دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

نگاه متفاوت اولیا دانش آموزان البرز به بازگشایی مدارس
 
كرج- ایرنا- بسیاری از اولیای دانش آموزان استان البرز نسبت به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 نگاه متفاوتی دارند كه علت اصلی آن را می توان دراهمیت آموزش حضوری  و به مخاطره افتادن سلامت فرزندانشان در مدارس جستجو كرد.
نگاه متفاوت اولیا دانش آموزان البرز به بازگشایی مدارس كرج- ایرنا- بسیاری از اولیای دانش آموزان استان البرز نسبت به بازگشایی مدارس در سال تحصیلی 1401-1400 نگاه متفاوتی دارند كه علت اصلی آن را می توان دراهمیت آموزش حضوری  و به مخاطره افتادن سلامت فرزندانشان در مدارس جستجو كرد.

بازگشایی مدارس این روزها به موضوع مهم جامعه تبدیل شده و درهمه خانه ها یی كه دانش آموز دارند درمورد این موضوع با توجه به وضعیت نگران كننده ویروس كرونا بحث و گفت و گو می كنند.

سال های قبل ازشیوع ویروس كرونا، بوی ماه مهر،شورو اشتیاق دانش آموزان درخانه و جامعه محسوس بود به گونه ای كه والدین دراین ماه دست فرزندان خود را با خیالی آسوده برای رفتن به بازار و تهیه كیف، كفش و لوازم و التحریر می گرفتند و خاطرات مدرسه رفتن را درذهنشان مرور می كردند.

درآن سالها كه خبری از بیماری كرونا نبود، مدیران آموزش و پرورش و كاركنان مدارس نیزدرقالب پروژه مهراقدامات مناسب را برای حضور دانش آموزان در كلاس های درس بدون هیچگونه تردیدی برای شروع سال تحصیلی جدید بوجود می آوردند اما دراین روزها ی باقی مانده تا مهرماه هنوز مشخص نیست كه دانش آموزان به مدرسه می روند.

امسال نیز مدارس در قالب پروژه مهر 1400 و البته طبق دستور ستاد كرونا، رعایت پروتكل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در همه استان ها از جمله البرز می شود تا بار دیگردانش آموزان طبق برنامه ریزی انجام شده ،سال تحصیلی جدید را شروع كنند.

بسیاری از كشورها به رغم وجود شیوع ویروس كرونا مدارسشان باز است اما درایران از اسفندماه سال 98 مدارس تعطیل و آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد.

شروع سال تحصیلی جدید نزدیك است و همه والدین از طریق رسانه ها و ثبت نتایج عملكرد یادگیری دانش آموزان در كارنامه ها به این موضوع مهم بیشتر پی برده اند كه مدرسه كانون آموزش و تربیت است و دور شدن دانش آموزان از این فضا چه پیامدها و آسیب هایی را به همراه دارد.

برای پیشگیری از هرگونه افت تحصیلی و افزایش سطح كیفی آموزش و مهارت آموزی دانش آموزان در فضای مدارس لازم است كه به این موضوع نگاه كارشناسی شده حاكم باشد تا بهترین تصمیم گرفته شود.

شیوع كرونا، توانمندی های ما را مورد محك قرار داد و باید در این شرایط به گونه ای عمل كنیم كه توانمندی های خود را بروز دهیم و تهدید ها را به فرصت تبدیل نماییم.

قبل از شیوع كرونا مدرسه خانه دوم دانش آموزان بود اما در شرایط فعلی خانه مدرسه دانش آموزان است و دانش آموزان در اختیار والدین قرار دارند لذا نقش خانواده ها، امروزه از هر زمان دیگری مهم تر است و مدیران مدارس باید بتوانند با برقراری ارتباط قوی با خانواده ها، آنان را در امر آموزش مشاركت دهند و پیوند مدرسه و خانواده باید بدرستی برقرار باشد تا آموزش دانش آموزان آسیب نبیند.

كارشناسی دقیق بازگشایی مدارس

حسین سلیمیان اولیای دانش آموز كرجی دراین زمینه گفت: تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از اسفند 1398 تاكنون منجر به مشكلات تحصیلی و حتی بروز مسایل اجتماعی بسیاری شده است.

