دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

توزیع گسترده واكسن كووید 19 از هفته آینده
 
وزیر بهداشت در بیستمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور خبر داد:

توزیع گسترده واكسن كووید 19 از هفته آینده

وزیر بهداشت امروز (سه شنبه) در بیستمین اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشكی كشور گفت: تنها راه حلی كه می تواند كرونا را مدیریت كند، واكسیناسیون است و این یك تجربه جهانی است و تنها مربوط به كشور ما نیست.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر بهرام عین اللهی در اولین نشست خود با روسای دانشگاه ها، از جمله دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه به صورت ویدئوكنفرانس برگزار شد، افزود: ما هم اكنون در یك پیچ تاریخی قرار گرفتیم كه در تاریخ كشورها بی نظیر بوده و معضلی جهانی محسوب می شود، اما جا دارد از كادر پرتلاش نظام سلامت كه در این روزها حماسه آفریدند نیز قدردانی كنم.

اولویت اول وزارت بهداشت مدیریت كرونا و مقابله با این بیماری است

وی در ادامه عنوان كرد: همانطور كه ریاست جمهوری مرتبا اعلام كردند و با تاكید مقام معظم رهبری اولویت اول وزارت بهداشت، مدیریت كرونا و مقابله با این بیماری است. ما امروزه با آمارهای نگران كننده ای مواجه هستیم و بسیاری از خانواده ها عزادار شده اند. در مورد درمان كرونا باید همه امكانات استانی به كار گرفته شود و هیچ بیمار كرونایی نباید بدون درمان از بیمارستان خارج شود. باید تمام امكانات را برای درمان بیماران بسیج كنیم. پروتكل ها توسط كمیته های علمی مشخص است و از عزیزان می خواهم كارهای درمانی را بر اساس این پروتكل ها انجام دهند و از نیروهای متخصص استفاده كنند و تا حد امكان تخت های ویژه را توسعه دهند.

دكتر عین اللهی تصریح كرد: در بیماری كرونا دو فاز وجود دارد؛ یكی فاز ایجاد و استقرار ویروس در بدن و یكی فاز بروز عوارض آن است. كرونا را همیشه به یك زلزله تشبیه می كنم كه بیشتر اتفاقات پس از زلزله رخ می دهد. ویروس كرونا در بدن كل سیستم را با اختلال مواجه می كند و بعد از آن با كنترل داروها می توان از عوارض بیشتر جلوگیری كرد. بنابراین، آنچه كه در كرونا باعث مرگ و میر می شود، عوارض بعد از حمله اولیه ویروس است. پس نگهداری و مراقبت از بیمار اهمیت ویژه دارد.

لزوم نظارت و سركشی روسای دانشگاه ها از بیمارستانها

وی با اشاره به بایدها و نبایدهای پیرامون بیماری كرونا، گفت: این روزها یكی از نبایدها پیرامون بیماران این است كه نباید بیمار به فاز اینتوبه برسد و باید تا جایی كه می شود اكسیژن از راه غیرتهاجمی به بیمار برسد. بنابراین، رساندن اكسیژن به بیمار نقش حیاتی دارد.

وی تاكید كرد: من خواهشم از روسای دانشگاه ها حضور در فیلد و سركشی از بیمارستان ها است، زیرا یكی از واجبات است. "مدیریت بر عرصه"، بسیار مهم است و مدیر باید احساس خدمتگزاری مردم را داشته باشد. خداوند این توفیق را به ما داده است كه خدمتگزار مردم باشیم. بنابراین حضور مسئولین در عرصه باید احساس شود و یك شاخص مهم برای ما است و هر مسئولی كه در عرصه حضور یابد، برای ما ارزشمند است. اگر در استانی مریض بر زمین بماند و به او جا ندهیم، یك شاخص بد است. مردم نشان دادند حاضر هستند كمك كنند و پای كار هستند و باید از همه امكانات استفاده كنیم.

مدیریت كرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست

وزیر بهداشت با تاكید بر اینكه مدیریت كرونا تنها بر عهده وزارت بهداشت نیست، اظهار كرد: باید از كلیه ظرفیت ها و سازمان ها در این زمینه استفاده شود. در عین حال مردم نیز نسبت به بیماری آگاه شده اند. ولی وقتی با حجم زیادی از بیماران مواجه می شویم، می بینیم كه ماسك ها كنار گذاشته شده و یا تجمعاتی شكل گرفته است و تعداد زیادی از افراد خانواده مبتلا شده اند. بنابراین رعایت پروتكل ها باید همچنان بر قوت خود باقی بماند.

