دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش بیش از دو برابری تماس با 123 همزمان با شیوع كرونا در ایلام
 
مدیركل بهزیستی استان ایلام گفت: تماس با خط 123 اورژانس اجتماعی در سال گذشته نسبت به سال قبل تر افزایش محسوسی داشت و از 4 هزار تماس به 11 هزار و 77 تماس رسید.
افزایش بیش از دو برابری تماس با 123 همزمان با شیوع كرونا در ایلام دكتر «زهرا همتی» در نشست خبری در كارگروه رسانه ای كرونا، در فضای مجازی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا كه آیا همزمان با شیوع كرونا تماس با اورژانس اجتماعی در استان افزایش محسوسی داشته است، اظهار كرد: تماس با خط 123 در سال 1399 نسبت به سال قبل تر افزایش محسوسی داشته و از 4 هزار تماس به 11 هزار و 77 تماس رسید.

وی در پاسخ به سوال دیگر ایسنا، درباره تداوم طرح مانا در سال 1400 ، گفت: با توجه به اینكه این طرح ویژه نوجوانان است در سال گذشته با توجه به غیرحضوری بودن مدارس این طرح عملا انجام نگرفت ولی امسال شیوه نامه ی برگزاری غیرحضوری طرح ابلاغ شده و هم اكنون آموزش مدرسین در استان حال پیگیری است و در تلاش هستیم این طرح را به صورت حضوری در محله های شهر ایلام با رعایت پروتكل های بهداشتی برگزار كنیم.

مدیركل بهزیستی استان ایلام در ادامه این نشست با بیان اینكه در حال حاضر 16 هزار و 314 خانوار تحت پوشش بهزیستی در ایلام فاقد مسكن هستند كه از این تعداد یك هزار و 500 خانوار پشت نوبت دریافت مسكن قرار دارند، گفت: در حال حاضر 20 هزار و 880 خانوار معادل 42 هزار و 287 نفر مددجو تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارد كه از این تعداد 31 هزار و 346 نفر مستمری دریافت می كنند.

همتی ادامه داد: یكی از وظایف سازمان بهزیستی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت ها است و اقدمات آموزشی پیشگیرانه متعددی در زمینه اعتیاد در سنین پایین و حتی مهد كودك ها برگزار كرده ، اما اینكه این آموزش ها و كارگاه ها چه مقدار تاثیرگذار بوده اند و چه مقدار آسیب ها را كاهش داده اند كار سختی است به دلیل اینكه در حوره آسیب های اجتماعی عوامل زیادی تاثیرگذار هستند و نمی توان تنها یك عامل را برای ارائه این آمار كافی دانست.

وی تصریح كرد: مهمترین كاری كه سازمان بهزیستی در این راستا انجام می دهد آموزش است، به طور مثال ما در بحث طلاق كلاس های آموزشی زندگی و خانواده و آموزش های پیش از ازدواج را داریم و اما اینكه عاملی مثل بیكاری و مشكلات اقتصادی چه مقدار بر این طلاق ها تاثیر گذار بوده و اثر آموزش ها ما را ممكن است كم رنگ تر كرده باشد مشخص نیست در موضوعات دیگر نیز همین مشكلات مطرح می باشد به همین خاطر نمی توان آمار و ارقام دقیقی را از تاثیرگذاری فعالیت های سازمان بهزیستی ارائه داد اما مهمترین مسله این است كه اگر این آموزش ها نبود میزان این آسیب ها به مراتب بیشتر بود.

مدیركل بهزیستی استان ایلام تصریح كرد: در حوزه معلولیت ها مداخله ها برای ما دقیق تر و راحت تر است، به طور مثال ما در همان كودكی برای پیشگیری از معلولیت ها غربال گری شنوایی ،غربالگری بینایی و غربال گری ژنتیك انجام می دهیم، به طوری كه می توان گفت در زمینه معلولیت های بدو تولد نسبت به گذشته روند كاهشی داشته ایم و در این حوزه آرائه امار و محاسبه نقش بهزیستی دراین زمینه كار آسان تری است.

همتی با اشاره به اینكه یكی از راه های توانمند سازی معلولان ایجاد اشتغال برای مددجویان است، تصریح كرد: در این راستا سال گذشته مبلغ 310 میلیارد ریال تسهیلات با سقف 500 میلیون ریال برای تعداد 884 نفر تحت پوشش این سازمان پرداخت شده است.

وی تصریح كرد: در طول سال گذشته 298 واحد مسكونی احداث، 73 میلیارد ریال مشاركت مردمی جذب و بیش از 17 میلیارد ریال وسایل توانبخشی بین افراد دارای معلولیت و سالمند توزیع شده است.

مدیركل بهزیستی استان ایلام در پاسخ به سوالی درباره كودكان كار گفت: از سال 96 تاكنون حدود 300 كودك كار در ایلام شناسایی شده كه 83 نفر از این تعداد مربوط به سال گذشته است و تحصیل و هویت این افراد مهمترین دغدغه سازمان بهزیستی بوده كه در این راستا گام های مثبتی برداشته شده است.

همتی با بیان اینكه 100 درصد افراد مراكز توانبخشی سازمان بهزیستی استان در برابر كرونا واكسینه شده اند، افزود: 335 نفر از افراد سالمند و معلول كه در مراكز تحت پوشش اقامت دارند نیز واكسینه و دوز دوم این واكسن را نیز دریافت كرده اند و در تلاش هستیم برای معلولانی كه در منازل خود بستری هستند نیز دوز واكسن زده شود كه این موضوع در حال پیگیری است.

وی در خصوص اشتغال افراد تحت حمایت بهزیستی هم تصریح كرد: سال گذشته رقم 310 میلیارد ریال تسهیلات بانكی به 884 نفر مددجوی متقاضی تا سقف 500 میلیون ریال برای اشتغال زایی آنها پرداخت شد.

وی به هوشمندسازی خدمات بهزیستی استان ایلام اشاره كرد و گفت: هم اكنون در راستای تحقق دولت الكترونیك 40 سامانه هوشمند در بهزیستی فعال است كه خدمات به مددجویان به صورت الكترونیكی و هوشمند سازی ارائه می شود.

مدیركل بهزیستی ایلام تصریح كرد: ایجاد مراكز مثبت زندگی در محلات مختلف برای ارتقای سلامت اجتماعی و كاهش ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از جمله اقدامات عملی بهزیستی در این راستا است و مسئولان مراكز مثبت زندگی آموزش های مختلف اجتماعی را به ساكنان مناطق مختلف ارائه می كنند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۱۹ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