي كه با توجه به سن و شرايط اين كودكان طراحي و تدوين مي شود، كودكان را با مسايل مربوط به محيط زيست و اهميت آن در زندگي همه موجودات كره زمين آشنا كرده و آنان را براي حفظ و حراست از محيط زيست و منابع طبيعي كشورشان آماده كنند.

دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و 9 مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعليم و تربيت نيروي متخصص در رشته هاي سه حوزه سلامت (توانبخشي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني)، انواع خدمات حيطه فعاليت خود را به بيماران و نيازمندان جامعه ارائه مي دهد و در طراحي و اجراي پروژه هاي ملي و منطقه اي نيز مشاركت دارد.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۱۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۳