دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
معاون آموزشی وزارت بهداشت، در جریان برنامه های آموزشی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی قرار گرفت

دكتر علي اكبر حقدوست معاون آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با همراهي دكتر سيدحسن امامي رضوي دبير شوراي عالي برنامه ريزي علوم پرشكي كشور، ضمن حضور در دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي و گفت و گو با مسئولان اين دانشگاه، در جريان برنامه هاي آموزشي دانشگاه قرار گرفت.

دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در ابتداي اين نشست، ضمن تشكر از دكتر حقدوست و دكتر امامي رضوي براي حضور در اين دانشگاه، گزارش كوتاهي از فعاليت هاي دانشگاه و رصدخانه اجتماعي كوويد 19 ، تشكيل دبيرخانه و كارگروه هاي تخصصي در اين حوزه، و همچنين پروژه هاي تحقيقاتي انجام شده و در دست اجراي رصدخانه طي ماه هاي اخير بيان داشت.

به گزارش خبرنگار وبداي دانشگاه، دكتر خانكه با اشاره به منحصربفرد بودن ماموريت هاي اين دانشگاه، گفت: اقدامات انجام شده را بنا بر توصيه قبلي جنابعالي، بسمت انستيتو محوري دانشگاه بپيش مي بريم و ضمن آنكه برنامه تاسيس پژوهشكده هاي سياستگذاري توانبخشي و فوريت ها در حوادث و بلايا را پيگيري مي كنيم، تا شهريورماه امسال، اولين آزمايشگاه مرجع توانبخشي را افتتاح خواهيم كرد.

وي با تاكيد بر مرجعيت دانشگاه در حوزه هاي علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، به همكاري با دانشگاه هاي تربيت مدرس و شهيد بهشتي و همچنين پزشكي قانوني در فعاليت هاي آموزشي و پژوهشي اشاره كرد.

دكتر خانكه همچنين لزوم تداوم دوره هاي كارورزي دانشجويان، و اجراي برنامه واكسيناسيون براي دانشجويان اين دانشگاه جهت شركت آنان در دوره هاي كارورزي را يادآوري كرد كه دكتر حقدوست معاون آموزشي وزارت بهداشت نيز اين موضوع را از دغدغه هاي وزارت بهداشت ذكر كرد و گفت: با برنامه مشتركي كه با معاونت هاي بهداشتي و درمان وزارت بهداشت اجرا مي شود، اميدواريم كه جمعي از دانشجويان و اعضاي هيات علمي دانشگاه ها، تا پايان مردادماه و در ادامه، مابقي دانشگاهيان تا پايان آبان ماه امسال، نسبت به ويروس كوويد 19 واكسينه شوند.

در ادامه، دكترمحمدرضا خدايي اردكاني معاون امور آموزشي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، گزارشي از وضعيت حوزه آموزشي دانشگاه و اقدامات انجام شده در بخش هاي مختلف اين حوزه ارائه داد.

وي با اشاره به اينكه هم اكنون يك هزار و 819 دانشجو در مقاطع مختلف، با پشتيباني 166 عضو هيات علمي، مشغول به تحصيل هستند، در مورد اقدامات انجام شده در حوزه آموزش مجازي از ابتداي همه گيري كرونا، گفت: طي اين مدت، كارگاه هاي توانمندسازي براي اعضاي هيات علمي و دانشجويان برگزار شد، ضمن آنكه ارزيابي دروني دوره هاي آموزشي مرتبط انجام شده است.

دكتر خدايي با ارائه عملكرد مركز امور هيات علمي دانشگاه طي سال تحصيلي 1400 - 1399، افزود: '' تهيه نقشه جامع اعضاي هيات علمي، تشكيل كارگروه شفاف سازي فرايندهاي معاونت آموزشي و اصلاح فرايندها، ارزشيابي اعضاي هيات علمي ضريب K و ارائه گزارش عملكرد آن، تدوين شيوه نامه به روز شده محاسبه تسهيلات تمام وقت جغرافيايي، نيازسنجي جذب هيات علمي ضريب K در رشته هاي مورد نياز گروه هاي آموزشي، وابستگي دوگانه اعضاي هيات علمي و گروه هاي آموزشي '' از جمله فعاليت هاي اين بخش است.

وي همچنين از '' تهيه كتابچه الكترونيكي راهنماي هيات علمي، ارائه پيشنهاد شاخص هاي ارزيابي گروه هاي آموزشي و اعضاي هيات علمي جهت رتبه بندي آنها و بازنگري تشكيلات دانشكده ها و اعضاي هيات علمي دانشگاه و شركت در جلسه مربوطه وزارت متبوع '' ، به عنوان عملكرد مركز امور هيات علمي ذكر كرد.

دكتر واحدي مدير مركز مطالعات و توسعه آموزش (EDC) دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي نيز در ادامه اين نشست، گزارشي از ماموريت ويژه دانشگاه در گسترش علوم توانبخشي ارائه داد.

وي به اجراي پروژه تاسيس اسكيل لب توانبخشي دانشگاه با حمايت معاونت آموزشي اشاره كرد و '' نوآوري و كارآفريني در جهت گذاري به سمت دانشگاه نسل سوم ، تقويت حمايت از طرح هاي پژوهشي براساس تفاهم نامه همكاري مشترك، تدوين آئين نامه آزمون صلاحيت باليني پايان دوره دانشجويان توانبخشي، تاليف كتب مرجع رشته هاي توانبخشي، بازنگري كوريكولوم ها و نيل به مرجعيت علمي با اجراي هفت قطب علمي '' را از برنامه هاي در دست اجراي اين حوزه عنوان كرد.

