دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مشاوره ژنتیك بهترین راه پیشگیری از تكرار دوباره معلولیت ها
 
سرپرست معاونت توسعه و پیشگیری اداره كل بهزیستی استان زنجان گفت: اطلاعات كم و نداشتن مشاوره ژنتیك به خصوص در مواردی كه بیماری ژنتیكی در خانواده وجود دارد، باعث تكرار دوباره بیماری ها می شود.
مشاوره ژنتیك بهترین راه پیشگیری از تكرار دوباره معلولیت ها سكینه بیگلری در گفت وگو با ایسنا، در رابطه با تاثیر مشاوره های ژنتیك در پیشگیری از ایجاد معلولیت ها، اظهار كرد: مشاوره های ژنتیك با افزایش سطح اطلاعات و آگاهی مردم، نقش مهمی را در انجام خدمات پیشگیرانه، مخصوصاً در پیشگیری از معلولیت ها ایفا می كند.

وی افزود: بررسی های ژنتیكی نه تنها برای تشخیص ارثی بودن یك بیماری و چگونگی توارق آن اهمیت دارد، بلكه از نظر پیش آگهی و امكان ابتلای فرزندان بعدی و همچنین تشخیص در دوران جنینی و پیشگیری از تكرار مشكل نیز، حائز اهمیت است.

این مسئول تصریح كرد: اطلاعات كم مردم و نداشتن مشاوره ژنتیك به خصوص در مواردی كه بیماری ژنتیكی در خانواده وجود دارد، باعث تكرار همان بیماری در نسل های بعدی و تولد دوباره می شود.

بیگلری در رابطه با استراتژی های بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت ها، ادامه داد: آگاهی سازی، حساس سازی و شناسایی خانواده ها و افراد پرخطر به همراه پیشگیری اولیه، انجام مشاوره ژنتیك و در صورت لزوم انجام آزمایش های ژنتیك، از استراتژی های بهزیستی در راستای پیشگیری از معلولیت ها است.

سرپرست معاونت پیشگیری اداره كل بهزیستی استان زنجان با بیان اینكه مشاوره های ژنتیك در چهار مرحله قبل از ازدواج، قبل از بارداری، حین بارداری و مشاوره های تشخیص به خانواده هایی كه دارای فرزند معلول هستند انجام می شود، عنوان كرد: یك مركز دولتی مشاوره ژنتیك در شهرستان زنجان به همراه دو مركز غیردولتی در شهرستان های زنجان و خدابنده فعالیت می كنند كه در سال گذشته 901 نفر از مشاوره های ژنتیك بهره مند شدند و 152 خانواده نیز كه نیازمند دریافت یارانه هزینه آزمایش ژنتیك بودند، این یارانه را دریافت كردند.

این مسئول خاطرنشان كرد: بهترین راه برای تكرار نشدن اختلال های ژنتیكی و ناهنجاری های مختلف به ویژه در ازدواج های فامیلی، مشاوره های ژنتیكی بوده و با توجه به اینكه 60 درصد از معلولیت ها ناشی اختلالات ژنتیكی است، لازم است در این رابطه حساس سازی شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۵۱ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