دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

روش برخورد با اضطراب و ترس ابتلا به كرونا
 
چگونه با اضطراب های ناشی از ترس ابتلا به كرونا برخورد كنیم؟
به گزارش گروه وب گردی خبرگزاری صدا و سیما، یك روانشناس گفت: سندرم اضطراب كووید 19 ترس از مرگ خود و مرگ عزیزان است كه باعث می شود فرد مدام با خود فكر كند یا خودش یا عزیزان و نزدیكانش در اثر ابتلا به كرونا فوت می كنند.

روش برخورد با اضطراب و ترس ابتلا به كرونا

گسترش یك بیماری عفونی جدید در پایان دسامبر 2019 و در شهر ووهان چین گزارش كه رسما از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان كووید-19 نام گذاری شد. گسترش كووید-19 به دلیل سرعت انتقال آن منحصر به فرد است و باعث ایجاد وضعیتی اورژانسی طی كمتر از چند ماه در سراسر كشور های جهان كرد.

این بیماری نه تنها باعث نگرانی های در حوزه سلامت همگانی می شود بلكه سبب ایجاد برخی بیماری های روانشناختی مانند اضطراب، ترس، افسردگی، برچسب زنی، رفتار های اجتنابی، تحریك پذیری، اختلال خواب و اختلال استرس پس از سانحه می شود.

ترس و اضطراب مبتلا شدن به این بیماری و همچنین از دست عزیزان، باعث ایجاد سندرم اضطراب كووید 19 شده است پس برای همگی لازم است كه بدانیم این سندرم چیست و چگونه می توان با آن مقابله كرد.

افسانه وكیلی، روانشناس و مدیر مركز خدمات روانشناسی و مشاوره مهر در با اشاره به سندرم اضطراب كووید 19 گفت:

«سندرم اضطراب كووید 19 ترس از مرگ خود و مرگ عزیزان است البته تا قبل از اپیدمی كرونا برخی افراد به این سندرم مبتلا بودند، یعنی مدام ترس از دست دادن عزیزانشان را داشتند، اما در دو سال گذشته و با شیوع بیماری كرونا، تعداد افراد مبتلا به این سندرم روز به روز افزایش پیدا كرد و در حال حاضر این سندرم تمام زندگی افراد را تحت الشعاع خود قرار داده است.»

او افزود: «قبلا اگر این سندرم در بین برخی از افراد دیده می شد الان در افراد بیشتری قابل مشاهده است.»

وكیلی، اظهار داشت: سندرم اضطراب كووید 19 شكل های مختلفی دارد كه یك بخش آن مربوط به خودِ افراد و بخشی دیگر مربوط به عزیزان و دیگران است. آن قسمت كه مربوط به خودِ افراد می شود این استرس است كه فرد مدام با خود می گوید نكند كرونا گرفته باشم؟! نكند فلانی ویروس را به من منتقل كرده باشد؟!

او افزود: فرد هر نوع علائم بیماری از جمله تب، سرفه، تنگی نفس و... كه در خود حتی به صورت خفیف مشاهده كند، استرس تمام وجودش را فرا گرفته و مدام از این دكتر به آن دكتر می رود و به اختلال هایی، چون بیخوابی و درگیری ذهنی مبتلا می شود.

وكیلی، تصریح كرد: این اضطراب در افرادی كه قبل از اپیدمی كرونا مضطرب بودند، بیشتر نمایان می شود و سایر ابعاد زندگی آنان را نیز تحت الشعاع قرار می دهد و باعث می شود فرد محدودیت های بیشتر و فراتری از محدودیت های پروتكل های بهداشتی بین المللی برای خود قائل شود و نسبت به رعایت پروتكل های بهداشتی رفتار غیر منطقی در پیش بگیرد، به گونه ای كه در خواب او، روابط عاطفی اش نیز اختلال ایجاد شود، برای مسائل، بیش از اندازه به شستشو اهمیت دهد و به سمت وسواس برود یا این كه از ارتباط با همسر خود دوری كند و رابطه عاطفی اش تحت تأثیر قرار بگیرد.

این روانشناس در ادامه گفت: همان طور كه اشاره كردم، یك بخشی از این سندرم در ارتباط با عزیزان و نزدیكانمان است. البته همیشه ما مراجعان و افرادی را داشتیم كه با این نگرانی زندگی می كردند كه نكند خدایی نكرده عزیز خود از جمله پدر و مادر، فرزند، همسر و... را از دست دهند.