واكسیناسیون تنها راه حل مدیریت كرونا است

وی افزود: تنها راه حلی كه می تواند كرونا را مدیریت كند، واكسیناسیون است. این یك تجربه جهانی است و تنها مربوط به كشور ما نیست. در كشورهایی كه واكسیناسیون انجام دادند، مرگ و میر كنترل شده است. البته واكسیناسیون به معنای عدم ابتلا به بیماری نیست؛ بلكه به معنای كاهش شدت عوارض بیماری است. راه حل اساسی كنترل كرونا واكسن است كه دولت در این زمینه با تمام قدرت و انرژی كار می كند تا واكسیناسیون با سرعت انجام شود.

دكتر عین اللهی گفت: از مردم می خواهیم كه كمك كنند. ما در بازدید میدانی صحنه های خوبی دیدیم و مثلا در اهواز دیدم كه یك حسینیه را تبدیل به مركز واكسیناسیون 24 ساعته كرده اند و ما فقط یك رابط داشتیم و خود مردم كمك می كردند و حتی واكسن را تزریق می كردند؛ چون این كار سختی نیست و فقط دو شرط در این زمینه داریم كه اولا اطلاعات افراد ثبت شود و دوما چرخه زنجیره سرمای واكسن حفظ شود. در برخی واكسن ها چرخه سرما خیلی پیچیده نیست. آمادگی داریم كه با همكاری مردم و ارگان ها، مراكز تجمیعی واكسن را افزایش دهیم تا با ورود و تولید بیشتر واكسن، واكسیناسیون هم با سرعت انجام شود.

تامین میزان قابل توجه واكسن در كشور از هفته آینده

وی ادامه داد: باید كاری كنیم كه مردم رضایت داشته باشند و اینكه مردم در صف های طولانی منتظر بمانند، قابل قبول نیست. عزیزان در دانشگاه ها كارهای ابتكاری انجام دهند و هدفشان این باشد كه مردم به نحو احسن واكسینه شوند و ان شاالله از هفته آینده شاهد تامین میزان قابل توجهی واكسن در كشور خواهیم بود و توسط معاونت بهداشتی، توزیع می شود. با افزایش تولید و واردات واكسن به همان سرعت انجام واكسیناسیون هم باید سرعت گیرد تا جلوی پیك های بعد را بگیریم.

كمیته علمی كرونا در دانشگاه ها تشكیل شود

وزیر بهداشت عنوان كرد: حتما باید كمیته علمی كرونا در دانشگاه ها تشكیل شود. درست است كه كمیته ملی كشوری بر كلیات تصمیم گیری می كند، اما كمیته علمی در دانشگاه ها از ضرورت ها است تا پروتكل های محلی تدوین شود.

وی با تاكید بر لزوم تجویز صحیح دارو برای بیماران، تصریح كرد: دارو باید به موقع و به مقدار لازم تجویز شود و باید مشخص شود چه كسانی این داروها را تجویز كنند، بویژه در مورد داروهای گران تر و پر عارضه تر این موضوع باید برقرار باشد. مساله مهم این است كه باید دید چرا در یك نقطه مرگ و میر بیشتر است و مثلا اگر در منطقه ای مرگ و میر بیشتری رخ می دهد، باید مشكلات را شناسایی كرده و به دنبال راهكار باشید.

وزیر بهداشت با بیان اینكه پس از موضوع كرونا اولویت اول ما موضوع "بهداشت" است ، تصریح كرد: امروز در دنیا ثابت شده است كه هرچقدر در بهداشت سرمایه گذاری كنیم، سلامت مردم بهتر تامین می شود و توجه به شبكه های بهداشتی اهمیت ویژه دارد. پرسنل بهداشتی به هیچ وجه نباید جابجا شوند. جابجایی پرسنل بهداشتی و به كارگیری آنها در بخش های دیگر خط قرمز ما است. ممكن است به دلیل واكسیناسیون از آنها در جایی دیگر استفاده شود، اما این كار موقت است و پرسنل و تشكیلات بهداشتی باید تقویت شود. برنامه داریم كه زیرساخت های پرونده الكترونیك سلامت، پزشك خانواده و نظام ارجاع را نیز تقویت كنیم، امروزه در مورد پزشك خانواده از دانشگاه ها می خواهیم، حداقل در یكی دو نقطه به صورت پایلوت آن را اجرا كنند و این از نكات مهمی است كه باید انجام شود.

بازگشایی دانشگاه ها با واكسیناسیون هدفمند اساتید و دانشجویان

دكتر عین اللهی گفت: به دلیل كرونا و تعطیلی آموزش حضوری، این موضوع در كشور ما و سایر كشورها دچار صدمه شده است. بهترین روش آموزشی نوع چهره به چهره است و آموزش مجازی نمی تواند جایگزین آن شود.

