دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳
جشن دانشجویان ورودی 1399 و 1400 دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد

جشن دانشجويان ورودي جديد دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي، به همت بسيج دانشجويي اين دانشگاه و با حضور جمع كثيري از دانشجويان، در سالن اجتماعات احمدي روشن دانشگاه برگزار شد.

به گزارش وبداي دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي بنقل از مفدا، دكتر حميدرضا خانكه رئيس دانشگاه در ابتداي اين برنامه، ضمن تشكر از زحمات تمامي دست اندركاران اين جشن دانشجويي گفت: شرايط خوبي در دنيا نيست و دنيا درگير يك ويروس است كه ناشناخته بود و وضعيت آن قابل پيش بيني نيست، چنانچه كه در حال حاضر اكثر كشورهاي دنيا، آسياي مركزي، آمريكا و اروپا درگير موج پنجم كرونا شده اند.

وي با اشاره به كاهش ابتلا و مرگ و مير ناشي از كرونا در ايران، افزود: شواهدي از تغيير ويروس وجود دارد ولي با توجه به حجم وسيع واكسيناسيون بالاي 95ميليون دوز در كشور، اميدواريم اين ويروس از كل كشور و دنيا ريشه كن شود و ان شاالله در آينده نزديك شاهد حضور شما (دانشجويان) در دانشگاه باشيم.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي ادامه داد: اين دانشگاه يكي از بهترين دانشگاه ها در حوزه هاي توانبخشي و سلامت اجتماعي در كشور است، اين دانشگاه ماموريت محور است و تبريك مي گويم كه از سد كنكور عبور كرديد و در اين دانشگاه قبول شديد، حتما'' از محيط علمي و كتابخانه بهره مند خواهيد شد، اين دانشگاه داراي 23 گروه علمي و تخصصي، 8 مركز تحقيقات و 8 مجله تخصصي است و از توان تخصصي اساتيد بسيار برجسته اي در اين دانشگاه بهره مند خواهيد شد.

دكتر خانكه همچنين اظهار داشت: دانشگاه داراي رتبه دوم در بين دانشگاه هاي غير مركز استان است، اين دانشگاه از نظر علمي بسيار بالا است، بنابراين وارد دانشگاه بسيار پيشرفته اي شديد كه 60 درصد دانشجويان ما در مقاطع تحصيلات تكميلي اشتغال دارند و رشته هايي در اين دانشگاه وجود دارد كه گاها'' شما در دانشگاه هاي ديگر نمي بينيد. ارتباطات بين المللي خيلي خوبي داريم و تمامي اين ويژگي ها، نويد بخش اين موضوع است كه در دوره تحصيلي شما اتفاقات خوبي مي افتد و شايستگي هايي كه مورد نظر شماست، كسب مي كنيد.

وي افزود: وقتي شما وارد دانشگاه مي شويد، چه انتظاري داريد؟ در وهله اول تربيت نيروي انساني متخصص كه نياز جامعه را بتواند تامين كند، در وهله دوم ، توليد شواهد علمي كه بتواند منشا تصميم گيري و ارتقاي توسعه كشور به همراه خودش داشته باشد و در وهله سوم، ارائه خدمات استاندارد در مراكز درماني وابسته به دانشگاه است.

وي گفت كه سعي شده در اين دانشگاه هر سه مؤلفه فراهم شود، امكانات خوب آموزشي در حد توان و امكانات پژوهشي بسيار خوب در زمينه هاي اجتماعي سبب شده كه مثلا مسئوليت رصد خانه اجتماعي كوويد 19 به اين دانشگاه سپرده شود. بيمارستان روانپزشكي رازي به عنوان قديمي ترين و بزرگترين بيمارستان روانپزشكي خاورميانه تحت پوشش اين دانشگاه است كه انواع خدمات تخصصي روانپزشكي و توانبخشي روان به بيماران ارائه مي دهد. اولين بيمارستان توانبخشي كشور به نام رفيده و يك بيمارستان ديگر كه ارائه خدمات توانبخشي به كودكان خواهد داد و همين طور درمانگاه هاي متعدد جزو مراكز درماني اين دانشگاه هستند، بنابراين بستر آموزشي و پژوهشي و ارائه خدمات فراهم است.

رئيس دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي تصريح كرد: فرق اين دانشگاه با دانشگاه هاي ديگر، در اين است كه مراجعه كنندگان ما افرادي هستند كه پايين ترين توقع را دارند و متاسفانه در گروه هاي اقليتي قرار دارند. حدودا'' در كشور ما و در سراسر دنيا 30 درصد مردم نياز به خدمات توانبخشي دارند و سالمندانمان در سال آينده به حدود 25 درصد جمعيت كشور مي رسند، يعني تقريبا'' همه مردم ما در آينده نزديك نياز به خدمات توانبخشي دارند.

