دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اقدامات روانشناختی تاثیرگذار در مقابله با كروناویروس
 
یك مددكار اجتماعی با اشاره به تداوم اثرات منفی ناشی از محتوای اخبار و اطلاعات منتشر شده پیرامون شیوع كروناویروس بر روح و روان مردم، لزوم توجه به اقدامات روانشناختی برای مقابله تاثیرگذار را متذكر شد.
اقدامات روانشناختی تاثیرگذار در مقابله با كروناویروس زینب گل كار یكشنبه 27 تیر در یك كارگاه آموزشی گفت: حواشی منتشر شده در فضای مجازی پیرامون بیماری كرونا، علیرغم مشخص نبودن صحت و میزان موثق بودن این اخبار، افكار و احساسات مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

او گفت: خبرهای مرتبط با وضعیت كرونا و تغییراتی نظیر محدودیت ارتباطات اجتماعی و نگرانی های مرتبط با آن، عوارض روانشناختی جدی برای افراد ایجاد و افراد بزرگسال را درگیر اضطراب و به تبع آن فرزندان و دیگر اعضای خانواده را هم درگیر نگرانی و اضطراب می كند.

گل كار خاطرنشان كرد: در برابر این نگرانی ها و مشكلات روحی روانی و اضطراب، باید اقدامات و كسب یا ارتقاء مهارت هایی را در نظر داشت كه با اتكا به آنها ضمن مقابله با ویروس كرونا، از بروز مشكلات جدی و آسیب های روانشناختی نیز پیشگیری كرد.

او ادامه داد: در روانشناسی شیوه و مهارتی است به نام «خود تنظیمی» كه می توان از این روش برای مقابله با كرونا استفاده كرد، به این صورت كه عادت های سلامتی، مانند شست وشوی دست حداقل برای 20 ثانیه، دست ندادن و همچنین مقاومت در برابر وسوسه هایی مثل سفر كردن و برگزاری دورهمی و ... را باید ایجاد، تقویت، مدیریت و كنترل كرد.

این كارشناس بهداشت روان، با بیان اینكه باید مهارت تعادل در دریافت اخبار و مطلع بودن از اطلاعات مختلف را در خود ایجاد و تقویت كرد، گفت: اطلاع از اخبار و مسائل روز، خوب است اما زیاد شنیدن و تكرار اخبار، افراد را خسته و گاه وحشت زده و دچار استرس می كند. داشتن مهارت حفظ تعادل، می تواند فرد را در این زمینه كمك كند.

او اضافه كرد: یكی از روش ها و اقدامات روانشناختی برای مقابله با كرونا، داشتن نوعی از خودمراقبتی است، به بیانی دیگر به جای داشتن اضطراب و وسواس فكری كه در نتیجه افكار منفی در مورد ابتلا به كرونا ایجاد می شود، می توان از داشتن یك سیستم بهداشتی درست و كنترل وضعیت محیط زندگی استفاده كرد.

گل كار خاطرنشان كرد: كاری كه هر كس در هر بحران، چه مرتبط با كرونا چه غیر مرتبط با این بیماری، می تواند انجام دهد، تمركز بر روز آن مسائل و اموریست كه روی آن اختیار و كنترل دارند.

او توضیح داد: افراد روی جهش ویروس یا ابتلا خود و دیگران به كرونا، نمی توانند به شكل كامل تسلط داشته باشند و این موضوعات را مدیریت كنند، از طرفی قادر به از بین بردن ترس و احساسات و افكار منفی در رابطه با این همه گیری نیستند، اما می توانند آنچه كه اكنون هستند را تغییر داده و سطحی از سازگاری در خود ایجاد كنند، یعنی مهارت حل مسئله را در خود بهبود بخشند.

این مددكار اجتماعی اضافه كرد: بهبود یافتن نگرش ها، باعث برطرف شدن ترس و تشویش های بیجا و بی دلیل می شود، از این رو آرامش برای فرد با هدف دنبال كردن زندگی روزمره فراهم خواهد شد و سطحی از اضطراب و نگرانی ناشی از شیوع همه گیری كرونا كاهش می یابد و افراد به سطح تقریبی از سازگاری با كرونا می رسند تا بتوانند روال زندگی خودشان را به صورت نسبی حفظ و دنبال كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۳۷ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۵