او افزود: خانم هایی كه تازه زایمان می كنند، معمولا این استرس بیشتر سراغشان می رود و مدام بالای سر نوزاد خود می روند تا ببینند آیا نفس می كشد؟ آیا بالا نیاورده؟ یا وقتی فرزندشان سرماخوردگی ساده می گرفت نزد چندین دكتر می بردند و از توصیه های مادر، خاله، دوست و... استفاده می كردند تا فرزندشان هرچه زودتر خوب شود.

وكیلی، اضافه كرد: همین افراد در حال حاضر بیشتر از همیشه در معرض سندرم اضطراب كووید 19 قرار دارند و حتی اگر فردی به چنین سندرمی مبتلا نبود، الان حداقل به دلیل ترس از دست دادن مادر و پدرش به این سندرم مبتلا شده است. كووید 19 باعث شد نه تنها افرادی كه قبلا اضطراب و نگرانی داشتند به نوع شدیدتر آن مبتلا شوند، حتی افرادی هم كه با آن درگیر نبودند، مبتلا شوند.

وكیلی، با اشاره به راه مقابله با سندرم كووید 19 بیان كرد: همه ما یك سری گفتگو های ذهنی داریم كه مرتب در درون خود، با خودمان صحبت می كنیم. اگر افكار و گفتگو های ذهنی ما منطقی باشد، می توانیم به راحتی با آن ها كنار بیاییم و توضیحاتی به ذهن خودمان دهیم كه خودمان را قانع كنیم، اما برخی افراد، افكار غیر منطقی دارند.

او افزود: وقتی به آن ها می گویند با رعایت پروتكل های بهداشتی می توانید از ابتلا به بیماری كرونا دوری كنید، از محدودیت های پروتكل ها پا فراتر می گذارند و محدودیت های بسیار شدیدتری برای خود قائل می شوند.

این روانشناس، ادامه داد: طی درمان این گونه افراد، نخستین كاری كه می كنیم این است تفكر ها و افكار غیرمنطقی آنها را روی كاغذ می آوریم تا متوجه شویم فرد به چه چیزی فكر می كند و گفتگوی درونی اش چیست، اغلب به این نتیجه می رسیم كه این گفتگو های درونی نه تنها خودش را بلكه اطرافیانش را اذیت می كند و این اضطراب ها و گفتگو های مشوش درونی اش بر سایر ابعاد زندگی تأثیر می گذارد و فرد تبدیل به یك انسان تحریك پذیر می شود كه آستانه تحمل او پایین است.

وكیلی، تصریح كرد: معمولا این گونه افراد یعنی مبتلایان به سندرم اضطراب دچار اختلال افسردگی می شوند كه به دنبال آن گریه تشدید می شود و حتی ممكن است فرد دچار وسواس مثل شستشوی زیاد از حد شود؛ این نوع اختلال طی سال های اخیر با شیوع كرونا بیشتر دیده می شود.

او افزود: در سال اخیر با این موارد بسیار روبرو بودیم كه خانم به حدی به بیماری وسواس مبتلا شده كه وقتی همسرش وارد خانه می شود، حتی اجازه نمی دهد حركت كند و ساعت ها او را مجبور به شستشو می كند؛ هرچند كه باید پروتكل های بهداشتی رعایت شود، اما این اندازه رعایت، باعث بیماری می شود و به دنبال آن حتی روابط عاطفی افراد به هم می ریزد.

وكیلی، اظهار داشت: همان طور كه اشاره كردم مرحله نخست مقابله با این سندرم، نوشتن افكار مزاحم و ناراحت كننده روی كاغذ است. سپس، فرد باید افكار منطقی را جایگزین افكار غیر منطقی كند و سپس به این فكر كند كه این افكار منفی و مزاحم، چه تغییری در زندگی او ایجاد كرده است. با انجام این كارها فرد می تواند با افكار مزاحم و اضطراب های شدید مبارزه كند و اگر در انجام این كار به تنهایی ناتوان بود، به یك درمانگر و روانشناس مراجعه كند.
   تاریخ: ۱۰:۳۲ - ۰۶/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۳