دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
رئیس دانشگاه: از فرصت كووید برای گسترش آموزش مجازی استفاده كنیم

گالري تصاوير

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در آستانه آغاز سال جديد تحصيلي، با اشاره به بازگشايي خوابگاه هاي دانشجويي براي حضور دانشجويان مقطع كارشناسي در دوره هاي كارورزي و كارآموزي، گفت: بايد از فرصت كوويد براي گسترش آموزش مجازي استفاده كنيم و آموزش هاي تئوريك كه نياز به حضور ندارد، به شكل مجازي برگزار شود.

دكتر حميدرضا خانكه در گفت وگو با خبرنگار وبداي دانشگاه افزود: ما بايد بسمت دانشگاه نوين حركت كنيم و حتي در آينده و زماني كه كرونا هم به خواست خدا نباشد، دليلي ندارد كه براي هر فعاليت آموزشي، از دانشجويان بخواهيم كه از شهرستان به تهران مراجعه كنند.

وي تصريح كرد: بنابراين، ما بايد آمادگي داشته باشيم كه از اين فرصت كوويد استفاده كنيم و حجمي از مسافرت هاي غيرضرور را مديريت كرده و اجازه بدهيم كه دانشجويان در محل زندگي خودشان در كلاس ها شركت كنند و براي واحدهاي كارورزي و عملي در دانشگاه و مراكز درماني حضور داشته باشند. دانشجويان مي توانند در عين حال كه از حمايت دانشگاه برخوردارند، در كنار خانواده باشند و از آنان حمايت كنند، و هم به اشتغال بپردازند و درآمد ايجاد كنند و مهارت هاي اجتماعي نيز كسب كنند.

رئيس دانشگاه به يك سال و نيم گذشته شيوع كرونا در كشور و استفاده همه دانشجويان از آموزش هاي مجازي براي تداوم تحصيلشان، اشاره كرد و گفت: آموزش مجازي در كشور ما داراي نقاط قوت و ضعفي بود و براي همه عادي نبود، چون همه ما ايرانيان علاقه به ارتباط مستقيم، چهره به چهره و تعامل داريم، در صورتي كه در اروپا اين روش، بيش از 15 سال است كه كار شده و آنهم در شرايط غير كرونايي. چرا كه معتقدند، بواسطه استفاده از اين روش آموزشي، مي توانند جلوي سفرهاي غيرضرور، هزينه هاي اضافه و مشكلات ناشي از ترددها را بگيرند.

دكتر خانكه افزود: در كشور ما نيز بواسطه شيوع كرونا، آموزش مجازي شروع شد. زيرساخت ها توسعه پيدا كرد، دانش ما براي آموزش مجازي افزايش يافت. هم اكنون اساتيد و دانشجويان با آموزش مجازي آشنا هستند، كنگره هاي بزرگ دنيا هم اكنون بصورت مجازي برگزار مي شود و اساتيد معتبر جهان در دسترسند تا بشكل مجازي از تخصصشان استفاده كنيم، بنابر اين فوايد بسياري دارد.

وي ادامه داد: البته آموزش مجازي مضراتي هم داشت، گاهي دانشجويان در محل اقامتشان از سرعت كافي براي اينترنت خود برخوردار نبودند و يا تجهيزات لازم و مناسبي را در اختيار نداشتند كه بايد اين مشكلات ترميم شده و حل شود. اساتيد هم گاهي در كلاس ها احساس خوبي نداشتند، چون تعامل كافي را با دانشجويان نداشتند.

وي با اشاره به تشكيل كميته اي در دانشگاه براي استخراج نقاط قوت و ضعف آموزش مجازي، گفت: كشور ما نيز مانند كشورهاي پيشرفته دنيا مي تواند با رفع نقاظ ضعف و تقويت نقاط قوت آموزش مجازي، از فوايد آن بهره مند شود.

دكتر خانكه كه خود از اساتيد دانشگاه هاي سوئد و آلمان است، افزود: در كشورهايي مانند سوئد و آلمان، برغم اينكه وضعيت شيوع كرونا از كشور ما بهتر است، اما صد در صد كلاس هاي كارشناسي ارشد و دكتري را بصورت مجازي برگزار مي كنند، مگر براي كار در آزمايشگاه ها كه دانشجويان بصورت حضوري شركت مي كنند، و اين روش آموزشي، از 14 يا 15 سال پيش در اين كشورها مرسوم بوده است.

كيفيت آموزش مجازي در دنيا اثبات شده است

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي در پاسخ به اين سئوال كه آيا كيفيت آموزش مجازي مي تواند مطابق با آموزش حضوري باشد؟ ، اظهار داشت: طي يك سال و نيم كه دانشگاه هاي كشور بواسطه شيوع كرونا، مجبور به استفاده از آموزش مجازي بودند، كيفيت آموزش تا حدودي افت كرده است، اما اين الزاما ناشي از آموزش مجازي نبوده و بيشتر ناشي از عدم آشنايي اساتيد، دانشجويان و كادر آموزشي بوده، وگرنه كيفيت آموزش مجازي در دنيا اثبات شده است.

دكتر خانكه افزود: توصيه اي كه در دنيا وجود دارد، استفاده از آموزش هاي تلفيقي و تركيب آموزش حضوري و مجازي، و برگزاري جلسات رفع اشكال است. حتي ما مي توانيم از دانشگاه مجازي كمك بگيريم و از مهارت ها و فعاليت هاي عملي مربوط به تخصص و رشته دانشجويان، فيلم تهيه كرده و آنها را در وب سايت گروه هاي آموزشي دانشگاه بگذاريم و دانشجويان به دفعات تماشا كرده و آموزش ببينند، و در صورت لزوم، جلسات پرسش و پاسخ و رفع اشكال برگزار شود.

وي در پايان اين گفت وگو تاكيد كرد كه اگر ما همه با هم همت كنيم و آموزش كافي را ببينيم و از همه منابع و تمام رسانه ها براي انتقال مطالب استفاده كنيم، به هيچوجه كيفيت آموزش مجازي، نمي تواند پائين تر از آموزش حضوري باشد.

گفتني است؛ دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي با 23 گروه آموزشي و 8 مركز تحقيقات تحت نظارت وزارت بهداشت، به تعليم و تربيت حدود دو هزار دانشجو در رشته هاي سه حوزه سلامت (توانبخشي، سلامت اجتماعي و سلامت رواني)، مي پردازد كه 60 درصد آنان در مقاطع تحصيلات تكميلي مشغول به تحصيل هستند.

انتهاي پيام/

 
منبع/نویسنده:
نعیمی پور/دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۳۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۸