وی با اشاره به اینكه آموزش از راه دور با وجود مشكلات زیرساختی اینترنت و نیاز به دستگاه های هوشمند از طرفی منجر به صدمه هایی برای دانش آموزان شده اظهارداشت: از طرف دیگر این جنس از آموزش برای برخی از پایه های تحصیلی چندان اثربخش نبوده است.

وی بیان داشت: نكته قابل توجه دیگر اینكه بسیاری از خانواده ها كه تا پیش از كرونا حداقل چند ساعتی بچه ها را به مدرسه می فرستادند، در این بازه زمانی با مشكلات فراوانی برای نگهداری از فرزندان در ساعت هایی شدند كه پیش از آن در آن ساعت ها بچه ها در مدرسه بودند. این موضوع به خصوص برای پدران و مادرانی كه كارمند هستند، چالش های خانوادگی ایجاد كرده است.

سلیمیان با بیان اینكه بازگشایی مدارس با توجه به شرایط كرونا در كشور یك تصمیم اجرایی است، اضافه كرد: این تصمیم علاوه بركارشناسی دقیق وضعیت استان ها وشهرها برای حتی هرشهرستان ومنطقه می تواند متفاوت باشد وبازگشایی سراسری مطمئنا با توجه به شرایط كنونی امكان پذیرنیست.

وی تصریح كرد: اگر واكسیناسیون به سطح مناسبی رسیده باشد، شاید سطح ایمنی جامعه قبول كند كه یكسری مراكز و فضاها بازگشایی شود با این حال لازم است كه پیك پنجم هم كنترل شده باشد و موج جدیدی نیز نداشته باشیم.

وی به زود بودن اظهارنظر قطعی در این زمینه پرداخت وعنوان كرد: حتی اگر قرار به بازگشایی مدارس باشد، باید به این نكته توجه كرد كه بازگشایی مدارس باید به صورت ایمن انجام شود وحفظ سلامت دانش آموزان وخانواده های آنان بر هرچیزی حتی آموزش مقدم است.

اولیا دانش آموز كرجی ادامه داد: در این زمینه علاوه بر آموزش و پرورش، خانواده ها و دانش آموزان نیز نقش مهمی بر عهده دارند و باید به مسائلی مانند تهویه مناسب و جلوگیری از تجمع و تغییر سبك رفتاری باید در دستور كار باشد تا شیوه آموزش به شكل ایمن در مدارس انجام شود كه در این مسیر حتی می توان از كشورهای اروپایی نیز الگوبرداری كرد.

وی تاكید كرد: به هر حال با توجه به آغاز واكسیناسیون معلم ها و اساتید دانشگاه،فضا وپیام های مسئولان ومدیران ارشد وزارت آموزش وپرورش بازگشایی مدارس در سال جاری به احتمال فراوان اتفاق می افتد واحتمال بازگشایی مدارس زیاداست در این زمینه البته برخی می گویند كه شاید همانند سال گذشته بازگشایی مدارس انجام و پس از دریافت هزینه های ثبت نام، دوباره مدارس تعطیل شود. با این حال نمی توان از آسیب های آموزش از راه دور به سادگی گذشت و در عین حال باید شرایط ایمنی برای حضور دانش آموزان در مدارس به طور صد درصد فراهم باشد و در این زمینه هیچ غفلتی پذیرفتنی نیست.

حفظ جان دانش آموزان

عباس زمانیان از اولیای دانش آموزان آموزش و پرورش ناحیه یك كرج گفت: در شرایطی كه كشور با محدودیت ها از نظر امكانات مقابله با كرونا روبرو است و هنوز واكسن هم به تعداد گسترده در دسترس نیست، اعمال سیاست های غیر علمی و غیر اصولی، ممكن است سبب افزایش آمار مرگ و میر در كشور شود لذا در این شرایط خاص، تكرار اشتباه قابل قبول نیست.

