دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بهزیستی به افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی چه خدماتی ارائه می دهد؟
 
معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به اینكه حدود 45 درصد از كل معلولان تحت پوشش بهزیستی استان تهران را معلولان جسمی و حركتی تشكیل می دهند، گفت: برای مناسب سازی خودروی معلولان جسمی حركتی برای خود راننده تا سقف 4 میلیون تومان اعتبار پیش بینی شده است و همچنین برای مناسب سازی منازل نیز تا ...
بهزیستی به افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی چه خدماتی ارائه می دهد؟ سیداحمد خادم در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به مددجویان دارای معلولیت جسمی و حركتی تحت پوشش بهزیستی استان تهران، با بیان اینكه 67 هزار و 209 نفر از افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی در بهزیستی استان تهران پرونده دارند، اظهار كرد: از تعداد كل معلولان جسمی و حركتی دارای پرونده، حدود 25 هزار و 565 نفر زن و 41 هزار و 644 نفر مرد هستند.

وی با اشاره به اینكه حدود 45 درصد از كل معلولان تحت پوشش بهزیستی استان تهران را معلولان جسمی و حركتی تشكیل می دهند، اظهار كرد: لازم به ذكر است این آمار در كل كشور همین گونه است و 43 درصد كل معلولان را نیز معلولان جسمی و حركتی شامل می شوند؛ زمانی كه افراد معلولیتشان تعیین می شود، تمام معلولیت های آنها به ترتیب ثبت می شود، به طور مثال ممكن است مددجویی علاوه بر معلولیت جسمی و حركتی معلولیت دیگری مانند مشكلات بینایی، شنوایی، اعصاب و روان یا ذهنی را دارا باشد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با بیان اینكه طبق اطلاعات موجود تعداد معلولان مستمری بگیر جسمی و حركتی 41 هزار و 804 نفر است، گفت: بیش از 45 درصد معلولان مستمری بگیر تحت پوشش بهزیستی استان تهران، معلولان جسمی و حركتی هستند.

وی در ادامه به افراد دچار آسیب نخاعی اشاره كرد و گفت: همچنین از میان معلولان جسمی و حركتی، 3016 نفر معلولان ضایعه نخاعی هستند كه از میان آنها 2737 نفر ماهیانه مبلغ یك میلیون تومان به عنوان حق پرستاری دریافت می كنند.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به وضعیت تاهل و تجرد افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی یادآور شد: براساس آمارها، از 67 هزار و 209 نفر از افراد دچار معلولیت جسمی و حركتی تحت پوشش، 41 هزار و 897 نفر متاهل و 21 هزار و 21 نفر مجرد هستند .

خادم با اشاره به وضعیت اشتغال افراد دارای معلولیت جسمی و حركتی نیز یادآور شد: از میان كل معلولان جسمی و حركتی تحت پوشش بیش از 39 هزار نفر آنها فاقد درآمد هستند. این افراد همان معلولانی هستند كه ممكن است علاوه بر معلولیت جسمی و حركتی معلولیت دیگری هم داشته باشند و این موضوع باعث شود آنها نتوانند شغل داشته باشند. همچنین 6931 نفر از این افراد مستمری بگیرند كه البته صرفا این مستمری، مستمری بگیران بهزیستی نیستند بلكه از بخشهای دیگر مستمری دریافت می كنند. همچنین تعدادی از افراد دچار از كارافتادگی هستند و حقوق بازنشستگی و دولتی دریافت می كنند.

خادم معتقد است معلولانی كه فقط دچار معلولیت جسمی و حركتی هستند اغلب توانایی ادامه تحصیل تا درجات عالی را دارند و می توانند از مساعدت های مالی سازمان بهزیستی بهره مند شوند.

وی ادامه داد: در چند سال گذشته علاوه بر معلولان جسمی و حركتی، سایر معلولانی كه توانایی تحصیل داشته اند نیز از خدمات تسهیلات دانشجویی استفاده كرده اند. طبق تفاهم نامه با دانشگاه ها، تا سقف 4 میلیون تومان شهریه برای معلولان تحت پوشش سازمان رایگان است و برای دانشگاه های غیردولتی نیز تا 60 درصد هزینه های دانشجویان تحت پوشش توسط سازمان پرداخت می شود.

وی این را هم گفت كه از ترم مهر سال 1399-1400 بر اساس دستورالعمل های جدید سازمان و تفاهم نامه های منعقد شده شهریه های زیر 5 میلیون تومان بطور كامل و بالای 5 میلیون طبق شیوه نامه (اگر مددجو زیر دهك 7 باشند و شدت معلولیت او خیلی شدید و شدید و متوسط باشند و یا فرزند سازمان باشند) بصورت صد درصدی پرداخت می شود.

معاون توانبخشی بهزیستی استان تهران در ادامه با اشاره به موضوع استفاده معلولان جسمی و حركتی از پلاك ویژه گفت: با توجه به بخشنامه جدید، معلولان جسمی و حركتی متوسط و شدید كه در اندامهای تحتانی دارای معلولیت بوده و دارای گواهی نامه معتبر با نوع معلولیت هستند، می توانند از پلاك ویلچری استفاده كنند كه بعد از انجام نامه نگاری ها، پلاك خودرو آنها به پلاك ویلچری تغییر می یابد و میتوانند از خدمات مربوطه بهره مند شوند. سایر معلولین واجد شرایط با توجه به بررسی های مددكاری و مطابق با دستور العمل ویژه تردد می توانند از سایر خدمات تردد كه شامل معرفی نامه های روزانه طرح ترافیك و هزینه ایاب و ذهاب است استفاده كنند.

به گفته خادم، اگر معلولان نیاز به خودرو مناسب سازی شده داشته باشند، سازمان تا سقف 4 میلیون تومان برای این امر به آنها پرداخت می كند. همچنین برای مناسب سازی منازل و وسایل كمك توانبخشی ADL (این وسایل یا وسایل كمك توانبخشی در حقیقت وسایل و تجهیزات طراحی شده ای هستند كه افراد دارای معلولیت بتوانند در امور روزمره زندگی به طور مستقل از آن استفاده كنند) تا سقف 10 میلیون تومان با ارائه فاكتور معتبر هزینه مناسب سازی به آنها پرداخت می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به مراكز فعال حوزه توانبخشی بهزیستی استان تهران اشاره كرد و گفت: در استان تهران 6 مركز توانبخشی جسمی و حركتی وجود دارد كه حدود 214 نفر از این مراكز خدمت می گیرند. همچنین دو مركز توانبخشی و آموزشی افراد دارای ضایعه نخاعی در شهر تهران وجود دارد كه معلولین ضایع نخاعی می توانند از خدمات آموزشی و توانبخشی آن استفاده كنند كه در حال حاضر حدود 188 نفر از این مراكز خدمت می گیرند.

به گفته خادم، سه مركز حرفه آموزی معلولان جسمی و حركتی در استان تهران نیز وجود دارد كه 275 نفر از این مراكز خدمت می گیرند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۳۱ - ۳۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۳۸۷