دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

ابتلا به كووید-19 موجب كندذهنی می شود
 
افراد بهبود یافته از كووید در مقایسه با افرادی كه به ویروس مبتلا نشده اند، به طور قابل توجهی نمره كمتری در آزمون هوش دریافت می كنند. یافته ها حاكی از آن است كه ویروس سارس-كوو-2 (SARS-CoV-2 ) كه باعث بیماری كووید-19می شود كاهش قابل ملاحظه ای در توانایی شناختی، به ویژه در مبتلایان به بیماری ...
ابتلا به كووید-19 موجب كندذهنی می شود به نقل از سایكولوژی نیوز، آدام همپشایر، دانشیار آزمایشگاه تصویربرداری علوم اعصاب محاسباتی، شناختی و بالینی در كالج امپریال لندن و محقق ارشد این تحقیق گفت: «به طور تصادفی، در اواسط زمانی كه در حال جمع آوری اطلاعات شناختی و بهداشت روان در مقیاس بسیار گسترده ای به عنوان بخشی از همكاری با پروژه BBC2 Horizon، آزمون بزرگ هوش انگلیس، بودیم همه گیری در انگلیس افزایش یافت.»

وی افزود: این آزمون شامل مجموعه ای از تكالیف طراحی شده برای اندازه گیری ابعاد مختلف توانایی شناختی است و برای استفاده در علوم شهروندی و تحقیقات بالینی طراحی شده است. تعدادی از همكاران من همزمانی این تحقیق با همه گیری را فرصتی برای جمع آوری اطلاعات مهم در مورد چگونگی تاثیر همه گیری و بیماری كووید-19 بر سلامت روان و شناخت معرفی كردند.

همپشایر اظهار كرد: «من هم به این موضوع فكر كردم و تا آنجا كه در توانم بود قصد كمك داشتم، بنابراین مطالعه را با اطلاعات مربوط به بیماری كووید-19و به طور كلی تاثیر همه گیری در زندگی روزمره گسترش دادم.»

همپشایر و گروه وی داده های 81337 شركت كننده را كه آزمایش هوش را بین ژانویه و دسامبر سال 2020 به پایان رساندند، مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند. از كل نمونه، 12689 نفر گزارش كردند كه به بیماری كووید-19 با درجات مختلف شدت تنفس مبتلا شدند.

محققان پس از كنترل عواملی مانند سن، جنس، عادت به استفاده از یك دست، زبان اول، سطح تحصیلات و سایر متغیرها دریافتند، افرادی كه به كووید-19 مبتلا شده اند در مقایسه با افرادی كه به ویروس مبتلا نشده اند، در آزمون هوش عملكرد كمتری دارند.

محققان گفتند: بیشترین كمبودها در تكالیفی مشاهده شد كه نیازمند به استدلال، برنامه ریزی و حل مسئله بود و مطابق با كووید طولانی كه «مه مغز» موجب مشكل شدن تمركز و یافتن كلمات صحیح معمول می شود، رخ می دهد.



نتایج تحقیقات قبلی همچنین نشان داده است كه بخش بزرگی از بازماندگان كووید-19 تحت تاثیر عوارض عصبی-روانی و شناختی قرار دارند.

وی تاكید كرد: باید مراقب باشیم زیرا به نظر می رسد ویروس می تواند بر شناخت ما تاثیر بگذارد. ما به طور كامل درك نمی كنیم كه چگونه، چرا یا برای چه مدت اما باید فوری این مورد را بیابیم و برای پیشگیری از خطرات احتمالی واكسینه شوید.

سطح كم عملكردی شناختی نیز با میزان شدت بیماری همراه بود، در افرادی كه نیازمند دستگاه تنفسی و در بیمارستان بستری بودند بیشترین كمبود مشاهده شد، این بیماری با افت 7 درصدی ضریب هوشی همراه بود. این كاهش حتی بیشتر از میزانی بود كه پیش از این در افراد دچار سكته مشاهده شده بود و دچار نقص در یادگیری بودند.

اگرچه زیرمجموعه كوچكی از 275 شركت كننده قبل و بعد از ابتلا به كووید-19 آزمون هوش را به اتمام رساندند اما این مطالعه از روش مقطعی استفاده شده است و توانایی نتیجه گیری قاطع درباره علت و معلول را محدود می كند با نمونه متنوع و اقتصادی مختلف محققان این امكان را دارند تا طیف گسترده ای از متغیرهای بالقوه زیربنایی ازجمله شرایط موجود را كنترل كنند.

مهمترین نكته این است كه ما نمی دانیم اساس مكانیكی شناخت كووید مشاهده شده چیست همچنین نمی دانیم كه هر گونه تاثیر بر روی شناخت ممكن است مداوم باشد یاخیر. هم اكنون تلاش می كنیم فناوری ارزیابی برای استفاده در مجموعه مطالعاتی ارائه دهیم كه به این سوالات پاسخ دهد.

این مطالعه با عنوان «نقص شناختی در افرادی كه از كووید-19 بهبود یافتند» توسط آدام همپشایر، ویلیام ترندر، ساموئل آر چمبرلین امی ای جولی، جون ای گرانت، فیونا پاتریك، ندابا مازیبوكو، استیو سی ار ویلیامز، جوزف ام. بارنبی، پیتر هلیر و میتول آ. مهتا انجام شده است.

نتایج این تحقیق در نشریه Lancet EClinicalMedicine منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۳۵ - ۰۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۶