دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

موج های جدید، پایان كرونا را دورتر می كند
 
تهران - ایرنا - همه گیری ویروس كرونا در عصر كنونی میزان مبتلایان به این ویروس را در كشور به بیش از چهار میلیون نفر افزایش داده و ورود سویه های جدید كرونا از جمله آلفا، دلتا و لامبدا باعث ایجاد موج های جدید شده و پایان آن را دورتر ساخته است.
موج های جدید، پایان كرونا را دورتر می كند تهران - ایرنا - همه گیری ویروس كرونا در عصر كنونی میزان مبتلایان به این ویروس را در كشور به بیش از چهار میلیون نفر افزایش داده و ورود سویه های جدید كرونا از جمله آلفا، دلتا و لامبدا باعث ایجاد موج های جدید شده و پایان آن را دورتر ساخته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت ایرنا، با ورود دلتا كرونا به كشور آمار قربانیان ناشی از این ویروس در پیك پنجم بسیار افزایش یافته و اكنون روزانه بطور میانگین 500 تا 700 نفر جان خود را به خاطر ابتلا به این بیماری از دست می دهند، این در حالیست كه روند واكسیناسیون علیه كرونا با تزریق روزانه بیش از 600 هزار دز واكسن افزایش یافته، اما همچنان شاهد ابتلا و مرگ و میر شمار بیشتری از هموطنان به این بیماری هستیم.

بررسی های وزارت بهداشت نشان می دهد از همه گیری در پیك پنجم همه شاخص های كرونا روند صعودی به خود گرفته اند و افزایش تعداد موارد ابتلا شاخص بستری روزانه بیمارستان ها نیز سیر صعودی به خود گرفت و جهشی 49.6درصدی را تجربه كرد.

ایرج حریرچی، معاون كل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی می گوید: در حاضر در پیك پنجم كرونا هستیم و اگر به دستورالعمل ها عمل نكنیم شاید در آینده میزان مرگ و میر ناشی از كرونا به حدود 800 نفر در روز برسد.

وی دو علت اصلی افزایش شدید موارد بستری و ابتلا را گسترش گونه دلتای كرونا و كاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی به كمتر از 40 درصد عنوان كرد و گونه دلتا نخستین بار در هند شناسایی شد و از قدرت سرایت به مراتب بیشتری به نسبت گونه های دیگر برخوردار است و اكنون گونه لامبدا نیز پشت درهای بسته مرزها قرار دارد.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با كرونا نیز هشدار می دهد میزان بستری و ورود به بیمارستان ها در حال افزایش است، بسیاری از تخت های بیمارستان ها در حال پر شدن هستند و در روزهای اخیر، تعداد بیمارستان هایی كه ظرفیت تخت های آنها پر شده مدام افزایش می یابد و اگر كرونا تحت كنترل قرار نگیرد وارد پیك ششم نیز خواهیم شد كه تبعات آن سنگین تر است.

مهدی برزگر معاون اجرایی بیمارستان حضرت رسول اكرم در این زمینه می گوید: اكنون حجم مراجعان به مراكز درمانی بسیار بالاست، تخت ها پر شده و در درمانگاه ها روزانه بیماران زیاد مبتلا به كرونا بصورت سرپایی مراجعه كرده و اقدامات درمانی برای آنها انجام می شود.

شرایط بسیار سخت پیك پنجم

وی ادامه می دهد: شرایط بسیار سختی را از لحاظ موج پنجم كرونا در كشور سپری می كنیم، همكاران درمان دچار مشكلات روحی و روانی هستند و مراقبت از بیماران و رسیدگی به آنها كه با حجم انبوهی در مراكز درمانی مواجه بوده، آنها را به شدت خسته كرده است.

برزگر تصریح می كند: هرگونه غفلت از رعایت پروتكل های بهداشتی باعث ایجاد پیك های جدید و سویه های مختلف كرونا می شود و این موضوع فشار زیاد كاری و روحی به كادر درمان وارد می كند، از مردم می خواهیم با ماسك زدن و عدم حضور در دورهمی، علاوه بر شكستن چرخه انتقال كرونا، به كادر بهداشت و درمان كمك كنند.

