دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

از روزهای خاكستری بیماران خاص چه خبر؟
 
بیماران خاص در تهیه داروهای خارجی با مشكلات زیادی مواجه هستند.
از روزهای خاكستری بیماران خاص چه خبر؟ «كرونا» واژه ای است كه جز لاینفك دایره واژگان هر روزمان شده، واژه ای به غایت تلخ و ناخوش آهنگ؛ براستی این ویروس چه بر سربیماران اقلیتی همچون خاص آورده كه نه پیش از كرونا و نه در اثنای حضورش سایه شوم درد و سختی رنج را بر سر آنها افكنده است. بیمارانی كه به خاطر ترس از كرونای شوم مجبورند بیش از دیگران پروتكل های بهداشتی را رعایت و بیشتر در خانه بمانند.

مشكلاتی كه این ویروس برای بیماران خاص ایجاد كرده سبب شده كه آنان در تهیه دارو با مشكلاتی دست به گریبان شوند و باید منتظر بمانند تا داروی خود را دریافت كنند، افرادی كه كرونا در كمین آنهاست.

سری به داروخانه های عرضه داروهای خاص زدم و با افرادی كه صورت خود را پوشانده بودند و نگرانی و دلهره در چشمانشان هویدا بود، مواجه شدم، كنجكاویم سبب شد كه جویای حالشان شوم وقتی كه متوجه شدند خبرنگارم بارقه امیدی در نگاهشان پیدار شد و استقبال كردند كه مشكلات خود را برایم بازگو كنند و من نیز با گوش جان پای صحبتهایشان نشستم.

در كنار كرونا، تحریم و احتكار بلای جان بیماران خاص شده است

یكی از بانوانی كه برای دارو مراجعه كرده بود گفت: داروهایی كه در حال حاضر استفاده می كنیم تولید داخلی است و برای تهیه داروهای خارجی با توجه به موضوع تحریم در مضیقه هستیم كه انتظار داریم مورد حمایت بیشتر مسئولین قرار بگیریم.

این مراجعه كننده به داروخانه گفت: دخترم دچار بیماری MS بوده و مجبورم برای تهیه داروهایش مراجعه كنم و متاسفانه برای تهیه داروهای نوع خارجی با مشكل مواجه ایم و باید هزینه آن را خود بیمار پرداخت كند.

وی گفت: البته داروهای ایرانی مشمول بیمه هستند اما اثرگذاری آن نسبت به نوع خارجی كمتر است.

بانویی دیگر سر صحبت را باز كرد كه از صبح به داروخانه مراجعه كردم، نوبت گرفتم اما از ترس ابتلا به كرونا بیرون منتظر شدم حالا بعد از نیم ساعت مراجعه كردم می گویند داروی درخواستی شما را نداریم چون خارجی است اما مشابه ایرانی آن را داریم، متاسفانه می گویند تحریم سبب كمیابی داروها شده اما احتكار برخی افراد سودجو در این كمبود بی تاثیر نیست و نیاز است مسئولین مربوط با این سودجویان برخورد كنند.

یكی دیگر از شهروندان لرستانی در خصوص مشكلات بیماران خاص گفت: برای افراد مبتلا به بیماری MS، زندگی از اسفندماه دو سال گذشته سخت‏ تر شده است. كمبود دارویی از مشكلاتی است كه این روزها آنها را مجبور كرده است تا از داروهای دیگری استفاده كنند، او می گوید: با مشكلات تامین داروی بتافرون مواجه شده‏ و چنانچه آن را تزریق نكند علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدنش، بیماری پیش رونده خواهدبود و فرد دچار وضعیت شدیدتر می شود و ضرورت دارد در یك ماه 12 بار این دارو را تزریق كند.

وی افزود: تغییر دارو برای افراد مبتلا به بیماری MS توصیه نمی شود مگر این كه فرد مبتلا به دارویی كه استفاده می‏ كند، واكنش منفی نشان دهد یا اینكه آن دارو كمیاب شود.

