دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

توانمندسازی معلولان در بستر جامعه و درون خانواده
 
رییس سازمان بهزیستی كشور با حضور در برنامه زنده تلویزیونی «چاپ اول» در شبكه خبر از راهكار های بهزیستی برای مقابله با محدودیت ها در حمایت از جامعه هدف خبر داد.
توانمندسازی معلولان در بستر جامعه و درون خانوادهبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما روابط عمومی و امور بین الملل؛ رییس سازمان بهزیستی كشور در این برنامه در خصوص خدمات سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت گفت:بهزیستی 1 میلیون و 550 هزار فرد دارای معلولیت را با انواع و درجات مختلف خفیف تا شدید معلولیت و شرایط اقتصادی زندگی متفاوت تحت پوشش دارد و هدف بهزیستی این است كه افراد دارای معلولیت یك زندگی مستقل در بستر جامعه و درون خانواده همراه با منزلت اجتماعی و مثل یك شهروند عادی تجربه كنند.

وی افزود: جدا كردن افراد دارای معلولیت كار اشتباهی است و نظری كه امروزه وجود دارد؛ تلفیق اجتماعی این افراد است و به همین دلیل توانمندی این افراد در دستور كار قرار دارد و شرایط جامعه نیز باید برای این ها مناسب شود.
وی افزود:یكی از مسائل مهم در كشور موضوع مناسب سازی است و امیدواریم شورای شهر تهران و همه شهر ها بتوانند مبلمان شهری، وسایل حمل و نقل، معابر، فضا های شهری ادارات و دستگاه ها و ... به گونه ای مناسب سازی كنند كه برای همه افراد جامعه قابل تردد باشد. در غیر این صورت فرد دارای معلولیت نمی تواند زندگی عادی داشته باشد و باید در خانه بماند.
رییس سازمان بهزیستی كشور میزان مناسب سازی مطلوب در كشور را كمتر از 30 درصد عنوان كرد و گفت:البته طی یكی دو سال اخیر اقدامات خوبی انجام شده و ستاد مناسب سازی كشور به ریاست وزیر كشور تا دو سال و نیم پیش تنها 6 جلسه تشكیل داده بود كه در دو سال و نیم اخیر 12 جلسه دیگر نیز با حضور وزرای آموزش و پرورش، راه و شهرسازی، شهردار تهران و... مصوبات پیگیری شده است.
وی به مشكلات افراد دارای معلولیت در خانه های مناسب سازی نشده هم اشاره كرد و گفت: فردی كه به طور ناگهانی به ضایعه نخاعی دچار می شود؛ نیاز به مناسب سازی منزل مسكونی خود دارد.
قبادی دانا افزود:در حال حاضر 27 هزار معلول دچار ضایعه نخاعی تحت پوشش بهزیستی هستند كه ماهانه 1 میلیون تومان حق پرستاری به خانواده آنان پرداخت می شود و این رقم تا دو سال و نیم پیش 200 هزار تومان برای 20 هزار نفر بوده است. همچنین 28 هزار فرد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید كه اصطلاحا وابسته به بستر هستند نیز از دو سال و نیم پیش تحت پوشش بهزیستی قرار گرفته اند. پرداخت ها به صورت الكترونیك و با كد ملی این افراد روی شماره شبای آن ها شارژ می شود.
وی با اشاره به گستردگی موضوع توانمند سازی افراد دارای معلولیت نیز گفت:این گستره از توانبخشی جسمی تا توانمند سازی خانواده و داشتن شغل و مسكن مناسب، شرایط مناسب تحصیلی و ... مشمول این موضوع است. همچنین ایجاد زمینه برای توانمند شدن این افراد با توانمندی خانواده آنان نیز از اهداف بهزیستی است.
رییس سازمان بهزیستی كشور به فعال شدن سامانه دانشجویی سازمان بهزیستی اشاره كرد و گفت:دانشجویان تحت پوشش بهزیستی كه در دانشگاه های غیردولتی تحصیل می كنند، با ثبت نام در این سامانه می توانند از پرداخت صد در صدی شهریه خود برخوردار شود و اگر دانشجوی دانشگاه دولتی نیز باشد كمك هزینه تشویقی دریافت می كند.