وی تاكید كرد: یكی از برنامه های اصلی ما بازگشایی دانشگاه ها خواهد بود و ان شاالله دانشگاه ها با واكسیناسیون هدفمند دانشجویان و اساتید باید بازگشایی شوند. ادامه این وضعیت در آینده خطرناك است و باید افراد دانشمند تحویل جامعه دهیم. بسته به شرایط ، می توان كلاس ها را به شیوه مختلفی ارائه كرد. در روش تركیبی همه كلاس ها باید دایر شود؛ اما با توجه به شرایط هر استان باید در مورد میزان حضور دانشجویان تصمیم گیری شود. اما تشكیل كلاس ها و حضور اساتید الزامی است. برای كار عملی هم كه باید برنامه ریزی صورت گیرد.

وی افزود: در اصل نباید كمبود دارو داشته باشیم و اكنون دارو به میزان كافی وجود دارد؛ اما ممكن است كمبود كاذب در توزیع دارو پیش بیاید. توجه به ثبت داروها با سیستم تی تك بسیار مهم است. با رشد پرونده الكترونیك سلامت این موضوع خود را بهتر نشان می دهد و باید بتوان تجویز منطقی داروها را انجام داد. تامین سرم انجام شده است و مشكلی در این زمینه نداریم و ممكن است مشكلی در توزیع آن باشد كه صحبت شد برطرف شود. مصرف داروها باید براساس گایدلاین باشد. برخی فكر می كنند اگر پزشك داروی بیشتری بنویسد بهتر است؛ درحالی كه چنین نیست. دارو باید به جا مصرف شود.

مراكز تحقیقاتی در اختیار عده ای خاص قرار نگیرد

دكتر عین اللهی در رابطه با پژوهش های پزشكی نیز بیان كرد: حدود 950 مركز تحقیقاتی داریم و این پژوهش ها باید كاربردی شود. مراكز تحقیقاتی در اختیار عده خاص قرار نگیرد. این مراكز مربوط به همه است و ما این امر را رصد می كنیم. مقام معظم رهبری به موضوع پیوست عدالت تاكید دارند و در همه كارها باید این پیوست اجرا شود و یكی از آنها مربوط به مراكز تحقیقاتی است كه بودجه بیت المال دارند. مركز تحقیقات فقط برای ارتقای اساتید نیست كه مقاله بدهند، بلكه باید نتیجه و محصول این مراكز مشخص باشد. نیازهای زیادی در كشور وجود دارد و مركز تحقیقاتی باید بتواند مشكلی از دوش مردم برداشته و نیاز برطرف كند.

یكی از برنامه های مهم وزارت بهداشت محرومیت زدایی است

وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینكه یكی از برنامه های مهم ما محرومیت زدایی است، یادآور شد: اگر در شهری مركزی وجود ندارد، باید به وجود آید، نباید همه خدمات محدود به مراكز استان شود، هدف اصلی ما محرومیت زدایی است كه ایجاد مراكز آموزشی جدید به این امر كمك می كند.

وی در پایان تاكید كرد: قضیه ما مثل قضیه رزمنده هایی است كه در سنگر تا آخرین نفس مبارزه می كنند. از تمام عزیزانی كه در سنگر دانشگاه هستند، تشكر می كنم. این سنگر خدمت را خداوند به شما داده است و نباید خالی شود. هر یك مرگ برای ما حادثه ای سخت و سهمگین است و سلامت مردم بسیار برای ما مهم است و برایمان كم كاری مسئول، قابل قبول نیست. امیدواریم بتوانیم از این امتحان سربلند بیرون بیاییم.

در ادامه این اجلاس، روسای كلان مناطق كشور ضمن ارائه اطلاعات مربوط به منطقه تحت مدیریت خود، مسایل مربوط به مدیریت كووید در این مناطق و پیشنهادهای خود پیرامون این موضوع را بیان كردند.

سپس، دكتر رئیسی معاون بهداشتی وزارت بهداشت، با نشان دادن نمودارهایی از میزان بستری و اشغال تخت در بیمارستان ها، گزارشی از چگونگی اجرای برنامه واكسیناسیون و پیش بینی ها برای چند ماه آینده را ارائه داد.

دكتر جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت نیز گزارشی توصیفی و تحلیلی از اطلاعات مربوط به كووید 19 در كشور ارائه داد.

گفتنی است، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در این اجلاس مجازی شركت داشت.

انتهای پیام/



تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۱۱:۵۰ - ۱۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