دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

با افت تحصیلی دانش آموزان در دوران كرونا چه باید كرد؟
 
هیچ چیز نمی تواند جای آموزش حضوری در مدارس را بگیرد، جبر حاصل از بیماری كرونا معضلاتی را از جمله افت تحصیلی پیش روی دانش آموزان به ویژه در سنین و پایه های پایین تر، خانوداه ها و نظام آموزشی قرار داده است كه در سال های آینده متوجه اثرات آن خواهیم شد.
با افت تحصیلی دانش آموزان در دوران كرونا چه باید كرد؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با وقوع بحران كرونا و آموزش مجازی طی تقریبا دو سال، افت تحصیلی دانش آموزان دغدغه جدی خانواده ها و نظام آموزشی در سال تحصیلی جدید خواهد بود.

با توجه به اینكه شیوه غالب آموزشی در كشور آموزش حضوری بوده است و دانش آموزان تا قبل از آن از این نوع آموزش بهره مند میشده اند لذا با وقوع همه گیری بحران كرونا و چاره اندیشی نظام آموزشی برای جلوگیری از تعطیلی آموزش در فضای مجازی تمهیداتی برای ادامه آموزش به شكلی غیر حضوری با پلتفرم های خاص اجرایی شد.

بر همه آشكار و مبرهن است كه هیچ چیز نمی تواند جای آموزش حضوری در مدارس را بگیرد، جبر حاصل از بیماری كرونا معضلاتی را پیش روی دانش آموزان به ویژه در سنین و پایه های پایین تر، خانوداه ها و نظام آموزشی قرار داده است كه در سال های آینده متوجه اثرات ان خواهیم شد.

اگر چه كه افت تحصیلی دانش آموزان مقاطع مختلف تحصیلی با مجازی شدن آموزش متفاوت بود، اما آنچه كه آشكار بود مشكلاتی است كه دانش آموزان ابتدایی به ویژه درپایه اول و دوم طی این دوسال داشته اند.
كودكان و نوجوانانی كه در مقاطع مختلف تحصیلی به حضور در كلاس درس و نظارت مستقیم معلمان عادت داشتند با تغییر فضای آموزش از مدرسه به دنیای مجازی، علاقه كمتری به آموزش نشان داده اند. اما دانش آموزانی كه هنوز درك صحیحی از فضای كلاس، مدرسه و آموزش نداشته اند مشكلات بیشتری را تجربه كرده اند.

این دانش آموزان با توجه به اینكه درك درستی از مدرسه و كلاس نداشتند از همان آغاز سال تحصیلی به جای معلم یك وسیله هوشمند و به جای همكلاسی ها والدین را كنار خود داشتند از این رو نه فضای آموزشی را حس كردند و نه خود را در فضای رقابتی دیدند.
علی رغم تلاش های شبانه روزی كادر آموزشی و معلمان و مربیان، اما تدریس های مجازی آنچنان كیفیتی نداشته است. همین موضوع موجب شد تا بسیاری از دانش آموزان در مقاطع پایه ای دچار مشكل شوند.

تدوین برنامه منظم از سوی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید

آنچه حیاتی به نظر می آید لزوم تدوین برنامه های برای رفع نواقص در حوزه آموزش مجازی است و یكی از متولیان مهم این حوزه نیز وزارت آموزش و پرورش می باشد.
رضوانه حكیم زاده معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش افت تحصیلی دانش آموزان را تأیید می كند و می گوید: چندی پیش به استان ها ابلاغ كردیم تا مدیران مدارس دانش آموزان را مورد ارزیابی كیفی قرار دهند. بر اساس این ارزیابی دانش آموزانی كه از حمایت خانواده هایشان برخوردار بودند و اولیای آن ها وقت بیشتری برایشان می گذاشتند به لحاظ علمی در سطح بالاتری از دانش آموزانی بودند كه خانواده هایشان بی سواد بودند. متأسفانه دانش آموزان در مقطع ابتدایی در مهارت های خواندن و نوشتن دچار مشكل شده اند.

وی درباره برنامه های جبرانی وزارتخانه برای این افت تحصیلی می گوید: برنامه ریزی برای استان ها بویژه استان های محروم داریم تا دانش آموزان بتوانند خواندن و نوشتن را تقویت كنند.

از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و خیرین فرهنگی در مناطق كمك خواهیم گرفت تا برنامه های آموزشی ما را در مناطق اجرایی كنند البته برای سال تحصیلی آینده هم برنامه ریزی خواهیم كرد و در حال حاضر در حال تنظیم برنامه سال بعد هستیم و حتماً به این موضوع هم رسیدگی می كنیم.

ابراهیم مولایی كارشناس حوزه آموزش در این زمینه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: دانش آموزان ابتدایی به دلیل شرایط سنی و مقطع آموزشی كه دارند باید در كلاس های حضوری آموزش ببینند و ارتباط موثری با معلم برای آموزش بهتر برقرار كنند.

وی ادامه داد: آسیبی كه متوجه نو آموزان در مدارس شده است در سال تحصیلی جدید می تواند به عنوان معضلی اساسی نظام آموزشی كشور را درگیر كند. علاوه بر مشكلات روحی و روانی این دانش آموزان به جهت فشاری كه از سوی والدین متحمل شدند و همچنین دوری از هم سن و سالان منجر شد كه نوعی بی رغبتی نیز در برخی از آنان به موضوع آموزش و مدرسه نیز ایجاد شود.
وی در پایان گفت: از این رو مدارس می توانند با در نظر گرفتن دوره های كوتاه مدت بر این مشكل تا حدود زیادی فائق آیند.

جبران عقب ماندگی در فرصت باقی مانده

با توجه به اینكه آموزش در اردیبهشت ماه خاتمه یافته است و دانش آموزان زمانی را نیز برای فراغت در اختیار داشته اند لذا ضروری است در ماه پایانی تابستان مدارس زمانی را برای جبران عقب افتادگی و افت تحصیلی دانش آموزان در نظر بگیرند از این رو دانش آموزان پایه های پایین تر از جمله اول ابتدایی و دوم ابتدایی می توانند با رعایت زمان بندی مشخص در قالب گروه های كوچك در مدرسه حضور پیدا كرده و مشكلات اموزشی خود را برطرف كنند.

همراهی والدین

والدین در شرایط موجود نیز می توانند برنامه منظم و مدونی در كنار برنامه ای كه مدارس در جهت پیشرفت و جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان است ترتیب ببیند. موانع موجود و موثر در راه تلاش و رغبت كودك خود را كشف كرده و سعی در مرتفع كردند آن نمایند.
از این رو نیاز است برای كاهش اثرات مخرب افت تحصیلی و معضلاتی كه می تواند در آینده متوجه نظام آموزشی كشور شود همه و همه تلاش كنند تا در مدت كوتاهی بتوانند به نتیجه مثبت برسند.

منبع: میزان
   تاریخ: ۱۱:۲۰ - ۰۶/۰۵/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