با تمام شدن صحبت این افراد، كلمه تحریم و احتكار دارو و گرانی و كمیاب شدن این داروهای حیاتی ذهنم را به خود مشغول می كند! چرا باید در این شرایط افرادی فقط به فكر جیب خود باشند و درد اینگونه بیماران را دو چندان كنند این افراد بی وجدان چگونه می توانند در این شرایط خاص كشور، داروها را انبار كنند و با جان بیماران بازی كنند، در كنار آن با موضوع تحریم و گرانی داروهای نوع خارجی مواجه ایم كه متاسفانه بسیاری از داروهای بیماران خاص باید از كشورهای دیگر وارد شوند و این برای كشور ما با مشكلات اقتصادی فراوان هزینه های زیادی را به همراه خواهد داشت.

پرداخت 450 میلیون تومان به بیماران خاص بی بضاعت استان

در این خصوص دكتر محسن اسدی بیگی، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان گفت: در استان 3000 بیمار خاص وجود دارد كه داروهای مورد نیاز این بیماران از طریق داروخانه های منتخب توزیع می شود.

وی افزود: بیماران تالاسمی، هموفیلی، ام اس و پیوندی و دیالیزی از جمله بیماران خاص هستند كه این افراد دارای پرونده بوده و از طریق 55 داروخانه منتخب در استان داروهای خود را تحویل می گیرند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان تصریح كرد: بسیاری از بیماران خاص تحت پوشش بیمه قرار دارند و مابقی هزینه دارویی نیز از طریق همین كمك هزینه ها پرداخت می شود.

اسدبیگی عنوان كرد: سال گذشته یك میلیارد تومان كمك هزینه دارویی برای بیماران خاص و نیازمند در استان پرداخت شد و از ابتدای سال جاری تاكنون نیز 450 میلیون تومان به بیماران خاص بی بضاعت پرداخت شده است.

وی با بیان اینكه تمام داروهای ایرانی بیماران خاص تحت لیسانس و استانداردهای لازم ساخته می شود و حتی این داروها نیز به كشورهای متقاضی صادر می شوند،كیفیت در داروی خارجی و ایرانی تفاوتی ندارد اما برخی از بیماران سلیقه ای عمل كرده و تمایل زیادی برای تهیه نوع خارجی دارند كه با توجه به شرایط كشور واردات این اقلام محدود بوده و افراد به زحمت می توانند آنهار ا با هزینه خود تهیه كنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان با بیان اینكه 70 تا 80 درصد بیماران MS از داروهای ایرانی استفاده می كنند و هیچ مشكلی نداردند، بیان كرد: سیاست دولت این است كه با وجود تولید داخلی نیاز به واردات نداریم چراكه گرانتر و ارزآورتر است.

تمام داروهای تولید داخل برای استفاده بیماران خاص مشمول بیمه هستند

اسدبیگی اضافه كرد: تمام داروهای تولید داخل برای استفاده بیماران خاص مشمول بیمه بوده و افراد برای تهیه نوع خارجی باید اختلاف قیمت دارو را پرداخت كنند.

داروهای برخی از بیماران هم به صورت سهمیه ای است و از طریق پرونده تامین می شود و هزینه درمان برخی از بیماران را بیمه پرداخت می كند و رایگان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشكی لرستان تصریح كرد: تعدادی از بیماران خاص خودشان هزینه داروها را پرداخت می كنند و ما از طریق كمك هزینه دارویی بین 30 تا 50 درصد و در برخی از موارد تا 70 درصد كمك هزینه پرداخت می كنیم.

اسدبیگی با اشاره به این كه انجمن ها از بیماران خاص نیز حمایت می كنند گفت: بیماران خاص انجمن هایی دارند كه از طریق این انجمن ها حمایت های لازم صورت می گیرد.

وی بیان كرد: با توجه به شیوع كرونا، با انجمن های بیماران خاص در استان هماهنگی هایی انجام شد تا آموزش های مورد نیاز را در راستای جلوگیری از شیوع كرونا به بیماران ارائه دهند كه علاوه بر ارائه آموزش ها، اقلام و پك های بهداشتی به بیماران خاص داده شد.