راهكار های بهزیستی برای مقابله با محدودیت ها در حمایت از جامعه هدف

رییس سازمان بهزیستی كشور از فعالیت یكهزار و 600مركز روزانه توانبخش در سطح كشور نیز خبر داد و گفت:40 درصد از این مراكز در تهران هستند كه از نقاط ضعف ما هست و این مراكز باید توزیع كاملی در سطح كشور و بر اساس نیاز جامعه هدف داشته باشند. در مراكز استان ها شرایط نسبتا بهتر است، اما در شهر های دور افتاده و روستا ها مشكلات زیادی وجود دارد. همچنین ظرفیت این مراكز برای 50 هزار نفر بوده است كه در دو سال و نیم اخیر به 100 هزار نفر افزایش پیدا كرده است كه البته باز هم بسیار كم است و دسترس پذیر آن محدود است.
وی افزود:بر همین اساس مراكز خدمات بهزیستی مثبت زندگی را تشكیل داده ایم و برای 1 میلیون و 80 هزار خانوار مستمری بگیر بهزیستی (بر اساس موقعیت جغرافیایی محل زندگی) برای هر 450 خانوار یك مركز خدمات بهزیستی توسط بخش غیر دولتی در محلات راه اندازی كردیم. آخرین مركز ما تقریبا 3 ماه و اولین مركز تقریبا 9 ماه است كه راه اندازی شده است.
وی گفت: امروز 13 هزار مددكار در 2527 محله مشغول به خدمت هستند و البته این آغاز راه است و این مددكاران مراجعه حضور به منزل افراد دارای معلولیت دارند و از نزدیك مشكلات آن ها را لمس می كنند و این مراجعه به افراد آمار دقیقی از وضعیت آنان به ما می دهد تا بتوانیم مطالبه دقیق و صحیح تری از مراجع مربوط داشته باشیم.

گسترش اورژانس اجتماعی

رییس سازمان بهزیستی كشور در خصوص مراكز اورژانس اجتماعی نیز گفت:20 سال از راه اندازی مركز اورژانس اجتماعی به عنوان یك مركز مستقل در سازمان بهزیستی می گذرد و بیش از 4هزار نیرو دارد. در شرایطی كه آسیب های اجتماعی باعث بروز مشكلات است؛ عدم وجود این اورژانس مشكلات را چند برابر می كند. زیرا یك مجموعه پیشرفته و به روزی است كه در ارتباط با كودك آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری، معلول آزاری، خشونت خانگی، اقدام به خودكشی و.. وارد عمل می شود و به صورت 24 ساعته با شماره تماس 123 پاسخگوست و كارشناسان به صورت تلفنی و در صورت لزوم حضوری خدمت رسانی می كند و در صورت نیاز، افراد را به مركز مداخله در بحران منتقل می كنند.
وی افزود:البته محدودیت های قانونی و گسترش تدریجی این مركز و اینكه از ابتدا شاكله كاملی نداشته است؛ موجب شده است كه بخشی از كاركنان این مركز به صورت خرید خدمت یا شركتی و .. فعالیت كنند. نداشتن امنیت شغلی و عدم یكسان سازی پرداخت در برخی مراكز در استان ها، موانع قانونی برای ورود كارشناسان به محل بروز آسیب، مشكلات لجستیكی، نداشتن اتومبیل در مراكز تازه تاسیس و ... از مشكلات این مراكز هستندكه بعضا با تصویب برخی از قوانین تا حدودی حل شده اند.
دكتر قبادی دانا در خصوص میزان آشنایی جامعه با مراكز اورژانس اجتماعی و كاركرد های آن نیز گفت: پیش بینی می كنم كه اگر در این خصوص نظر سنجی صورت بگیرد؛ میزان آشنایی مردم كم باشد و نیاز داریم كه رسانه بیشتر از قبل به معرفی آن بپردازد. البته سازمان بهزیستی به دلیل محدودیت های مالی كه دارد، اگر بخواهد برای تبلیغات به رسانه پول پرداخت كند، ترجیح می دهد كه این پول را مستقیما به خود مددجو پرداخت كند.

فعالیت سامانه های الكترونیكی در بهزیستی

رییس سازمان بهزیستی كشور به فعالیت 40 سامانه الكترونیكی در سازمان بهزیستی اشاره كرد و گفت: این سامانه ها با كد ملی تمامی نیاز ها را مشخص می كند. فعالیت سامانه شفافیت با هدف نظارت بیشتر و روشنگری در خصوص هزینه ها و پرداخت های بهزیستی فعال شده است.
وی به فعالیت سامانه دیده بان با شماره 1482 كه به نظارت های مردمی اختصاص دارد اشاره كرد و گفت: این سامانه با دریافت كد ملی افرادی كه برای حل مشكل خود در دریافت از خدمات بهزیستی تماس می گیرند، كد رهگیری صادر می كند و تا زمانی كه مشكل در اداره كل بهزیستی استان حل نشود؛ پیگیری ادامه پیدا می كند.

