دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها در كشور افتتاح شد
 
تهران - ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی كشور از افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها خبر داد و گفت: این دبیرخانه باعث می شود كه به صورت علمی تر و هدفمند در حوزه پیشگیری و توانبخشی خانواده های دچار آسیب های اجتماعی و معلولیت ها برنامه ریزی شود.
دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها در كشور افتتاح شد تهران - ایرنا - رئیس سازمان بهزیستی كشور از افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها خبر داد و گفت: این دبیرخانه باعث می شود كه به صورت علمی تر و هدفمند در حوزه پیشگیری و توانبخشی خانواده های دچار آسیب های اجتماعی و معلولیت ها برنامه ریزی شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، وحید قبادی دانا روز دوشنبه در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها به همراه رونمایی از سامانه رصد با حضور شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی افزود: سازمان بهزیستی كشور به عنوان سازمان حمایتی و تخصصی در حوزه افراد دارای معلولیت، زنان سرپرست خانوار، فرزندان دارای سرپرست غیرموثر و سالمندان فعال بوده و در حوزه آسیب های اجتماعی نقش موثری دارد. با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب و تاكید ایشان بر پنج آسیب اجتماعی، بهزیستی اهتمام خود را در جهت پیشگیری از این آسیب ها و مدیریت و كنترل آنها به كار گرفته است.

وی ادامه داد: نیاز بود كه رصد صحیحی از آسیب های اجتماعی در سطح كشور داشته باشیم كه هم در سطوح كشوری، استانی و شهرستانی این كار در قالب پیمایش های مختلف و مطالعات متعدد انجام شده است. جای خالی محله محور آسیب های اجتماعی و رصد آن خالی بود كه با راه اندازی مراكز خدمات بهزیستی، در سطح محلات 2527 نقطه به این مهم دست پیدا كردیم.

رئیس سازمان بهزیستی كشور درباره ضرورت دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها گفت: با توجه به اینكه جنس و نوع آسیب و عوامل خطر و محافظت كننده آسیب در هر منطقه می تواند متمایز باشد، به طور مثال پدیده خودكشی كه در استان كهگیلویه و بویراحمد اتفاق می افتد علل آن با خودكشی در نیاوران تهران متفاوت است. هر دو جنس خودكشی است اما اینكه چه عواملی در چه منطقه ای می تواند براساس چه فرهنگی به وجود بیاید، می تواند متفاوت باشد.

قبادی دانا افزود: اگر بتوانیم محله به محله و براساس مدیریت مورد، آسیب های اجتماعی را تك به تك رصد كنیم و عوامل خطر و محافظت كننده را احصا كنیم، می توانیم قدم بزرگی در این راستا برداریم. علت ایجاد آسیب های اجتماعی متنوع و متكثر است و علل مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سایر عوامل را دارد و طبیعتا در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تمام دستگاه ها و نهادها دخیل و سهیم هستند. در كنترل آسیب های اجتماعی نیز طبیعتا سازمان بهزیستی مطابق قانون باید اقدام كند و دستگاه های مختلف در زمینه های مربوط باید بهزیستی را همراهی كنند.

ضرورت فعالیت بیشتر مرزبانی برای جلوگیری از ورود كودكان كار

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: در بحث كودكان كار و خیابان، مدل مناسبی براساس آسیب شناسی فعالیت های گذشته طراحی شده و در شهر تهران در حال اجرا است. از طبق آمار از 949 كودك ساماندهی شده در شهر تهران بیشتر از 80 درصد آنها افغانستانی و بخش دیگر پاكستانی هستند یعنی بیش از 80 درصد كودكان كار و خیابان سطح تهران براساس آمار و اسكن عنبیه و اطلاعات بیومتریك آنها از اتباع بیگانه هستند.

