دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

افرادی به كووید طولانی مدت مبتلا می شوند كه...
 
بر اساس نتایج تحقیقات جدید، بیماران مبتلا به كووید-19 با پنج علامت در هفته اول عفونت، «حاملان طولانی مدت» محسوب می شوند كه چندین ماه علائم این بیماری را تجربه خواهند كرد.
افرادی به كووید طولانی مدت مبتلا می شوند كه... به نقل از نیوز، علائم شایع كووید طولانی مدت شامل خستگی، سردرد، تنگی نفس، تب یا درد معده است. نتایج مطالعه اخیر نشان داده است كه بیماران با كووید طولانی مدت بیش از 200 علائم را گزارش كرده اند و این افراد به مدت 12 هفته پس از عفونت همچنان علائم بیماری را مشاهده می كنند.

آخرین یافته محققان دانشگاه بیرمنگام انگلستان می تواند به شناسایی افرادی كه در معرض خطر كووید طولانی مدت قرار دارند، كمك كند. در حال حاضر، هیچ آزمایش تشخیصی برای بیماری حاد وجود ندارد.

دكتر اولالكان لی آییگبوسی، محقق اصلی این تحقیق و معاون مركز تحقیقات نتایج بیماران در دانشگاه اظهار كرد: شواهدی وجود دارد كه تاثیر كووید-19 حاد بر روی بیماران، صرف نظر از شدت، فراتر از بستری شدن در شدیدترین موارد، كیفیت زندگی، سلامت روان و اشتغال است.

وی افزود: افرادی كه با كووید طولانی زندگی می كنند به طور كلی احساس می كنند توسط ارائه دهندگان خدمات بهداشتی رها شده و دیگر كنترل نمی شوند به همین دلیل از مشاوره های محدود یا متناقضی برخوردار می شوند. بیش از یك سوم بیماران در یكی از مطالعات موجود در این بررسی گزارش كرده اند كه طی هشت هفته از زمان شروع بیماری كووید-19 هنوز احساس بیماری می كنند یا در وضعیت بالینی بدتری قرار دارند.

محققان خاطرنشان كردند: علائم شایع كووید شامل خستگی، تنگی نفس، درد عضلانی، سرفه، سردرد، درد مفصل، درد قفسه سینه، اسهال و تغییر در حس بویایی و چشایی است. صرف نظر از سن و جنسیت، افرادی كه به سرعت در زمان ابتلا به كووید پنج علامت یا بیشتر دارند مستعد ابتلا به كووید طولانی خواهند بود.

كووید طولانی مدت فراتر از عفونت اولیه ادامه دارد و اغلب مبتلایان تا 6 ماه شاهد نشانه های بیماری هستند.

دكتر شمیل هارون، محقق این تحقیق بیان كرد: هنوز عملكردهای بیولوژیكی یا ایمونولوژیكی كووید طولانی و اینكه چرا افراد خاصی بیشتر در معرض این اثرات قرار می گیرند، روشن نیستند در نتیجه توسعه درمانی محدود شده و ضروری است كه اقدام فوری برای رفع این مسائل صورت گیرد.

مقایسه ویروس های مختلف كرونا نیز مسیر طولانی مدت بیماری را نشان می دهند. نتایج این تجزیه وتحلیل نشان داد كه حدود یك چهارم بیماران بستری شده مبتلا به سارس و مرس، 6 ماه پس از ترخیص از بیمارستان، عملكرد ریه و ظرفیت ورزشی كمتری داشتند.

پروفسور ملانی كالورت، محقق دیگر این تحقیق ابراز كرد: طیف گسترده ای از علائم و عوارض احتمالی در بیماران مبتلا به كووید طولانی مدت، نیاز به درك عمیق تر از روند بالینی بیماری را برجسته می كنند. برای حمایت و مدیریت بیماران مبتلا به كووید طولانی و بهبود نتایج بالینی، نیاز فوری به مدل های مراقبت بهتر و یكپارچه وجود دارد.

نتایج این تحقیق در نشریه Royal Society of Medicine منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۱۲ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