دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

تصویب لایحه حمایت از مشاغل خانگی در كاهش آسیب های خانواده مؤثر است
 
نویسنده و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده گفت: مهمترین رویكرد حوزه اشتغال زنان در دولت سیزدهم باید حمایت از مشاغل خانگی باشد.
تصویب لایحه حمایت از مشاغل خانگی در كاهش آسیب های خانواده مؤثر است
نویسنده و پژوهشگر مسائل زنان و خانواده گفت: مهمترین رویكرد حوزه اشتغال زنان در دولت سیزدهم باید حمایت از مشاغل خانگی باشد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ طهورانوروزی در جمع فعالان زن بخش غیردولتی، سمن ها و خیریه ها با بیان اینكه در حوزه مباحث اقتصادی و اشتغال زنان نگاه غلطی در طول این سال ها حاكم بوده است، اظهار كرد: عده ای می خواهند از مشاركت اجتماعی صرفا تفسیر اشتغال را داشته باشند و از اشتغال هم صرفاً ورود زنان به ساختارهای اداری و رسمی در دولت ها را ملاك قرار دهند.

وی افزود: این نگاه و رویكرد آفت بسیاری دارد و نگاه صحیحی نیست چراكه اگر بخوهیم امروز همه دغدغه مشاركت اجتماعی زنان را در اشتغال آن هم در حوزه نظام اداری خلاصه كنیم اولاً به درستی از همه ظرفیت های جامعه زنان استفاده نكرده ایم و ثانیاً به درستی و در خور پاسخ مطالبات را نداده ایم.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی حوزه زنان و خانواده تأكید كرد: امروز فشارهای اقتصادی كه متاسفانه محصول سوءمدیریت است باعث شده بخشی از زنان جامعه ما بخاطر كمك به معیشت خانواده كه بعضاً از دهك های متوسط جامعه نیز هستند وارد چرخه اشتغال شوند.

نوروزی با تصریح اینكه آدرس اشتغال در نظام اداری و رسمی كه توسط دولت های قبلی در مشاركت اجتماعی به جامعه زنان داده شده، آدرس خوبی نیست، گفت: تجربه نشان داده اگر این طیف از جامعه زنان از نظر اقتصادی توانمند شوند دیگر تمایلی به اشتغال در ساختارهای رسمی ندارد.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول این سالها نگاه به مقوله مشاركت اجتماعی زنان نگاه سهم خواهانه و تك بعدی و بدون توجه به مصالح خانواده و مادر بوده است. لذا قشر توده و عموم جامعه زنان كه بخاطر نیاز های اولیه به سمت اشتغال می روند مطالباتشان به حق پاسخ داده نشده است و حتی اگر جایی هم پاسخ داده شده از جنس چاله به چاه بوده است.

نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی، زنان و خانواده با بیان اینكه ورود به اجبار زنان به عرصه اشتغال بخاطر مشكلات معیشتی و بدون توجه به نقش مادر و همسری در خانواده آسیب بزرگی به نهاد خانواده وارد خواهد كرد، افزود: ورود اینگونه زنان به عرصه اجتماع نه به مصلحت خانواده است و نه پاسخ صحیح به مطالبات آنان.

وی اظهار كرد: بحران ها و معضلات خانوادگی جامعه در سال های اخیر بخاطر نگاه های تك بعدی در مقوله اشتغال زنان افزایش پیدا كرده است. بنابراین اگر با حفظ مصالح خانواده و حفظ كرامت زن مشاغلی را تدبیر كنیم كه هم درخانه انجامش تدبیر شود و هم در آمدزا باشد، طبیعی است كه مشكلات فرهنگی اجتماعی و اقتصادی بخش عظیمی از توده های جامعه زنان كه به اشتغال نگاه معیشتی دارند علی الخصوص زنان سرپرست خانوار و بد سرپرست حل می شود.

نوروزی با بیان اینكه به نظر می رسد مهمترین رویكرد حوزه اشتغال زنان در دولت سیزدهم با توجه به مشكلات اقتصادی دهك های پایین جامعه باید حمایت از مشاغل خانگی باشد، خاطرنشان كرد:مشاغلی كه میتواند بخاطر ویژگی های ساختاری و كم هزینگی برای كار فرما هم چرخ اقتصاد را بچرخاند و هم به كیان خانواده آسیب نرساند و زنان در حین مسئولیت مادری و همسری در آمدی به نفع اقتصاد خانواده و نهایتا اقتصاد كشور داشته باشند.

نویسنده و پژوهشگر مسائل اجتماعی، زنان و خانواده افزود: حمایت از مشاغل خانگی با استفاده از ظرفیت خانواده می تواند در حل معضلات اقتصادی موثر باشد و این خود مهمترین رویكرد در حوزه توانمندسازی زنان و اشتغال هست.

وی گفت: از آنجا كه امروز جبر معیشتی حوزه اشتغال را هم برای كرامت زنان و هم برای نهاد خانواده آسیب زا كرده است این نگاه می تواند در كاهش آسیب های خانواده موثر باشد. بنابراین شناسایی نوع مشاغل زنان گروه مخاطب به لحاظ سنی و تخصص و بُرش جغرافیایی باید مدنظر قرار گیرد.

نوروزی تأكید كرد: اصلاح و تصویب لایحه حمایت از مشاغل خانگی مبتنی بر قوانین و اسناد بالا دستی می تواند این مهم را سامان بهتری بخشد و سهم دستگاههای فرهنگی- اجتماعی_ اقتصادی _رفاهی را در این حركت ملی كه به نفع اقتصاد كشور و تحكیم بنیان خانواده است مشخص كرده و از عملكردهای سلیقه ای جلوگیری به عمل آورد و حمایت از مشاغل خانگی با زیر ساخت قانونی و برنامه ای بلند مدت در راستای تحكیم بنیان خانواده و رشد اقتصادی در كشور صورت پذیرد.

الگوسازی تلویزیون آمریكا با "خانواده 19فرزندی!"+ فیلم
افزایش سقف وام مددجویان بهزیستی به 100 میلیون تومان/ پرداخت كمك هزینه آزمایشات ژنتیكی به خانواده ها
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۵:۵۷ - ۲۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