قبادی دانا افزود: این آمار نشان می دهد مجموعه هایی مانند وزارت كشور، وزارت اتباع و مرزبانی ها باید فعالیت بیشتری داشته باشند و بهتر عمل كنند. اتفاقاتی كه در كشور همسایه در حال رخ دادن است، طبیعتا می تواند در آمار این كودكان تاثیرگذار باشد.

پیوستن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و پزشكی قانونی به سامانه اطلاعاتی دبیرخانه رصد آسیب ها

رئیس سازمان بهزیستی كشور اظهار داشت: در ارتباط با موضوع رصد، علاوه بر مطالعات و پیمایش ها و برآورد جمعیت تهران، سامانه های ثبتی در بهزیستی مانند سامانه 123 و صدای مشاور 1480 می تواند اطلاعات ذیقیمتی را در اختیار ما قرار دهد. مراكز مثبت زندگی می تواند رصد محله محور را انجام دهد.

قبادی دانا افزود: پیوستن اطلاعات ثبتی نیروی انتظامی و پزشكی قانونی و سایر مجموعه های فعال در حوزه آسیب های اجتماعی به سامانه اطلاعاتی بهزیستی می تواند اطلاعات كامل تر را برای فعالیت بهزیستی ایجاد كند. طبیعتا اگر مساله كودك دارای اعتیاد بدون سرپرست در استانی مانند سیستان و بلوچستان از آسیب های اجتماعی آن استان باشد ممكن است این مساله در استان یزد چندان در اولویت قرار نگیرد. بنابراین با توجه به محدودیت منابع، نیاز است كه منابع بهینه صرف شوند و اقدامات موثر باشند و بتوانیم بازخورد مناسبی از این فعالیت ها داشته باشیم.

وی یادآور شد: در جلسه شورای اجتماعی دو سال پیش مطرح شد كه آمار و اطلاعات و بررسی های زیبایی ارائه می شود اما در كف خیابان ما متاسفانه چیز دیگری مشاهده می كنیم كه حاكی از این است كه حلقه اتصال ما با جامعه و زیرپوست شهر به نحو شایسته و سیستماتیك برقرار نیست و دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی می تواند كمك كند كه این اتصال برقرار شود تا اقدامات موثر انجام شود.

امكان اجرای برنامه های پیشگیرانه با رصد معلولیت ها

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: در رابطه با رصد معلولیت ها، موضوع مهمی است كه باید مدنظر قرار گیرد. پیشگیری از معلولیت ها، توانبخشی و توانمندسازی خانواده ها و هر اقدام دیگری كه در رابطه با معلولیت ها بخواهد صورت بگیرد، جای رصد وقوع معلولیت ها خالی است كه با افتتاح این دبیرخانه به صورت ملی در ستاد بهزیستی كشور و همزمان در دبیرخانه های استانی این امكان را به ما می دهد كه بتوانیم در رابطه با معلولیت های مختلف برآورد لازم را داشته باشیم. به طور مثال ناگهان مشاهده می شود در روستایی در خراسان شمالی تعداد افراد نابینا افزایش پیدا می كند و خانواده های مختلف در روستا فرزند نابینا به دنیا می آورند. این مساله نیاز دارد كه مداخله موثری در آنجا انجام شود و مشاوره ژنتیك و بررسی ژنی در آن خانواده های مقیم صورت بگیرد و جلوی تولد مكرر نابینایان را با برنامه های پیشگیرانه بگیریم.

قبادی دانا خاطرنشان كرد: هر سال حدود یك میلیون نفر مورد غربالگری شنوایی قرار می گیرند و اگر نیاز باشد ارجاع می شوند و اقدامات بهنگام انجام می شود. اینكه ما ببینیم ترند ناشنوایی در سطح كشور به چه صورت است. هر سال دو تا سه میلیون كودك سه تا 6 سال نیز مورد غربالگری بینایی قرار می گیرند كه در گذشته در مهدهای كودك انجام می شد اما در سال جاری در مراكز خدمات بهزیستی در نقاط مختلف شهری و روستایی كشور صورت می گیرد.