حركت به سمت رویكردكنترل آسیب در حوزه كودكان كار و خیابانی

رییس سازمان بهزیستی كشور در خصوص فعالیت های بهزیستی در خصوص كودكان كار و خیابانی، گفت:رویكرد جدید بهزیستی در این زمینه از رویكرد كاهش آسیب صرف به سمت رویكرد كنترل آسیب حركت كرده است. كودكان كار و خیابانی كه در گذشته جمع آوری می شدند اوراق هویتی نداشتند و آمار ما دقیق نبود. طبق آمار گذشته ما قبل از ثبت مشخصات دقیق فردی و اطلاعات بیومتریك؛ حدود 12 هزار كودك كار و خیابان تحت پوشش خدمات روزانه سازمان بهزیستی ساماندهی شده بودند كه به 16 هزار كودك افزایش پیدا كرده است
وی افزود: در حال حاضر بررسی وضعیت بیومتریك این كودكان با استفاده از عكس عنبیه آن ها در تهران شروع شده و در 13 كلان شهر دیگر نیز ادامه دارد. بر اساس اطلاعات دوربین عنبیه، بیش از 80 درصد از 949 كودك ساماندهی شده در شهر تهران ایرانی نیستند و اكثریت قریب به اتفاق آنان افغانستانی و 1.5 درصد نیز پاكستانی هستند. ثبت اطلاعات بیومتریك این امكان را به ما می دهد تا اگر كودك از تهران به مناطق مختلف كشور فرستاده شود شناسایی شود.
دكتر قبادی دانا در خصوص زباله گردی كودكان نیز گفت: زباله گردی توسط پیمانكاران در محلات انجام می شود و اگر كودكی مشغول به این كار باشد از طرف پیمانكار به خدمت گرفته شده است. طرحی تصویب شده است كه شهرداری ها پیمانكارانی را كه در بازیافت زباله در محله ها از كودكان استفاده می كنند مجازات و یا لغو قرارداد كنند. اما ظاهرا این طرح موفق نبوده است، زیرا هنوز هم شاهد حضور كودكان زباله گرد در سطح شهر هستیم.

برطرف كردن پنج آسیب مهم اجتماعی در الویت است رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: با توجه به فرمایش های مقام معظم رهبری و تاكید ویژه ایشان بر پنج آسیب اجتماعی سازمان بهزیستی تلاش خود را در جهت پیشگیری از این آسیب ها به كار گرفته ایم.

دكتر وحید قبادی دانا در آیین افتتاح دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی گفت: سازمان بهزیستی به عنوان یك سازمان تخصصی و حمایتی در حوزه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیر موثر و سالمندان فعال است.
قبادی دانا عنوان كرد: جای بررسی محل محور آسیب های اجتماعی و وحدت محله محور آسیب های اجتماعی خالی بود كه با راه اندازی مراكز خدمات بهزیستی در سطح محلات در2هزار و 527 نقطه توانستیم به این مهم دست پیدا كنیم.

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: باتوجه به اینكه جنس آسیب و نوع آسیب و عوامل خطر و نیز عوامل محافظت كننده آسیب در هر منطقه می تواند متفاوت باشد اگر بتوانیم محله به محله و كد پستی به كد پستی آسیب های اجتماعی را تك به تك بررسی كنیم و بتوانیم این دو عوامل را رصد كنیم توانسته ایم گام مهمی در این راستا برداریم.

وی افزود:علت آسیب های اجتماعی متنوع است علل های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عوامل می تواند باعث این امر شوند.
رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: از 949 نفر كودك كار كه در شهر تهران ساماندهی شده اند بیش از80 درصد افغانستانی هستند و بخش دیگری پاكستانی؛ یعنی بیش از80 درصد كودكان كار خیابان در تهران بر اساس آمار دقیقی كه با عنبیه شكل گرفته است غیر ایرانی هستند.

قبادی دانا افزود: مجموعه مشاوره تلفنی1480 كه مشاوره روانشناسی رایگان انجام می دهد می تواند اطلاعات خوبی درباره موضوع رصد در اختیار قرار دهد.
   تاریخ: ۱۹:۰۹ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