دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

اجرای طرح توانمندسازی زنان آسیب دیده در شیراز
 
طرح توانمندسازی 100 زن آسیب دیده اجتماعی شیراز با همكاری یك سازمان مردم نهاد، اجرا می شود.
اجرای طرح توانمندسازی زنان آسیب دیده در شیرازبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مركز فارس،معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان فارس با بیان اینكه در طرح توانمندسازی زنان آسیب دیده از اختلافات خانوادگی یا طلاق، شاهد برخی از مشكلاتی مانند نداشتن مهارت های زندگی و شغلی بوده ایم گفت:بسیاری از زنان و دختران حاصل از خانواده های پرتنش و طلاق به دلیل نداشتن مهارت زندگی و شغلی و عدم استقلال مالی، در معرض آسیب های ناشی از طلاق هستند و دچار مشكلات زیادی می شوند.

اسماعیل اكبری افزود: با پیگیری های انجام شده تفاهمی را با سازمان مردم نهاد «امید فردا»، منعقد شد تا زنانی كه در دادگاه خانواده و مراجع قضایی پرونده دارند و براساس راهكار های قانونی امكان حمایت آن ها از طریق نهاد هایی مانند بهزیستی و كمیته امداد وجود ندارد، از طریق این سازمان مردم نهاد مورد حمایت قرار گیرند.

معاون قضایی دادگستری فارس بیان كرد: براساس این توافق، این سازمان با اعتبار 150 میلیون تومان برای مدت یكسال، صد زن معرفی شده از سوی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم را ظرف یك ماه آموزش می دهد، این آموزش های شامل روانشناختی، مهارت های زندگی و شغلی براساس استعداد های آنان است، گفتنی است كه این سازمان مردم نهاد در صورت افزایش تعداد نیز حاضر به همكاری است.
اكبری با بیان اینكه از ساعت 7 و نیم صبح تا 5 عصر زنان آسیب دیده شناسایی شده در كلاس های مهارت آموزی، آموزش می بینند، گفت: نقطه قوت این طرح طبق تفاهم این بنیاد این است كه این زنان و دختران علاوه بر آموزش توسط این موسسه تا حرفه ای شدن در آن مهارت و شغل حمایت شده و سپس وارد بازار كسب و كار می شوند و طبق ضمانت این سازمان حداقل حقوق اداره كار را در بازار دریافت می كنند همچنین از خدمات بیمه ای بهره مند خواهند شد.

دبیر شورای پیشگیری از جرم استان فارس با اشاره به اینكه توانمندسازی این زنان تا كسب درآمد پایدار ادامه خواهد داشت، متذكر شد: مشكلاتی مانند طولانی بودن مسیر رفت و آمد زنان با پرداخت هزینه ایاب و ذهاب و همچنین مشكل مراقب از فرزندان كوچك آنان با پرداخت هزینه نگهداری فرزندانشان توسط موسسه امید فردا، حل شد.
این مقام قضایی همچنین گفت: دختران حاصل از طلاق بازمانده از تحصیل، در صورت داشتن تمایل و امكان بازگشت به تحصیل، براساس توافق با آموزش و پرورش و حمایت سازمان مردم نهاد امید فردا، به تحصیل باز خواهند گشت در غیر این صورت در كنار مادران خود به آموزش مهارت های زندگی و شغلی خواهند پرداخت و بعد از توانمندی جذب بازار كار خواهند شد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس تأكید كرد: دختران در حال تحصیل كه با مشكلات مالی روبه رو هستند نیز توسط این موسسه حمایت خواهند شد و در صورت بااستعداد بودن، بورسیه تحصیلی خواهند گرفت تا در رشته های شاخصی مانند پزشكی با حمایت مالی به تحصیل بپردازند و آینده خود را تغییر دهند.
این مقام قضایی با بیان اینكه اگر این زنان علاوه بر آسیب های روحی از لحاظ مالی مستقل نشوند سبب ایجاد مفسده می شود چرا كه ناچار به تامین زندگی هستند، گفت: در صورت توانمند نشدن، این زنان حتی اگر جذب بازار كار شوند در محل كار مورد سوءاستفاده قرار خواهند گرفت و حقشان ضایع می شود، ما در این آموزش ها، آشنایی با حقوق قانونی را نیز درنظر گرفتیم تا بتوانند حقوق خود را بشناسند و از آن دفاع كنند.

اكبری خاطرنشان كرد: در این طرح، سازمان مرم نهاد امید فردا علاوه بر آموزش رایگان هزینه تغذیه آنان شامل صبحانه و ناهار را می پردازد و در صورتی كه دارای شغلی باشند و با حضور در این دوره ها شغل خود را از دست بدهند ماهانه بین 500 تا 600 هزار تومان جهت تامین حداقل های زندگی به آنان پرداخت می شود.

او گفت: در بخش حمایت از زنان و كودكان آسیب دیده با همكاری كانون وكلا در صورت نیاز به حمایت قانونی آن ها به صورت رایگان از خدمات حقوقی برخوردار خواهند شد، بنابراین ما علاوه بر توانمندسازی زنان در صورت نیاز در تمام مراحل از آن ها حمایت حقوقی خواهیم كرد.

معاون قضایی دادگستری فارس با بیان اینكه این طرح در حال حاضر در شیراز اجرایی می شود، اعلام كرد: در صورت ایجاد امكانات و همكاری نهاد های دولتی، سازمان های مردم نهاد و خیریه ها، این طرح را در شهرستان ها نیز اجرایی خواهد شد.
اكبری گفت: این طرح فقط برای زنان و فرزندان دختر آنان است و شامل فرزندان پسر نمی شود، اما مذاكراتی را نیز برای حمایت از پسران انجام دادیم و خدماتی در حال برنامه ریزی است، اما مانند این طرح رایگان نیست، در مورد پسران بزهكار نیز سعی می شود از مجازات جایگزین یا تكمیلی استفاده شود تا آنان نیز مهارت های زندگی بیاموزند.
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۶