وی تاكید كرد: استخراج این اطلاعات و آنالیز آن می تواند كمك شایان توجهی را در پیشگیری و مداخله معلولیت های مختلف انجام دهد یا در رابطه با بروز و شیوع بیماری های ژنتیكی یا ترند ایجاد آسیب های اجتماعی متفاوت است. مثلا در رابطه با آسیب های نخاعی می بینیم در یك استان در اثر افتادن از درخت و ارتفاع افراد دچار ضایعه نخاعی می شوند یا در برخی نقاط براثر تصادفات جاده ای خاص مثلا تصادف با موتور این اتفاق می افتد و تمهیدات لازم برای پیشگیری از این معلولیت ها می تواند منابع ما را كنترل كند و اثربخشی فعالیت های بهزیستی را ارتقا دهد و براین اساس این دبیرخانه شكل گرفته است.

تخصیص اعتبار 2000 میلیارد تومانی برای قانون حمایت از معلولان

رئیس سازمان بهزیستی كشور گفت: قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در اسفند 96 در مجلس شورای اسلامی تصویب و در اردیبهشت ماه سال 97 ابلاغ شد. درحالیكه قانون جامع معلولان در سال 83 مصوب مجلس بود و تا سال 97 هیچ بودجه ای برای آن اختصاص داده نشده بود.

قبادی دانا خاطرنشان كرد: یعنی از سال 83 تا 97 قانون جامع معلولان هیچ تخصیص بودجه نداشت. قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال 97، 200 میلیارد تومان بودجه برای آن در نظر می گیرند كه تخصیصی نداشت. با پیگیری های انجام شده، مبلغ 1100 میلیارد تومان در سال 98 در نظر گرفته شد كه 776 میلیارد تومان تخصیص داده شد. در سال 99، این مبلغ به 1300 میلیارد تومان رسید كه 1250 میلیارد تومان آن تخصیص داده شد.

وی تصریح كرد: در سال 1400، شاهد قرار گرفتن 2000 میلیارد تومان اعتبار در قانون بودجه برای پیاده سازی قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت هستیم كه كمك شایان توجهی به بهبود وضعیت زندگی آنها خواهد كرد اگرچه برآورد كارشناسی و تخصصی ما برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال 1400، مبلغ 38 هزار و 800 میلیارد تومان است كه فاصله زیادی دارد یعنی همین دو هزار میلیارد تومان اعتبار درنظرگرفته شده، تقریبا كمتر از پنج درصد بودجه مورد نظر است اما با توجه به شرایط كرونا و تحریم های ظالمانه، همین اعتبار را نیز قدردان هستیم.

رصد آسیب های اجتماعی امكانی برای اجرای برنامه های موثر

فاطمه رضوان مدنی رئیس مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور و رئیس دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی نیز در این آیین گفت: رصد آسیب های اجتماعی و عوامل سبب شناختی آنها در كشور امكان به برنامه ریزان اجتماعی می دهد كه با توجه به وضعیت موجود و سیر تغییرات عوامل، برنامه های اجتماعی موثرتری را برای پیشگیری از وقوع و بروز و كاهش آسیب های اجتماعی را طراحی و اجرا كند.

رضوان مدنی افزود: برخی قوانین و اسناد بالادستی سازمان بهزیستی كشور را موظف كرد كه نظام جامع رصد آسیب های اجتماعی را طراحی كند.

وی اضافه كرد: در بخش ساختاری راه اندازی دبیرخانه ملی و 31 دبیرخانه استانی و مراكز خدمات بهزیستی در 2527 محله، طراحی و برنامه ریزی از آسیب ها از سوی برنامه ها، انجام شده است.

در آیین افتتاح دبیرخانه ملی رصد آسیب های اجتماعی و معلولیت ها به همراه رونمایی از سامانه رصد با حضور محمد شریعتمداری وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی از كتب چاپ شده دبیرخانه رصد رونمایی شد.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- وحید قبادی دانا
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۰۹ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