وی اظهارداشت: دانش آموزان مدارس بازگشت شان به مدارس آن هم در فصل سرد سال و فضای بسته مدارس و شیوع سرماخوردگی، هر چقدر هم آموزش ایمنی ببینند، همچنان از نظر فكری نابالغ هستند.

وی خاطرنشان كرد: ممكن است مداد و خودكار هم را استفاده كنند وحتی ممكن است ماسك خود را آلوده نموده و همچنان روی صورت داشته باشند و بسیاری اشتباهات دیگر كه به راحتی می تواند دانش آموزان را مبتلا به كرونا كند و از این طریق، خانواده ها بیشتر مبتلا شده و حتی تبدیل به موج بیشتر مرگ و میر كرونایی شود.

زمانیان ادامه داد: برای حفظ جان دانش آموزان، تا زمانی كه كرونا كاملا مهار نشده است و تلفات كرونایی به صفر نرسیده است، آموزش از راه دور (مجازی) را ادامه دهند و از بازگشایی مدارس به ویژه ابتدایی خودداری نمایند چون حفظ جان آنها از هر چیزی حتی علم آموزی، مهمتراست.

واكسیناسیون دانش آموزان

محمد طاهری دیگر اولیای دانش آموز كرجی است كه فرزندش درمتوسطه دوره اول تحصیل می كند و می گوید: باتوجه به واكسیناسیون معلمان عزیزانتظار می رود كه واكسیناسیون دانش آموزان هم هرچه سریعتر اجرا شود، كه مدارس امسال به صورت حضوری برگزار گردد.

وی بیان داشت: مدرسه سلامت روان و بلوغ اجتماعی دانش آموزان را كامل تر می كند و امروز در مدارس خارج از كشورنیز از هر طریقی كه می شود برای بازگشایی مدارس اقدام می كنند.

وی تصریح كرد: همه ما باید كمك كنیم تا با اطمینان خاطر از سلامت مدارس و رعایت كامل پروتكل های بهداشتی با كمك مدرسه و خانواده ها انشاالله سالی پربار در جهت تحصیل عزیزانمان داشته باشیم.

آموزش غیر حضوری

آتوسا متقی مادر 2 دانش آموز پایه دوم دبستان و هفتم دركرج نیزگفت: از نظر من آموزش باید غیر حضوری باشد هرچند فشار زیادی به خانواده از نظر اموش در پایه ابتدایی وارد می شود.

وی افزود: اولویت برای من سلامت فرزندم می باشد ایا مسوولین اطلاع از وضع بهداشت مدارس دارند؟ ایا با وجود امكانات محدود مدارس می شود ایمان داشت كه فرزندانم طی چهار تا پنج ساعت اموزش خطری آنها را تهدید نمی كند؟

وی یادآورشد: مگر مسوولین نمی گویند برای قطع زنجیره كرونا از خانه بیرون نیاید پس چطور ممكنه فرزند انم كه باسرویس و وسیله عمومی رفت و امد می كنند ،فاصله گذاری اجتماعی را رعایت كنند و دور از جمع بماند.

متقی ادامه داد: بنابر این تا قطع كامل زنجیره كرونا هرگز به فرزندانم اجازه ورود حضوری به مدرسه را نخواهم داد حتی اگر سال ها از مدرسه دور بماند چون می گویندِ: عقل سالم در بدن سالم است.

مدارس به فضای امن تبدیل شوند

سید محمد بابایی چگینی از اولیای دانش آموزان پایه هفتم آموزش و پرورش ناحیه یك كرج گفت: آموزش حضوری تاثیرگذاری مستقیم درفرآیند تعلیم و تربیت دارد اما مدیران آموزش و پرورش و مدارس تا زمان آغاز سال تحصیلی جدید می توانند فضای مدارس را همانند خانه برای دانش آموزان برای پیشگیری از بیماری كرونا تبدیل كنند.

وی با اشاره به اینكه از زمان شیوع ویروس كرونا تا كنون درحوزه آموزش و پرورش اقدامات مهمی برای تعطیل نشدن آموزش و حتی مسائل تربیتی و پرورشی از طریق راه اندازی و تقویت شبكه شاد صورت گرفت اما این زحمات نتوانست جای آموزش چهره به چهره معلم در كلاس درس و همچنین مهارت آموزی در محیط مدرسه را پركند.

