دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

افراد سمی برای زندگی مشترك چه كسانی هستند؟
 
یك دكتری روانشناس در همدان گفت: برخی از افراد برای ازدواج و زندگی مشترك سمی هستند و در صورت انتخاب كردن چنین افرادی ، زندگی مشترك با مشكلات و تعارضات بسیاری همراه خواهد شد.
افراد سمی برای زندگی مشترك چه كسانی هستند؟ دكتر یاسر عزیزی سعید در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینكه هیچ فردی كامل نیست و همه افراد دارای ویژگی ها و رفتارهای نادرستی هستند، تصریح كرد: نمی توانیم این افراد را دلیل نابودی زندگی مشترك لحاظ كنیم اما برخی از رفتارها هستند كه می تواند زندگی عاطفی و ازدواج را با خطرات و گرفتاری هایی مواجه كند.

وی افزود: افرادی كه دارای انواع مختلف اختلالات شخصیتی هستند به هیچ عنوان برای زندگی مشترك توصیه نمی شوند، اینگونه افراد به معنای واقعی كلمه زندگی رابرای همسر خود تلخ خواهند كرد.

وی با اشاره ای به اعتیاد نیز گفت: اعتیاد یكی دیگر از انواع اختلالات است و هرگونه وابستگی شدید و افراطی فرد به هرعاملی كه باعث شود شخص بدون آن مورد آشفته شود، این اعتیاد می تواند در هر زمینه ای شود و فرد را معتاد به خود كند كه از این قبیل اعتیادها می توان به اعتیاد انواع مواد مخدرو مشروبات الكلی،بازی های اینترنتی،فیلم های پورن و... می توان اشاره كرد.
مهم ترین معیارهای یك ازدواج موفق چیست؟

عزیزی سعید یكی از اصلی ترین معیار های ازدواج را جذابیت ظاهری دانست و اظهار كرد:تا این مورد وجود نداشته باشد حتی اگر بقیه مواردهم حاضر است پس ازمدتی فرد دچار دل زدگی می شود در واقع این مورد همانی است كه طرف میگوید "به دلم نشست" به دل نشستن در هرفرد فرق میكند وممكن است فرد الف از نظر من زیبا است اما از نظر شما نه .

این روانشناس در ادامه یاد آور شد: این مورد به گونه ای نیست كه با گذر زمان حل شود، درست است كه زیبایی بعداز مدتی معمولی می شود اما نازیبایی و به دل ننشستن هیچ گاه عادی نخواهد شد و چه بسا فكر مشغولی هایی برای فرد و مقایسه همسرش با دیگران در ذهنش ایجاد كند و در نهایت این روند منجر به دلسردی از همسر می شود.

عزیزی سعید دیگر معیار ازدواج را تناسب داشتن و نزدیك بودن به لحاظ خانوادگی،فرهنگی و جهان بینی برشمرد و گفت: این موارد تاثیر زیادی در ایجاد آرامش در زندگی مشترك دارد و این تفكر كه من با خود فرد ازدواج می كنم به این معنی است كه خودش برایم مهم است نه خانواده اش، دیدگاه اشتباهی است، زیرا در طول زندگی ناگزیر ارتباطاتی با خانواده فرد وجود دارد و هرچند این رابطه تنگاتنگ هم نباشد اما در زندگی زوجین اثر گذار خواهد بود.

وی از نزدیك بودن شرایط ودیدگاه های اقتصادی دختر و پسر بیان كرد: هنگامی كه زوجین از نظر شرایط مالی به یكدیگر نزدیكتر شوند و از نظر دیدگاهی كه نسبت به خرج كردن درآمد و حتی نحوه ایجاد درآمد و به نوعی نظرشان نسبت به دخل وخرج یكسان و یا نزدیك به هم شود تنش كمتری را در زندگی مشترك تجربه خواهند كرد.

این روانشناسی با اشاره به نزدیك بودن خلق وخوی و ارتباط با اطرافیان ،افزود: هر چه تفاهم بیشتری در میزان ارتباط و معاشرت با خانواده و دوستان بین زوجین ایجاد شود خشنودتر خواهند بود.

وی افراد را از نظر تیپ شخصیتی به برونگرا و میان گرا و درونگرا تقسیم و اظهار كرد: افراد برونگرا تمایل زیادی به رفت وآمد دارند و در ارتباطات باهیجان و گرم هستند، حال تصور كنید فردی برونگرا با شخصی كه درونگراست ازدواج كند، فرد درونگرا كه در خانه ماندن را به بودن در جمع ترجیح می دهد و زودتر از زوج برونگرایش خسته می شود چون به هیجانات كمتری برای برانگیخته شدن نیاز دارد.

عزیزی سعید در ادامه گفت: گذشته از اختلاف نظراتی كه این دو فرد برای برقراری ارتباط با دیگران دارند،در رابطه با خودشان نیز دچار مشكلاتی می شوند و هرچه این دو نفر در دو طرف پیوستار درونگرایی و برونگرایی باشند به همان میزان دنیای متفاوتی را تجربه می كنند و ازهم دورتر می شوند.

وی در پایان به آخرین معیار ازدواج یعنی داشتن موضوعات مشترك پرداخت و تصریح كرد: هر چه موارد مشترك بیشتر شود در نتیجه بهتر می توان با یكدیگر صحبت كرد و همكلام وهمراه شد در نتیجه صمیمیت عاطفی را به دنبال خواهد داشت كه این موارد مشترك می تواند علاقه مندی های مذهبی،سیاسی،ورزشی،و... شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۰۴ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