دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

چگونه از كودكان در برابر كرونا دلتا محافظت كنیم؟
 
تهران - ایرنا - سویه های جدید ویروس كرونا از جمله دلتا، به گفته پزشكان همه گروه های جمعیتی از جمله كودكان و نوجوانان را نیز درگیر می كنند، اما چگونه باید از آنها در برابر این سویه ها محافظت كرد؟
چگونه از كودكان در برابر كرونا دلتا محافظت كنیم؟ تهران - ایرنا - سویه های جدید ویروس كرونا از جمله دلتا، به گفته پزشكان همه گروه های جمعیتی از جمله كودكان و نوجوانان را نیز درگیر می كنند، اما چگونه باید از آنها در برابر این سویه ها محافظت كرد؟

به گزارش ایرنا، كرونا دلتا كه از خرداد سال جاری در كشور شیوع یافت، بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، نخستین بار در هند شناسایی شد.

این جهش كه به گفته برخی متخصصین علوم پزشكی با افزایش قدرت عفونی زایی، درصدد بقا و سازگاری با سیستم بدن انسان است، برخلاف سویه چینی، انگلیسی و آفریقایی، می تواند همه گروه های جمعیتی از جمله كودكان را درگیر و در برابر برخی واكسن ها نیز مقاومت كند.

این سویه به طور معمول با گیجی و خواب آلودگی، فشار و درد در قفسه سینه، اسهال و استفراغ، دردهای شكمی، تنگی نفس و كاهش سطح هوشیاری همراه شده و در كودكان و نوجوانان باعث تب شدید و سرفه های پی در پی می شود.

دكتری ویروس شناسی پزشكی و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس درباره این سویه به خبرنگار ایرنا گفت: ویروس كرونا با گذشت زمان و تكثر در جوامع انسانی دچار موتاسیون (جهش) و تغییر می شود. این تغییرات در قسمت اتصال ویروس به سلول میزبان بیشتر است، زیرا ویروس كرونا در صدد سازگار شدن با بدن انسان است.

مهرداد روانشاد افزود: در واقع ویروس كرونا با تغییر ساختار به دنبال تشدید قدرت عفونی زایی بوده و به دنبال این هدف در كشورها با اقوام و ملل متعدد تغییر شكل می دهد.

وی توضیح داد: سویه جدید دلتا هم با افزایش قدرت بیماری زایی همه گروه های جمعیتی از جمله كودكان و نوجوانان را درگیر می كند. پیش از این جهش، كودكان به عنوان ناقل بی علامت، صرفا بیماری را منتقل می كردند، اما ویروس كرونا دلتا علاوه بر بزرگسالان، كودكان و نوجوانان را نیز همراه با علائم بالینی بیماری درگیر خواهد كرد.

قدرت انتقال كرونا دلتا 12 برابر بیشتر از كرونای چینی است

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با كرونا نیز در خصوص سویه جدید دلتا و ابتلای كودكان و نوجوانان عنوان كرد: ویروس كرونا دلتا برخلاف سویه چینی وانگلیسی، علاوه بر بزرگسالان، كودكان و نوجوانان را نیز درگیر می كند و علائم آن نیز عمدتا در این گروه جمعیتی شدیدتر است.

وی توضیح داد: علائم این ویروس تقریبا مشابه علائم متعارف كرونا نظیر آب ریزش بینی، تب، گلودرد و سردرد است كه در این سویه با شدت بیشتری بروز می كند.

مردانی ادامه داد: قدرت انتقال و سرایت این ویروس نیز 12 برابر بیشتر از سویه چینی بوده و بنابراین به سرعت انتقال می یابد.

عضو ستاد ملی مقابله با كرونا در خصوص بهبودیافتگان كرونا نیز یادآور شد: بهبودیافتگان كووید19 به دلیل وجود آنتی بادی در بدن، در مقابل این ویروس نیز ایمن و در صورت ابتلا نیز موارد خفیف بیماری را تجربه خواهند كرد.

اما چگونه باید از كودكان ونوجوانان در برابر كرونا دلتا محافظت كرد؟

در حال حاضر با گذشت بیش از 18 ماه از شیوع این بیماری، هیچ واكسن تایید شده ای برای كودكان و نوجوانان در زمینه كووید19 ساخته نشده و رعایت پروتكل های بهداشتی به عنوان راهكار اصلی پیشگیری از ابتلا به این بیماری برای تمامی گروه های سنی مطرح می شود، اما به اعتقاد كارشناسان اجتماعی و روانشناختی رعایت این ضوابط بهداشتی توسط كودكان مستلزم آموزش های عملی است.

عضو انجمن علمی روان پزشكان ایران در این باره به خبرنگار اجتماعی ایرنا گفت: رعایت پروتكل های بهداشتی مقابله با كرونا برای كودكان و نوجوانان مستلزم تعیین پاداش برای رفتار صحیح، تنبیه رفتار غلط و همچنین آموزش های عملی است.

فربد فدایی افزود: در حال حاضر كرونا باید به عنوان یكی از مخاطرات زندگی روزمره انسان به كودكان و نوجوانان به آموزش داده شود؛ به عنوان مثال برای عبور از خیابان كودكان برخی از ضوابط همچون توجه به چراغ زرد و قرمز را آموزش می بینند، رعایت اصول بهداشتی مقابله با كرونا نیز باید همانند این اصول آموزش داده شود.

وی تصریح كرد: گاه یك كودك بازیگوش بدون رعایت اصول ایمنی از خیابان گذر می كند. این امر حاكی از عدم آموزش مخاطرات این مساله توسط خانواده از طریق تشویق و ارائه پاداش برای رفتار صحیح و همچنین تنبیه و توبیخ رفتار غلط است.

چگونه از كودكان در برابر كرونا دلتا محافظت كنیم؟

عضو انجمن علمی روان پزشكان ایران ادامه داد: رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظیر استفاده از ماسك و حفظ فاصله اجتماعی نیز باید توسط پدر ومادر به صورت عملی نشان داده شود.

مقابله با كرونا توسط والدین و الگوبرداری فرزندان

وی تاكید كرد: درواقع اصول بهداشتی مقابله با كرونا باید توسط والدین رعایت شود، زیرا كودكان ونوجوانان از رفتار بیش از گفتار الگوبرداری می كنند. همچنین رعایت این ضوابط باید از طریق اعطای پاداش مادی و معنوی نظیر تشویق لفظی، ثبت در دفتر، اهداء هدیه و جایزه تقویت شود.

این متخصص اعصاب و روان با تاكید بر عدم انجام تنبیه بدنی ادامه داد: عدم رعایت این ضوابط نیز می تواند با اخراج از جمع خانواده و تحمل تنهایی همراه باشد.

1352

برچسب ها
- ویروس كرونا
- اختصاصی ایرنا
- پرسش از خبر
- بهداشت و سلامت
پروندهٔ خبری
- كرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۰۹ - ۰۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۱