وی بیان داشت: اولیای دانش آموزان موافق با آموزش حضوری هستند و از دولت و مجلس انقلابی هم انتظار دارند با حمایت خاص از آموزش و پرورش زمینه حضور دانش آموزان در مدارس را مهیا كنند و از دغدغه والدین در زمینه امور آموزشی و تربیتی بكاهند چون هیچ چیزی جای مدرسه را نمی گیرد.

بابایی چگینی ادامه داد: دوری از محیط مدرسه به عنوان كانون ارتباطات اجتماعی مثبت و تاثیرگذار علاوه بر ایجاد مشكلاتی آموزشی، دانش آموزان را به افرادی پرخاشگر و افسرده تبدیل كرده است، اتفاقی كه به طور قطع پیامدهایش در سال های آینده خود را بیش از حال نشان خواهد داد.

وی یادآورشد: استفاده از بستر شبكه شاد برای ایجاد ارتباط بین دانش آموزان و شركت در كلاس های درس راهی برای بازنماندن از تحصیل است در حالی كه از نظر جنبه روانشناختی ارتباط های اجتماعی در زمان شیوع كرونا كمتر شد و به عبارتی حس رقابت را نیز كاهش داد.

وی تصریح كرد: مدیران آموزش و پرورش و مدارس پیگیر سلامت روانی و جسمی دانش آموزان در كنار آموزش كیفی در زیست بوم كرونا باشند تا دغدغه های اولیا كاهش یابد و حاضر به حضور فرزندانشان در آموزش حضوری شوند.

سخت گیری نكنیم

فرزانه معدنی پور اولیای دانش آموز دوره متوسطه دوم از شهرستان ساوجبلاغ هم گفت: والدین ترس از مدارس در دوران كرونا دارند چون دانش آموزان واكسینه نشدند اما نباید سخت گیری كنیم چون دولت انقلابی به فكر واكسینه كردن دانش آموزان است.

وی خاطرنشان كرد: كاهش این ترس نیاز به فرهنگ سازی و ایجاد امنیت بهداشت و سلامت درمحیط مدرسه دارد تا دانش آموزان درمحیط امنی همانند قبل از دوران شیوع كرونا تحصیل كنند.

وی بیان داشت: در دوران شیوع كرونا تلاش شد تا آموزش تعطیل نشود و در این راستا همواره آموزش و پرورش برای ارتقای شبكه شاد گام برداشت اما برای حفظ سلامت دانش آموزان در آموزش حضوری هم باید گام های مهمی برداشته شود.

معدنی پور ادامه داد: هیچ امری جای آموزش حضوری را نمی گیرد و آموزش مجازی باید به صورت مكمل در كنار آن باشد.

وی یادآورشد: آموزش و پرورش باید بتواندبا كمك رسانه ها خانواده ها را از نطر روانی واكسینه كند تا ترس از فرستادن فرزندانشان به مدرسه نداشته باشند.

اولیا دانش آموز تصریح كرد: در این شرایط، سخت گیرانه عمل كردن درست نیست چراكه افت علمی دانش آموز ناشی از این شرایط قابل جبران نیست.

آموزش حضوری

مریم ورزدار دیگر اولیای دانش آموزنظرآبادی است كه معتقد است بازگشایی مدارس به نفع دانش آموزان است به شرطی كه بسترمناسب بهداشتی در مدارس فراهم آید.

وی خاطرنشان كرد: تقویت بسترهای مناسب بهداشتی در مدارس موجب آسودگی خاطر اولیای دانش آموزان برای حضور آنها در كلاس های درس را در پی دارد.

وی بیان داشت: موافق بازگشایی مدارس هستم زیرا دانش آموزان در مدارس در كنار یادگیری مطالب درسی ، مسائل تربیتی ، مهارت های زندگی ، گفت و گو و تعامل با یكدیگر را می آموزند.

