دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فیزیوتراپیست ها برای تحصیل در رشته "دكترای حرفه ای فیزیوتراپی" به پاكستان می روند
 
رییس انجمن فیزیوتراپی استان كرمانشاه با اشاره به نبود رشته دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در كشور، گفت: فیزیوتراپیست های ما برای تحصیل در این رشته به كشورهایی همچون پاكستان می روند.
 فیزیوتراپیست ها برای تحصیل در رشته حسن بالوی به مناسبت روز فیزیوتراپی (دوم مرداد) در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به فعالیت بیش از 100 فیزیوتراپیست در سطح استان كرمانشاه، گفت: این تعداد با مدارك مقاطع مختلف كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترای تخصصی فیزیوتراپی در استان فعالیت دارند.

وی به كمبود فیزیوتراپیست ها در استان اشاره كرد وافزود: در حال حاضر استاندارد جهانی فعالیت یك فیزیوتراپیست به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت است، این درحالی است كه در كشور و استان ما به ازای هر 50 تا 100 هزار نفر جمعیت یك فیزیوتراپیست فعالیت دارد.

بالوی به نیاز روزافزون جامعه به رشته فیزیوتراپی اشاره كرد وافزود: این كمبود تعداد فیزیوتراپیست ها در كشور و استان در حالی است كه با توجه به ماشینی شدن سبك زندگی و افزایش كم تحركی، با افزایش روزافزون آسیب های اسكلتی مواجه هستیم و روز به روز نیاز به فیزیوتراپی و فیزیوتراپیست ها در سطح جامعه در حال افزایش است.

رییس انجمن فیزیوتراپی استان كرمانشاه افزود: در كنار معضلات كم تحركی و زندگی ماشینی كه نیاز به رشته فیزیوتراپی را تشدید می كند، واقعیت دیگر این است كه جامعه در حال پیر شدن است و در سالهای آینده مشكلات جسمی و حركتی افزایش چشمگیری می یابد كه باز هم نیاز به فیزیوتراپیست ها در جامعه را افزایش می دهد.

بالوی در ادامه در تشریح مشكلات فعلی فیزیوتراپیست ها به مشكلات بیمه ای اشاره كرد و افزود: در حال حاضر بیمه های پایه خدمات فیزیوتراپی را پوشش می دهند، اما برای همكاری با نیروهای جدید فیزیوتراپیست روند عقد قرارداد به كندی صورت می گیرد و برخی نیروها باید دو تا سه سال در صف انتظار بمانند.

وی افزود: از طرفی بیمه های پایه و تكمیلی برای قرارداد با فیزیوتراپیست ها سقف تعیین كرده اند و بطور مثال یك فیزیوتراپیست نمی تواند بیش از 10 تا 12 بیمار در ماه پذیرش كند و از طرفی سقف ریالی هم برای فیزیوتراپیست ها هم تعیین شده و همین امر مشكلاتی برای فیزیوتراپیست ها ایجاد كرده است.

بالوی به هزینه های بالای نگهداری كلینیك های فیزیوتراپی هم اشاره كرد و افزود: بیشتر فیزیوتراپیست ها در كلینیك های اجاره ای استقرار دارند و هزینه ماهانه آنها برای نگهداری كلینیك ها بسیار بالاست و این هزینه های بالا در حالی است كه در یك سال و نیم گذشته به دلیل كرونا مراجعات به مراكز فیزیوتراپی كاهش پیدا كرده است.

وی افزود همین هزینه های بالا موجب شده در یك سال گذشته پنج تا شش كلینیك فیزیوتراپی در سطح استان تعطیل شود.

به گفته رییس انجمن فیزیوتراپی استان كرمانشاه هم اكنون بیش از 60 كلینیك فیزیوتراپی در سطح استان فعالیت دارند.

وی در ادامه به مشكل نبود رشته تحصیلی دكترای حرفه ای فیزیوتراپی در دانشگاه های علوم پزشكی كشور اشاره كرد و افزود: در حال حاضر نهایت تحصیل در رشته فیزیوتراپی محدود به رشته دكترای تخصصی فیزیوتراپی است كه عمدتا جنبه تحقیقاتی دارد و این درحالی است كه ما به رشته دكترای حرفه ای فیزیوتراپی نیاز داریم كه بیشتر بالینی است.

بالوی گفت: این رشته سال 1390 در برخی دانشگاه های كشور راه اندازی شد، اما متاسفانه بنا به دلایلی روند پذیرش دانشجو در این رشته متوقف شد و فقط یك دوره دانشجو از این رشته فارغ التحصیل شدند.

رییس انجمن فیزیوتراپی استان كرمانشاه گفت: در حال حاضر فیزیوتراپیست های ما به كشورهایی مثل پاكستان رفته و در رشته دكترای حرفه ای فیزیوتراپی تحصیل كرده و به كشور برمی گردند و برخی از آنها نیز از همانجا به كشورهای اروپایی و كانادا مهاجرت می كنند و قطعا این شرایط به نفع آینده فیزیوتراپی كشور نیست.

انتهای پیام

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۸:۴۲ - ۰۲/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۴۲