دكتر واحدي در جهت همگرايي با وزارت علوم، از پيگيري انعقاد سه تفاهم نامه با دانشگاه هاي تحت پوشش وزارت علوم گفت، ضمن آنكه پيشنهاد ايجاد 12 رشته بين رشته اي، راه اندازي مركز آموزش مهارتي و حرفه اي با تاكيد بر مهارت هاي توانبخشي، تهيه و اجراي آزمايشي لاگ بوك الكترونيك ( كه در مورد رشته هاي فيزيوتراپي، كاردرماني و گفتاردرماني انجام شد و در مورد رشته ارتز و پروتز در حال اجراست ) و تاليف درسنامه جامع اخلاق در توانبخشي رواني، جسمي و اجتماعي با همكاري اعضاي هيات علمي را در حال پيگيري ذكر كرد.

در ادامه، دكتر سيدحسن امامي رضوي دبير شوراي عالي برنامه ريزي علوم پرشكي كشور گزارشي از اقدامات و تحقق اهداف معاونت آموزشي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ارائه داد.

وي با نمايش مدل شش وجهي تعالي دانشگاه ها، ارائه ساختار مفهومي جامع ، شش ورودي به اين مدل (دانشجو، هيات علمي، منابع، قوانين و مقررات، محتواي دانش، داده و اطلاعات )، و سه فرايند اصلي شامل (نظام برنامه ريزي، نظام تشكيلات، سازماندهي و نظام پايش و ارزيابي) را تشريح كرد.

دكتر امامي رضوي همچنين در مورد شش خروجي اين مدل شامل مرجعيت علمي، همگرايي علوم، درخشش بين الملل، پاسخگويي اجتماعي، دانشگاه حكمت بنيان و ماموريت گرايي، توضيح داد.

وي افزود: طي شش سال گذشته اقداماتي همچون تاسيس مركز ملي تحقيقات راهبردي آموزش پزشكي با نقش ها و وظايف مشخص، اعطاي گرنت در بحث مرجعيت، بحث هاي پايه اي، چاپ كتب و گفتارهاي علمي مشتمل بر 31 گفتار در خصوص مفهوم مرجعيت علمي، انجام شده است.

وي در بحث اعتباربخشي، ارزشيابي كيفي گروه ها با نگاه جديد به سمت اعتباربخشي برنامه اي را هدف قرار داد و گفت: سياست هاي معاونت آموزشي در اعتباربخشي برنامه اي دانشگاه ها بتدريج در همه گروه ها اجرا مي شود.

دكتر امامي رضوي از اجراي طرح رتبه بندي علمي دانشگاه هاي علوم پزشكي در همكاري مشترك سه معاونت آموزشي، تحقيقات و فرهنگي - دانشجويي وزارت بهداشت (رعد- 1400) گفت و به رويكردهاي جديد رتبه بندي آموزشي دانشگاه ها، اهميت موضوع برآورد نيروي انساني نظام سلامت، اهداف پروژه هاي ملي برآورد نيروي انساني حوزه سلامت، اشاره كرد.

وي در بخش كميسيون رهيافت همگرايي، شرحي بر عملكرد و وظايف اين كميسيون داشت و سپس، برخي از اقدامات اين كميسيون (تجارب ملي در عرصه سياستگذاري آموزش عالي سلامت، تفاهم نامه هاي بين معاونت هاي آموزشي و تحقيقات دو وزارتخانه ) را برشمرد و استفاده از شبيه سازها در پروژه مشاور الكترونيك تحصيلي را مطرح كرد.

دبير شوراي عالي برنامه ريزي علوم پرشكي كشور، به اجراي مرحله دوم تفاهم نامه مسيحادم اشاره كرد و افزود: اين فعاليت به صورت كليپ هاي كوتاه از سخنان افراد شاخص و پيشكسوت نظام سلامت، با هدف الگوسازي براي نسل جوان، اجرا شده است.

وي همچنين به اقدامات انجام شده و در حال اجرا اشاره كرد و گفت: '' بازنگري و اصلاح آئين نامه ها، تنقيح قوانين و مقررات، افزايش اعتبارات آموزشي، ساماندهي زيرساخت هاي IT با فعال سازي يا درحال راه اندازي 32 سامانه، اصلاح ساختار و تشكيلات دانشگاه ها، طراحي و ارائه سامانه موكس كشوري آرمان و طراحي و ارائه دهها برنامه آموزش مجازي '' از برنامه هاي اجرا شده و يا در حال اجرا هستند.

وي به تاسيس گنجينه آموزش علوم پزشكي براي استفاده آيندگان اشاره كرد، ضمن آنكه برگزاري دوره هاي آموزشي براي ارتقاي توانمندي معاونت آموزشي، و پاسخگويي اجتماعي دانشگاه ها با رويكرد كشوري را مورد تاكيد قرار داد.

گفتني است، در اين نشست دكتر حقدوست معاون آموزشي وزارت بهداشت نيز در سخنان كوتاهي با اشاره به جايگاه، توانمندي ها و پتانسيل تخصصي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، توصيه اي براي مسئولان دانشگاه جهت رشد و پويايي هرچه بيشتر دانشگاه ارائه داد كه در خبر جداگانه اي به آن پرداخته مي شود.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۴۸