دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شهری كه معلولان را نمی بیند
 
گروه جامعه: افراد معلول جامعه با بیشترین مشكلات درمسیر زندگی مواجه هستند و هر آنچه كه در قالب قوانین و آیین نامه ها برای آنها تدوین و تصویب شده، نتوانسته (...) نوشته شهری كه معلولان را نمی بیند اولین بار در پایگاه خبری روزنامه عطریاس. پدیدار شد.
پایگاه خبری روزنامه عطریاسایراناجتماعیشهری كه معلولان را نمی بیند

شهری كه معلولان را نمی بیند
اجتماعی انتقاد معلولان از عدم اجرای قوانین مصوب:شهری كه معلولان را نمی بیند روزنامه عطریاس
29 تیر 1400
بازدید: 1
نظرات: 0

گروه جامعه: افراد معلول جامعه با بیشترین مشكلات درمسیر زندگی مواجه هستند و هر آنچه كه در قالب قوانین و آیین نامه ها برای آنها تدوین و تصویب شده، نتوانسته آن طور كه باید از حجم مشكلات معلولان بكاهد. جامعه معلولین كشور كه تعداد آنها نیز كم نیست، همواره برای برخورداری از یك زندگی حداقلی، با مشكلات و محدودیت های زیادی مواجه هستند. هر چند كه در طول سال های گذشته، قوانین زیادی جهت تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده است، اما همچنان این قشر جامعه از اینكه كمترمورد توجه قرار می گیرند، از مسئولان و متولیان و تصمیم گیران كشور، دلخور و گلایه مند هستند.

 

قانون معافیت معلولین از پرداخت مالیات حقوق اجرایی نمی شود

یكی از اعضای جامعه معلولین استان مركزی كه در مجموعه شركت ایرالكو نیزمشغول به كاراست، گفت: 28 آذر ماه سال 1391 قانونی مبنی برمعافیت معلولین از پرداخت مالیات حقوق به تصویب رسید و این قانون طبق دستورمعاونت سازمان توانبخشی كشوری نیزاعلام شد. اما متأسفانه علیرغم اینكه حدود 9 سال از تصویب قانون مذكور می گذرد، این قانون هنوزاجرایی نشده است.

«روح اله داودی» افزود: سئوال اینجاست قانونی كه 9 سال از تصویب آن می گذرد، چرا نباید اجرایی شود و در اصل چرا با اجرایی شدن آن مخالفت می كنند؟ موضوع اینجاست سازمان امور مالیاتی كشوری زیر بار اجرای این قانون نمی رود. نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر مسئولین استانی بارها برای اجرای این قانون رایزنی كرده اند، اما متأسفانه موفق به اجرایی شدن این قانون نشده اند.

معابر شهری برای تردد معلولین

مناسب سازی نمی شود

دیگر عضو جامعه معلولین استان مركزی كه عنوان می كند شاغل نیست، در رابطه با وضعیت مناسب سازی معابر شهری برای تردد معلولین، گفت: دستگاه های عابربانك برای معلولینی كه از ویلچر استفاده می كنند و یا به دلیل مسائل جسمانی مشكلات دیگری دارند، اصلاً مناسب نیستند. همواره باید ازعابرین پیاده ای كه در حال تردد هستند خواهش كنیم تا برای انجام فرایند بانكی از طریق عابربانك به معلولین كمك كنند. برای استفاده بهتر معلولین از دستگاه های عابربانك باید این دستگاه ها را به گونه ای طراحی كنند و یا ابزارهای مناسب سازی را برای آنها تعبیه كنند تا معلولین برای استفاده از دستگاه عابربانك با مشكل خاصی مواجه نباشند.

«میترا ابوالمعصومی» افزود: متأسفانه معابر شهری برای تردد معلولین استاندارد نیستند و اتفاق خاصی برای مناسب سازی معابر شهری از سوی مسئولین نمی افتد. جوی های آب، برای تردد معلولین نامناسب است و حتی معلولین ویلچری نیز در هنگام عبور از این جوی ها چرخ ویلچر آنها داخل جوی آب می افتد. پل مناسب برای تردد معلولین بر روی جوی های آب ساخته نمی شود و همواره باید برای تردد با مشكل مواجه باشیم. از سوی دیگر اكثر معابری كه برای تردد معلولین مناسب سازی شده و پل تعبیه كرده اند، وسایل نقلیه شخصی را جلوی آنها پارك می كنند و نمی توان از این پل ها استفاده كرد.