وي همچنين به مشكلات فارغ التحصيلان حوزه هاي توانبخشي و سلامت اجتماعي اشاره كرد و گفت: وزارت بهداشت هنوز در حوزه هاي توانبخشي و سلامت اجتماعي داراي متولي خاصي نيست، البته وزير بهداشت قول دادند كه اين اتفاق بيافتد. و به صورت پراكنده دستگاه هاي مختلف، خدمات توانبخشي را پوشش مي دهند.

دكتر خانكه افزود: سيستم هاي بيمه اي هم حمايت كامل نمي كنند، معلولان، ناتوانان و كم توانان و ساير افرادي كه نيازمند امكانات توانبخشي و سلامت اجتماعي هستند، خدمات برابري دريافت نمي كنند و اين دانشگاه وظيفه سنگين سياستگذاري، تصميم سازي و توليد شواهد علمي و حمايت از محروم ترين اقشار جامعه را به عهده دارد.

وي خطاب به دانشجويان جديد اين دانشگاه تاكيد كرد: وظيفه شما متفاوت است، دانشگاه شما يك دانشگاه پيشرفته است و آماده ارائه خدمات به محروم ترين قشر جامعه مي باشد، ما كشورمان را دوست داريم و اين كشور مال ما است و متعلق به مااست، با هزينه و ماليات محروم ترين افراد در ولنجك تحصيل مي كنيم. يادمان باشد همه ما مسئوليت اجتماعي داريم و همه بايد از تمام لحظات استفاده كنيم، دانشگاه محلي است كه شما به بالندگي مي رسيد، پلي است براي گذر در مسير رشد، و براي توقف نيست.

وي افزود: دوران دانشجويي، دوران بي نظيري است. در دوران دانشجويي فرصت آموختن و توسعه يافتن داريد و فرصت آماده شدن براي خدمات اجتماعي داريد. از نظر اشتغال هم خوشبختانه فارغ التحصيلان در وضعيت خوبي هستند، بنابراين مجدد تبريك مي گويم همان طور كه با شور و هيجان وارد دانشگاه شديد در تمامي فعاليتها مشاركت كنيد، ما هم در كنار شما خواهيم بود و تمام تلاش خودتان را جهت اعتلاي خودتان و دانشگاه داشته باشيد و ان شاالله كه شما عزيزان، باعث بالندگي كشور خواهيد شد.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمين دكتر افشاري مسئول دفتر نمايندگي نهاد رهبري در دانشگاه طي سخناني، با عرض خير مقدم به دانشجويان، گفت كه حضور شما بعد از دو سال، شور مضاعفي در دانشگاه ايجاد كرده است، اميدوارم اين تغييراتي كه ايجاد شده بعد از دو سال اين فضا مهيا شده و فرصت بهتري فراهم شود با حضور كامل شما و ان شاالله كه در اين سالن، پايان كرونا را با هم جشن بگيريم.

وي افزود: سرمايه هاي هر كشوري ابعاد مختلف دارد، مهمترين سرمايه اي كه در هر كشوري وجود دارد، سرمايه هاي انساني آن كشور است و شما دانشجويان جزو مهم ترين سرمايه هاي كشور عزيزمان هستيد، سرمايه هايي كه اگر به حركت در بيايند مي توانند سرمايه هاي ديگر كشور را هم با خود همراه كنند و كشور را به رشد و بالندگي و پويايي برسانند، لذا بايد خيلي قدر خودتان را بدانيد و مسئوليت سنگيني در حيطه هاي اجتماعي به عهده داريد.

وي همچنين اظهار داشت: دانشگاهي كه وارد شديد دانشگاه بسيار متفاوتي است، از اسم آن مشخص است. '' دانشگاه علوم توانبخشي و سلامت اجتماعي'' اين عبارت، عبارت بسيار مهمي است كه مسئوليت بسيار سنگيني را برعهده ما مي گذارد، حركت شما قطعا'' براي آينده اين كشور لازم و ضروري است. اگر حركت شما در فضاي دانشگاه ايجاد شود و آن بالندگي اتفاق بيافتد، اثري كه خواهد داشت، اين است كه ظرفيت هاي كل كشور با شما براي برطرف كردن و رشد و بالندگي مسائلي كه در كشور داريم، ايجاد مي شود. لذا نكته خيلي مهم، اين است كه ظرفيت خودتان را بدانيد.

وي با طرح اين سئوال كه چقدر ظرفيت ، و چقدر مسئوليت اجتماعي داريد؟، افزود: شما چطور مي توانيد اين ظرفيت را فعال كنيد و آن حركتي را كه شايسته و مورد انتظار است از شما به عنوان نخبگان كشور عزيزمان انتظار هست كه اين رشد و بالندگي را رقم بزنيد، در قالب چند نكته بيان مي كنم : حضرت علي (ع) مي فرمايد، '' افق ديدتان و همت و تلاشتان را به دور دست مشغول كنيد''. دانشجو يكي از ويژگي هاي مهمش آرمان خواهي و آرمان گرايي است، آرمان هاي خودتان را از سطح زندگي هاي كوچك بالا بياوريد، آرمان شما بايد بسياربلند باشد. همانطور كه اميرالمومنان (ع) مي فرمايد: '' قيمت هرفردي با توجه به نوع نگاه و افق ديدش است''.