وی می افزاید: راهكار جلوگیری از شیوع كرونا، پرهیز از عادی انگاری شرایط و رعایت نكات فردی و ساده بهداشتی است و اكنون كرونا با شیوع بالا، تاخت و تاز خود را دارد و نباید فراموش كرد وظایف همه به خصوص كادر درمان پس از طی كردن دوره اوج، سنگین تر است.

برزگر خاطرنشان می كند: باید توجه مردم به مراقبت ها در برابر ویروس كرونا افزایش یابد و آنها با حفظ آرامش نداشتن استرس و اضطراب، كادر درمان را با رعایت بهداشت فردی در ریشه كنی كرونا كمك كنند، زیرا احتمال وجود ویروس كرونا در هر جایی امكان پذیر بوده به خصوص در مكان های پر رفت و آمد كه نیازمند رعایت و جدی گرفتن آن از سوی مردم است و هرگونه بی توجهی در رعایت پروتكل های بهداشتی از سوی هر فرد ، نوعی بی توجهی و بی مبالاتی نسبت به وضعیت سلامتی و زندگی كادر درمان كه سربازان خط مقدم جبهه مقابله با كرونا بوده، محسوب می شود.

شاهد افزایش روزانه فوتی ها

دكتر ایرج خسرونیا رییس انجمن جامعه پزشكان داخلی ایران نیز در این زمینه هشدار می دهد كه پیك های جدید، كار بهداشت و درمان را برای مهار كرونا سخت تر می كند و این روزها شاهد افزایش روزانه مرگ و میر مردم هستیم و هر روز به تعداد مبتلایان ناشی از كرونا اضافه می شود و حتی نسبت به جمعیت كشور، در مقایسه با سایر كشورها، میزان تلفات كرونایی بیشتر شده است.

وی اظهار می دارد: نبود واكسیناسیون به موقع و پایین بودن رعایت پروتكل های بهداشتی از مهمترین دلایل افزایش تلفات كرونایی در كشور است. همچنین مشاهده می شود كه بسیاری از افراد بدون ماسك و رعایت فاصله گذاری اجتماعی در معابر، كوچه و خیابانها راه می روند و این عادی انگاری و سهل انگاری تبعات بسیار سنگینی دارد و اكنون كرونا جوانان را نشانه گرفته و آمار مرگ و میر را افزایش داده است.

كرونا شوخی بردار نیست

این متخصص داخلی تصریح می كند: كرونا شوخی بردار نیست، سویه های مختلف كووید 19 در راه است و اكنون دلتا بسیاری از افراد را از پای در آورده، از مردم درخواست داریم اصول بهداشتی از جمله استفاده از ماسك، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از دورهمی های خانوادگی و تجمعات را جدی گرفته و رعایت كنند.

خسرونیا می افزاید: بسیاری از تخت های بیمارستانی ظرفیت پذیرش بیمار جدید كرونایی را ندارند و باید مسوولان بهداشت از فضاهای خالی مدارس و سالن های ورزشی برای بستری كردن بیماران استفاده كنند، افراد باید توجه كنند با كمبود اكسیژن و داروی كافی مواجه هستیم ضروری است هر فرد پروتكل های بهداشتی را رعایت كرده تا مانع انتقال زنجیره ای به دیگران باشد.

رییس جامعه پزشكان داخلی ایران تصریح می كند: تنها راه برون رفت از پیك های جدید كرونا تسریع در روند واكسیناسیون عمومی است كه می تواند از مرگ و میر بیماران كرونایی بكاهد، اما باید توجه داشت كسانی كه دو دز واكسن زده اند، همچنان باید پروتكل های بهداشتی را رعایت كنند.

به گزارش ایرنا از وبدا، در حال حاضر 306 شهر كشور در وضعیت قرمز، 110 شهر در وضعیت نارنجی و 32 شهر در وضعیت زرد قرار دارند.
تا كنون 18 میلیون و 45 هزار و 88 نفر دُز اول واكسن كرونا و 7 میلیون و 563 هزار و 414 نفر نیز دُز دوم را تزریق كرده اند و مجموع واكسن های تزریق شده در كشور به 25 میلیون و 608 هزار و 502 دُز رسید.
كرونا اوایل اسفند 98 در ایران شیوع یافت.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- بیماری
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۱۲ - ۰۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۵