برای تامین داروی این بیماران خاص مشكلی وجود ندارد

در این خصوص دكتر صالح آزادبخت، معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی لرستان، اظهار كرد: در حال حاضر 2735 بیمار خاص در استان داریم كه از این تعداد 28 MS 1045، TS، هموفیلی 164 نفر، تالاسمی 155، اوتیسم 298، دیالیزی 631 و پیوندی 414 نفر هستند.

وی ادامه داد: تاكنون بخاطر كرونا كارهای این بیماران عقب نیفتاده و آنان را فراموش نكردیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشكی لرستان با بیان اینكه به 10 درصد از این بیماران تسهیلات بدون بهره در خردادماه امسال پرداخت شده است، عنوان كرد: این ده درصد شامل 261 نفربودند كه تسهیلات 10 میلیون تومانی به آنها پرداخت شده است.

آزادبخت بیان كرد: برای تامین داروی این بیماران مشكلی نداریم.

وی گفت: با توجه به اینكه بیماران MS مجبورند خیلی از داروها را خود تامین كنند بر این اساس توجه بیشتری به آنان شده است.

از بیماران خاص حمایت تمام قد می كنیم

دكتر یحیی ابراهیمی، عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در حمایت از بیماران خاص در این شرایط كرونایی به ایسنا گفت: این بیماران با مشكلات جسمی و روحی رنج می برند و متحمل هزینه های درمان و نگهداری می شوند و این موضوع به خانواده های این بیماران فشار زیادی وارد می كند.

وی با بیان اینكه برخی از داروهای این بیماران باید از بازار آزاد تهیه شود و تحت پوشش بیمه نباشند، افزود: باید این بیماران به شكل ویژه دیده شوند.

عضو كمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بیان كرد: در قانون بودجه 1400، اعتباراتی برای بیماران خاص لحاظ شده و بنده نیز به عنوان پزشك مشكلات این بیماران را لمس كرده و حمایت تمام قد از این بیماران می كنیم.

دولت موظف است كیفیت زندگی بیماران خاص را ارتقا دهد

ابراهیمی اضافه كرد: دانشگاه های علوم پزشكی، سازمان بهزیستی و دولت موظف است كیفیت زندگی آنان را ارتقا دهد و در درمان و پیشگیری مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: به عنوان مثال بیماران تالاسمی به دلیل تزریق خون های مكرر دچار عوارض ناشی از تزریق خون در تمام دستگاه های سیستمیك بدن می شوند و به لحاظ جسمی و روحی هم خود و هم خانواده آنها دچار مشكل می شوند كه باید این افراد به شكل كامل و درست، حسابی مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

نماینده مردم سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی بیان كرد: می توان از بیماران خاصی كه توانایی دارند در سازمان بهزیستی استخدام شوند و در راستای افزایش كیفیت زندگی این دسته زا بیماران تلاش شود.

به گزارش ایسنا، بـا توجه به شرایط مزمن بودن، صعب العـلاج یـا درمـان ناپذیر بـودن و هز ینـه درمـان بـالا بیماران خاص، آنان متحمل فشارهای روانی نظیر طـولانی مـدت بودن درمان و مراجعه همیشگی بـه مراكـز بهداشـتی درمانی، وقتگیر بودن، عوارض ناشـی از درمـان، از دست دادن شغل، ناتوانی نسبت به انجام فعالیت هـا ی روزانه به صورت متعارف، سوءتغذیه و مهمتر از همه این كه مراكز بهداشتی درمانی فقط بـه درمـان بـالینی ایـن بیمـاران توجـه دارد، بنـابراین اخـتلال عمـده در ســبك زنــدگی و شــیوع بــالای اســترس و عــوارض آن(اضــطراب و افــسردگی ) در ایــن بیمــاران دور از انتظار نیست كه ضرورت دارد متولیان این امر توجه بیشتری برای تامین دارو و ارتقای سطح زندگی آنان به این بیماران داشته باشند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۵۱ - ۰۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۴