وي ادامه داد: امام صادق (ع) مي فرمايد: '' اگر ميخواهيد اين آرمان خواهي و آرمان گرايي شما در حد آرزو باقي نماند دو تا كار مهم بايد انجام دهيد، هدف گذاري كنيد و براي اين هدفتان برنامه داشته باشيد، جديت در كار داشته باشيد''. قرآن در سوره مباركه آل عمران به انبياء مي فرمايد: '' اگر مي خواهيد كار رسالت را برعهده بگيريد، با قوت و همت بالا و استقامت وارد مسئوليت شويد''، در هر دانشگاه و مجموعه علمي هستند افرادي كه شما را تضعيف كنند، به اين افراد توجه نكنيد، در كنار اين استقامت چند عبارت مهم دارد و بايد تا آخر تحصيلتون در كارهاي دانشگاه سرلوحه قرار دهيد:

وَلا تَهِنوا وَلا تَحزَنوا وَأَنتُمُ الأَعلَونَ إِن كُنتُم مُؤمِنينَ ﴿۱۳۹﴾

'' و سست نشويد! و غمگين نگرديد! و شما برتريد اگر ايمان داشته باشيد! شما كه مومن هستيد شما برتر هستيد '' ، چون هدف و مسيرت درست هست و انتخاب درستي براي هدفت انجام دادي ، هيچ موقع در پيشبرد اهدافتان سست نشويد و محزون نباشيد، چرا كه آينده براي توست اگر تلاش كنيد، با كمك شما كشور، آينده درخشاني را دارد و ان شاالله اين آينده درخشان به وسيله ي تك تك شما دانشجويان گرامي رقم خواهد خورد.

در ادامه، احمدرضا آيين پور مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه؛ ضمن خيرمقدم به دانشجويان جديدالورود دانشگاه، ساختار بسيج دانشجويي دانشگاه و حيطه هاي فعاليت اين تشكل را تشريح كرد و خواستار همكاري دانشجويان در بخش هاي مختلف بسيج دانشجويي شد.

در ادامه، مهندس نويد نجات بخش مدير عامل بزرگترين شركت دانش بنيان شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان روايتگر زندگي خود براي دانشجويان بود. وي از قواعدي مي گويد كه تفكر بر آن مي تواند نجات بخش ما از وضع فعلي باشد. نويد نجات بخش دانش آموخته ي دانشگاه صنعتي اصفهان، جواني موفق و پرتلاش و با اراده است كه مديريت شركت دانش بنيان بهيارصنعت سپاهان را بر عهده دارد و بيش از بيست سال است كه در زمينۀ توليد تجهيزات پزشكي با فناوري پيشرفته، از جمله دستگاه هاي شتاب دهندۀ خطي، دستگاه هايي كه توليدشان منحصر به چهار كشور دنياست، فعاليت مي كند.

بگفته وي، دستگاه هاي شتاب دهندۀ خطي در راديوتراپي و پرتودهي به بيماران سرطاني، كاربرد دارند و از لحاظ تكنولوژي، پيچيده ترين دستگاه پزشكي محسوب مي شوند.

مهندس نجات بخش كه با سرمايه اي اندك، از يك دفتر تايپ و زيراكس، فعاليت اقتصادي خود را شروع كرده، تا حضور در شهرك علمي تحقيقاتي و تأسيس شركت دانش بنيان، مخاطب را با خود همراه كرد و از فراز و نشيب هايي كه پشت سر گذاشته و از چالش هايي كه در پيش دارد، گفت.

وي در كتاب « تندتر از عقربه ها حركت كن »، تك تك رموز موفقيتش را منتشر كرده است؛ رموزي كه ترجمان عملي توكل به خدا و نشات گرفته از بينش و باور او به روايات اهل بيت (ع) است.

گفتني است؛ جشن بزرگ دانشجويان ورودي 1399 و 1400 دانشگاه، ضمن رعايت پروتكل هاي بهداشتي و فاصله اجتماعي، با اجراي موسيقي، استندآپ كمدي، برگزاري مسابقه، مصاحبه با دانشجويان جديدالورود، تابلو بنر يادگاري (هرچه دل تنگت ميخواهد بگو)، غرفه هاي متنوع شامل غرفه كتاب، فوتبال دستي، برج استرس و ... همراه بود.

انتهاي پيام/

تهيه و تنظيم خبر: طيبي - نعيمي پور

 
منبع/نویسنده:
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
 
تاریخ: ۲۳/۰۸/۱۴۰۰   بازدید: ۴۲۹