وی ادامه داد: وسایل نقلیه عمومی شهری مانند اتوبوس ها شرایط مناسبی برای استفاده معلولین ندارند. تنها تعداد اندكی اتوبوس مناسب سازی برای استفاده معلولین در سطح شهر وجود دارد كه در اكثر مواقع معلولین نمی توانند از این اتوبوس ها استفاده كنند. گاهی اوقات رانندگان اتوبوس های مناسب سازی شده برای استفاده معلولین به میزان كافی صبر نمی كنند تا معلولین سوار و یا پیاده شوند. در برخی موارد راننده های این اتوبوس ها می گویند به علت آنكه مسافرسواراتوبوس است، نمی توانیم اتوبوس را بخوابانیم و با این بهانه اجازه استفاده به معلولین را نمی دهند. گاهی نیز این اتوبوس ها آنقدر شلوغ هستند كه نمی توان از آنها استفاده كرد.

این عضو جامعه معلولین استان مركزی اظهار داشت: معلولین حتی برای تردد در عرض خیابان ها نیز با مشكلاتی مواجه هستند، رانندگان وسایل نقلیه شهری اعم از شخصی و غیرشخصی به تابلوها و علائم ویژه تردد معلولین در خیابان ها اعتنایی نمی كنند. در این راستا همواره معلولین باید برای عبور از عرض خیابان با سختی روبرو باشند و حتی در پاره ای مواقع با جان آنها بازی می شود. معلولین نمی توانند با سرعت یك انسان عادی كه از سلامت جسمی مناسب برخوردار است ازعرض خیابان عبور كنند و در این رابطه قطعاً رانندگان وسایل نقلیه باید وضعیت جسمانی این افراد را در نظر داشته باشند.

تنها  استخری كه به نام جانبازان و معلولین ایجاد شد، در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است

مدیرعامل جامعه معلولین استان مركزی نیز در گفت وگو با عطریاس گفت: متأسفانه به شأن و منزلت معلولین كوچكترین توجهی نمی شود و ارجحیتی برای این افراد قائل نیستند. موضوع اینجاست كه  به این موضوع نمی اندیشند كه یك معلول نیز مانند انسان های عادی است. صرفاً به خاطر اینكه یك فرد دارای معلولیت است نباید از كمترین امكانات بهره مند باشد و برعكس باید اقداماتی صورت گیرد تا امكانات بیشتری در اختیار این افراد قرار بگیرد.

«ملیحه دریابیگی» افزود: متأسفانه با شیوع كرونا فعالیت های روزمره و جمعی جامعه معلولین با كاهش بسیار زیادی روبرو شد. یكی از برنامه ها و فعالیت های مهم جامعه معلولین این است كه نشست های هم اندیشی برگزار كنند و در راستای اهدافی كه دارند فعالیت های مربوط به خود را انجام دهند. شیوع بیماری و ویروس كرونا باعث شد تا اینگونه فعالیت های جامعه معلولین به عنوان یكی از مهمترین برنامه های این مجموعه با تعطیلی مواجه شود و معلولین را با مشكلات بسیاری مواجه كند.

وی ادامه داد: در ابتدای شیوع كرونا مركز جامعه معلولین به طور كامل تعطیل شد و در حال حاضر نیز كه  بازگشایی شده است تنها با حضور یك سوم اعضاء فعالیت می كند. معلولینی كه از فعالین اصلی جامعه معلولین هستند به علت آنكه سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، به دلیل ویروس كرونا نمی توانند در برنامه های جامعه معلولین شركت كنند و همین امر باعث شده تا فعالیت های این مجموعه كاهش یابد. تمامی اقدامات اعم از مشاوره ها، راهنمایی ها، خدمات، فعالیت ها و برنامه های جامعه معلولین به دلیل شیبوع كرونا غیرحضوری شده است.

مدیرعامل جامعه معلولین استان مركزی اظهار داشت: در خصوص فعالیت های ورزشی نیز معلولین از امكانات مناسبی برخوردار نیستند. یكی از این موارد نبود استخر ویژه معلولین است.سالهاست این موضوع را عنوان كرده ام كه معلولین نمی توانند مانند سایرانسان های عادی از استخرهای عمومی استفاده كنند. ایجاد یك استخر ویژه معلولین بسیار مهم و ضروری است. تنها یك استخر به نام جانبازان و معلولین ایجاد شد، اما متأسفانه در حال حاضر در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است. با توجه به اینكه معلولین برای برخی از فعالیت های درمانی خود نیاز به استفاده از استخر و آب درمانی دارند و باید از استخر استفاده كنند. متأسفانه این موضوع نیز به نام جامعه معلولین است و به كام دیگران تمامی می شود.
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۲۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