دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

رصد آسیبهای اجتماعی محلات/رونمایی از اطلس آسیبهای كشور
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه نیاز بود رصد صحیحی را نسبت به آسیب های اجتماعی در سطح كشور داشته باشیم كه هم در سطح كشوری، هم در سطح استانی و هم در سطح شهرستانی این كار در قالب پیمایشهای مختلف و همچنین مطالعات مختلف صورت گرفته گفت: جای خالی بررسی محله محور آسیب های اجتماعی و رصد محله ...
رصد آسیبهای اجتماعی محلات/رونمایی از اطلس آسیبهای كشور به گزارش ایسنا، وحید قبادی دانا در آئین افتتاح دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی و رونمایی از اطلس آسیب های اجتماعی، ضمن تبریك هفته بهزیستی بیان كرد: سازمان بهزیستی به عنوان سازمان تخصصی و حمایتی در حوزه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و سالمندان فعال بوده است. همچنین سعی كرده است درحوزه آسیبهای اجتماعی نقش خود را ایفا كند.

وی ادامه داد: باتوجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاكید ویژه ایشان بر 5 آسیب اصلی اجتماعی، سازمان نیز هم و غم خود را در جهت پیشگیری از وقوع این آسیبها و همچنین مدیریت و كنترل آسیب ها به كار گرفته است. نیاز بود كه رصد صحیحی را نسبت به آسیب های اجتماعی در سطح كشور داشته باشیم كه هم در سطح كشوری، هم در سطح استانی و هم در سطح شهرستانی این كار در قالب پیمایشهای مختلف و همچنین مطالعات مختلف صورت گرفته، انجام شد. جای خالی بررسی محله محور آسیب های اجتماعی و رصد محله محور آسیبهای اجتماعی خالی بود كه با راه اندازی مراكز خدمات بهزیستی در سطح محلات در 2527 نقطه توانستیم به این مهم دست پیدا كنیم.

قبادی دانا یادآور شد: باتوجه به اینكه جنس آسیب و نوع آسیب و عوامل خطر و عوامل محافظت كننده آسیب در هر منطقه می تواند متفاوت باشد، اگر بتوانیم محله به محله و براساس مدیریت مورد، آسیب های اجتماعی را تك به تك رصد و بتوانیم عوامل خطر و عوامل محافظت كننده آن را احصا كنیم، می توانیم قدم مهمی را در این راستا برداریم اما علت ایجاد آسیبهای اجتماعی متنوع و متكثر است. علل مختلف اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی می تواند باعث شود و طبیعتا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمام دستگاه ها، نهادها و مجموعه ها دخیل و سهیم هستند.

رئیس سازمان بهزیستی كشور در ادامه در ارتباط با بحث كنترل آسیب های اجتماعی اظهار كرد: سازمان بهزیستی باید مطابق قانون اقدام كند و دستگاههای مختلفی در زمینه هایی كه سازمان مسئول است باید همراهی و یاری كنند.

قبادی دانا افزود: در بحث كودكان كار و خیابان همكاران مدل مناسبی را براساس آسیب شناسی فعالیتهای گذشته طراحی كردند و در شهر تهران اجرا شده است. طبق آمار موجود از 949 نفری كه در سطح شهر تهران ساماندهی شدند، بیش از 80 درصد آنها افغانستانی و بخش دیگر پاكستانی هستند.

وی در بخش دیگری افزود: براساس اسكن عنبیه اطلاعات بیومتریكشان ثبت شده است.

قبادی گفت: در ارتباط با موضوع رصد علاوه بر مطالعات، پیمایش ها و فراتحلیل و همچنین برآورد جمعیت پنهان كه در مطالعات مختلف انجام شده، سامانه های ثبتی مانند اورژانس 123 و مشاوره تلفنی 1480 كه مشاوره روانشناسی رایگان را انجام می دهد كه در سازمان بهزیستی وجود دارد می تواند اطلاعاتی ذی قیمتی را در ارتباط با موضوع رصد در اختیار قرار دهد. همچنین مراكز خدمات بهزیستی مثبت زندگی نیز می تواند اطلاعات و رصد محله محور را نیز انجام دهد.

رئیس سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه در كنار هم قرار گرفتن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و مجموعه های پزشكی قانونی و سایر مجموعه هایی كه در حوزه آسیبها فعال هستند در كنار اطلاعات استخراج شده سازمان بهزیستی می تواند اطلاعات كاملی را برای فعالیت مناسب برای ما ایجاد كند، گفت: طبیعتا اگر مسئله كودك دارای اعتیاد بدون سرپرست در استانی مانند استان سیستان و بلوچستان از مسایل آسیبهای اجتماعی باشد ممكن است این آسیب در استانی مانند استان یزد چندان مشكل نباشد و در اولویت قرار نگیرد، بنابراین باتوجه به محدودیت منابع نیاز است كه منابع بهینه صرف شود و اقدامات موثر باشد و بتوانیم بازخورد مناسبی را از اقداماتی كه صورت می گیرد داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی كشور در بخش دیگری از سخنان خود درباره رصد معلولیت ها نیز بیان كرد: در ارتباط با موضوع پیگشیری از معلولیت ها، توانبخشی آنها و توانمندسازی خانواده ها و هر اقدام دیگری كه قرار باشد در ارتباط با معلولیتها صورت گیرد، جای رصد وقوع معلولیتها خالی است كه با افتتاح این دبیرخانه به صورت ملی در ستاد بهزیستی كشور و همزمان در دبیرخانه های استانی این امكان را می دهد كه بتوانیم در ارتباط با معلولیت های مختلفی كه پیش روی ماست، برآورد لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: به طور مثال ناگهان می بینیم در روستایی در خراسان شمالی تعداد افراد نابینا افزایش پیدا می كند و خانواده های مختلف در آن روستا فرزند نابینا به دنیا می آورند. این موضوع نیاز دارد كه مداخلات موثری در آنجا صورت گیرد و مشاوره ژنتیك در آنجا صورت گیرد. بررسی سكانس ژنی در خانواده های مقیم در آن روستا صورت گیرد و بتوانیم هرچه زودتر جلوی تولد افراد نابینای مكرر را با پیشگیری ها بگیریم.

وی افزود: غربالگری شنوایی برای متولدین جدید در سطح كشور انجام می شود كه هر سال حدود یك میلیون نفر مورد غربال شنوایی قرار می گیرند و اگر نیاز باشد ارجاع می شود و اقدامات موثر صورت می گیرد، اینكه ببینیم ترند ایجاد ناشنوایی در مناطق مختلف به چه صورت است یا در ارتباط با موضوع نابینایی و غربالگری تنبلی چشم كه هرساله بین دو تا سه میلیون نفر كودكان بین سه تا 6 ساله مورد بررسی قرار می گیرند كه این كار در گذشته در مهدهای كودك انجام می شد و در سال جاری در مراكز خدمات بهزیستی در نقاط مختلف شكل خواهد گرفت. استخراج این اطلاعات و آنالیز و تحلیل این اطلاعات می تواند كمك شایان توجهی را در پیشگیری و مداخله در ارتباط با معلولیت های مختلف انجام دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۷:۱۶ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