دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روشی برای تقویت ریه بیماران كرونایی
 
مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با اشاره به عوارض كرونا بر ریه مبتلایان، گفت: تمرینات تخصصی فیزیوتراپی، به تقویت عضلات تنفسی كمك می كند.
به گزارش جام جم آنلاین، افسون نودهی مقدم افزود: متخصصان فیزیوتراپی در بخش های بستری بیماران كرونایی، نقش بسیار تأثیرگذاری دارند و تاكنون بسیاری از این متخصصان به دلیل پیگیری و مواجهه نزدیك با بیماران كرونایی، به این بیماری مبتلا شده و تعدادی از آنان نیز جزو فوت شدگان این بیماری هستند.

وی تاكید كرد: نقش فیزیوتراپیست ها و ارائه خدمات تخصصی آنان برای دو دسته از بیماران كرونایی بسیار حائز اهمیت است، بیمارانی كه به دلیل نامناسب بودن وضعیت ریه، احتمال كاهش و افت سطح اكسیژن خون برای آنان وجود دارد كه اگر از وخامت بیماری جلوگیری نشود، ناچار به استفاده از دستگاه تنفسی خواهند شد كه خدمات فیزیوتراپی تنفسی به آنان كمك می كند كه سطح اكسیژن افت نكند و به مرحله استفاده از دستگاه تنفسی نرسند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: دسته دوم، بیماران كرونایی هستند كه برای تنفس، وابسته به دستگاه تنفسی می شوند، اما در كنار دارو درمانی، می توانند از خدمات فیزیوتراپی تنفسی نیز كمك بگیرند و با تقویت عضلات تنفسی و رساندن سطح اكسیژن به حد نرمال و طبیعی، زودتر از دستگاه جدا شده و به تنفس طبیعی و مستقل برسند.

نودهی مقدم همچنین از اهمیت خدمات فیزیوتراپی در بهبودی و تسریع در روند درمان عوارض جسمی و حركتی ناشی از بیماری كرونا گفت و توضیح داد: از جمله عوارض ناشی از بیماری كرونا، درگیری سیستم عصبی مركزی است كه می تواند منجر به ضعف و اختلال حركتی شود. همچنین سیستم های عضلانی اسكلتی و مفاصل به دلیل بستری شدن بیمار، دچار كم تحركی و اختلال عملكرد می شوند كه می تواند منجر به خشكی مفاصل و ضعف حركتی شود و درمان های تخصصی فیزیوتراپی می تواند با افزایش دامنه حركتی مفاصل و تقویت عضلات، به بهبودی سریع تر بیمار كمك كند.

مدیر گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی فعالیت این گروه آموزشی و ظرفیت های آموزشی و پژوهشی آن، گفت: این گروه آموزشی كه از سال 1371 تأسیس شده، هم اكنون با بهره گیری از توان تخصصی و حرفه ای 14 عضو هیأت علمی به تعلیم و تربیت نیروی متخصص در سه مقطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكترا می پردازد، بطوری كه تا كنون بالغ بر 448 نفر در مقطع كارشناسی، 192 تن در مقطع كارشناسی ارشد و 40 تن در مقطع دكترا فارغ التحصیل شده اند.

وی ادامه داد: پس از آموزش پایه در مقاطع تحصیلات تكمیلی، این گروه به طور عمده با نگاه به آموزش های تخصصی در گرایش های آسیب های عصبی، عضلانی، اسكلتی و رویكرد درمان های دستی فعالیت دارد و در این راستا، بالغ بر 200 كارگاه تخصصی و 25 سمینار ملی و بین المللی و دانشجویی برگزار كرده است كه سمینارهای سالانه فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات از جمله آنهاست.

نودهی مقدم تصریح كرد كه این دپارتمان علاوه بر دانشجویان ایرانی، از دیگر كشورها نیز پذیرش دانشجو داشته كه در مقاطع مختلف مشغول به تحصیل هستند.

وی همچنین با اشاره به حضور دو عضو هیأت علمی این گروه آموزشی در هیأت بورد تخصصی فیزیوتراپی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، گفت: این گروه آموزشی از ابتدای تأسیس در راستای انتشار مقالات علمی از طریق نشریه حركت در سطح ملی اقدام به ایجاد بستر مناسب برای ارتقای دانش همكاران توانبخشی كرده و در ادامه با ارتقای سطح علمی آن با عنوان جدید نشریه فیزیوتراپی تخصصی « فصلنامه فیزیك درمانی Physical treatment » فعالیت كرده كه به زبان انگلیسی منتشر می شود.

وی در خصوص توانمندی علمی و تخصصی گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز به «پایه گذاری و اشاعه سبك فیزیوتراپی تخصصی در حوزه درمان های دستی و فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات و اختلالات مجموعه لگن و درمان سوزن خشك»، «راه اندازی اولین كلینیك فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات در ایران»، «برخورداری از آزمایشگاه تخصصی بیومكانیك با تجهیزات آنالیز حركت، تعادل و راه رفتن و دیگر ارزیابی های عصبی عضلانی اسكلتی»، اشاره كرد.

نودهی مقدم همچنین از انعقاد تفاهم نامه همكاری بین این گروه آموزشی با دیگر مؤسسات علمی و پژوهشی وابسته به دانشگاه های علوم پزشكی و مهندسی و بیمارستان های دانشگاه های علوم پزشكی ایران، تهران، شهید بهشتی، ارتش و شركت ملی نفت ایران، سازمان بهزیستی كشور و مركز تحقیقات موفقیان وابسته به دانشگاه صنعتی شریف گفت كه سبب برخورداری از امكانات آموزشی و آزمایشگاهی این مراكز علمی و پژوهشی نیز می شود.

وی، عمده زمینه های تحقیقاتی دانشجویان تحصیلات تكمیلی و اعضای هیأت علمی گروه را در حیطه های درمان های دستی، سوزن خشك، فیزیوتراپی تخصصی ستون فقرات و اختلالات لگن، شانه، سالمندی، تمرین درمانی، تكنیك های postural restoration ، Tapping و TDCS ذكر كرد و ادامه داد: اعضای هیأت علمی این گروه طی سال های اخیر نسبت به ثبت پنج اختراع و US patent اقدام كرده اند.

منبع: بهداشت نیوز
   تاریخ: ۰۴:۰۰ - ۰۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