ورزدار ادامه داد: حضور دانش آموزان در كلاس درس موجب فاصله گرفتن آنها از دستگاه های هوشمند ازجمله تبلت و گوشی همراه می شود زیرا از زمان شیوع كرونا و تعطیل شدن مدارس، بیشتر وقت دانش آموزان در فضای مجازی سپری می شود كه این موضوع مهم در صورت عدم نظارت والدین خود آسیب های مختلفی دارد.

وی گفت: محیط مدرسه نشاط آوراست و دانش آموزان با حضور در مدرسه زندگیشان نظم می گیرد وهمچنین از نظر جسمی، استراحت روزانه و خواب شبانه، آماده كردن تكالیف مدرسه و تغذیه با برنامه و نظم عمل می كنند.

یادگیری روابط اجتماعی

دیگر اولیای البرزی است كه عنوان كرد: همانطور كه همه بر این باور هستند تعطیلی مدارس كشور آموزش فرزندان را تحت شعاع قرار داده است اما به نظر بنده مهمترین مسئله ای كه فرزندم با آن درگیر است روابط اجتماعی است چون بچه ها در یك جامعه كوچك به نام مدرسه در كنار یكدیگر و با حضور معلم خود روابط اجتماعی را می آموزند تا بتوانند در جامعه به خوبی زندگی كنند.

سجاد سرزعیم با اشاره به اینكه در مدت حضور كرونا به جرأت می توان گفت كه افسردگی یكی از مشكلات بزرگ بچه ها در اكثر خانواده ها است، خاطرنشان كرد: در سال تحصیلی گذشته فرزندم كلاس پنجم بود هر وقت او را می دیدم در حال خواندن درس هایش در گوشی به سر می برد و نظم در درس خواندن، بیدار شدن، استراحت كردن را نداشت، درس هایش را مثل سابق نمی خواند، آمادگی لازم برای آزمون ها را نداشت و درس هایش چنگی به دل نمی زد ولی سلامت او برای من مهم ترین اصل بود.

وی یادآورشد: به نظر بنده تعطیلی مدارس و حضور معلمان و دانش آموزان در دوسال اخیر در فضای مجازی شبكه شاد به ما و آموزش و پرورش نشان داده است كه می توان برخی از دروس مانند: قرآن، هدیه آسمانی، اجتماعی علوم، هنر و حتی فارسی در دوره هایی بجز اول ابتدایی را در این بستر آموزش داد ولی آموزش ریاضی نیاز به فن و تخصص دارد و حتما حضور دانش آموزان و معلم در كلاس باعث آموزش درست خواهد شد.

وی تصریح كرد: به نظر بنده می توان مدارس را با تعداد محدود دانش آموز و با رعایت پروتكل های بهداشتی و فقط برای دروس محدود باز كرد.

سرزعیم با بیان اینكه پسرش ایلیا شروع كلاس درس را خیلی دوست دارد بازی در حیاط مدرسه و همكلاسی ها را به عنوان بهترین تفریح می داند نیز می گوید درس را در كلاس درس و در كنار بچه ها بهتر یاد می گیرم ولی می دانم نمی تواند در این محیط پروتكل های بهداشتی را رعایت كنند و با ورود او به خانه ورود یك ناقل ویروس كرونا را خواهیم داشت كه این امر بزرگترین مسئله پیش رو برای ما خواهد بود.

وی تاكید كرد: این روزها كه شاهد انواع و اقسام كرونا با نام های مختلف هستیم و كرونا سلامتی مردم را نشانه گرفته است، پس باز هم به آموزش از طریق شبكه دانش آموزی شاد با توجه به مشكلات، كاستی ها را بهتراز بازگشایی مدارس می دانم.

مهم بودن سلامت دانش آموزان

نماینده اولیا در انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان البرز هم ضمن تاكید بر اینكه سلامت دانش آموزان از همه چیز مهم تراست، اظهارداشت: مدرسه خانه دوم دانش آموزان است كه 18 ماه است به دلیل وضعیت كرونا دانش آموزان امكان حضور در این خانه مهم و تاثیرگذار درجامعه را ندارند.

محسن محمدی خاطرنشان كرد: دانش آموزان ، معلمان و كادر مدارس 18 ماه است كه با كرونا همانند سایر مردم جامعه زندگی می كنند و درگیرآن هستند.

وی بیان داشت: براساس نظر سرپرست وزارت آموزش و پرورش 2 ماهه اول سال مدارس به صورت غیر حضوری است تا بسترآموزش حضوری در كشور فراهم آید.

وی با بیان اینكه تمام زیرساخت های لازم باید برای حضور دانش آموزان در مدارس بوجود آید، اضافه كرد: تمام معلمان و كادر مدارس باید واكسیناسیون شوند در حالی كه تا كنون فقط 75 درصد واكسینه شده اند و 25 درصد دیگر باقی مانده است.

محمدی تصریح كرد: جای این سوال نیز وجود دارد كه آیا همه مدارس دولتی و غیر دولتی با توجه به تراكم دانش آموزی زیرساخت های لازم بهداشتی در كلاس ها و سایر فضاهای مدرسه دایر است.

وی با اشاره به اینكه اولیا نگران سلامتی دانش آموزان هستند، افزود: حتی اگر دانش آموزان پایه هشتم به بالا واكسن زده شوند باید حضورشان به صورت تركیبی با شیفت بندی 50 ، 50 در هفته باشد تا از خدمات آموزشی بهره لازم را ببرند.

نماینده اولیا در انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: سرویس دانش آموزان نیز با مشكلاتی مواجه است زیرا درجلسه ای كه در این زمینه برگزارشد، مقرر گردید كه هزینه سرویس مدارس 35 تا 50 درصد افزایش یابد در حالی كه در این وضعیت اقتصادی باید ببینیم خانواده ها توان پرداخت این هزینه را در صورتی كه مدارس حضوری شوند دارند یا خیر؟

وی از دیگر مشكلات مدارس را برای حضوری شدن در بخش لباس فرم دانش آموزان ذكر كرد و یادآورشد: دوخت لباس فرم دانش آموزان نیاز به برنامه ریزی برای انجام كار دارد.

محمدی تاكید كرد: مخالف بازگشایی مدارس به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم هستم و مخالفت خود را به نمایندگی از اولیا دانش آموزان در جلسه های مختلفی كه در استان برگزا رشده، اعلام كرده ام.

ضرورت تمهیدات برای بازگشایی

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش استان البرزگفت: چنانچه شرایط حضور دانش آموزان در مدارس فراهم گردد و از ابتلا به بیماری كرونا واكسینه شوند قطعا در مقوله تربیتی و یادگیری كه دوبال اساسی در تعلیم و تربیت حوزه آموزش وپرورش است تاثیر بسیار شایسته ای را خواهد داشت

دكتر علی رحمانی افزود: عوامل خطرساز در دوران بیماری كرونایی برای دانش آموزان و خانواده های آنان بستر را مستعد نموده كه لازم است از مشاورین زبده متعهد و متخلق به اخلاق در روند پیشگیری از خطرات پیرامونی بهره مند شدیم و عوامل محافظتی را در این راستا شناسایی وآنها را مورد تقویت قرار دهیم

وی بیان داشت: حضور دانش آموزان در مدارس می تواند از آسیب های مستعد دوران كرونایی پیشگیری شود به شرطی كه تمام تمهیدات لازم فراهم گردد تا از خطرات كرونا همه دست اندركاران دانش آموزان معلمان و كادر اجرایی و حتی خانواده ها واكسینه شویم.

رحمانی با اشاره به اینكه غیرحضوری بودن كلاس ها به عنوان یكی از عوامل ایجاد اختلال در فرایند یاددهی و یادگیری، موجب ایجاد افسردگی و پرخاشگری در دانش آموزان می شود، یادآورشد:

وی افزود: نداشتن ارتباط چشم در چشم دانش آموز و معلم علاوه بر ایجاد اختلالات یادگیری مانعی برای برقراری ارتباطات عاطفی بین دانش آموزان با یكدیگر و معلم می شود.

وی ایجاد ارتباط عاطفی برای دانش آموز پایه اول، دوم و سوم دبستان را بیش از سایر پایه ها ضروری و مهم عنوان كرد و گفت: یادگیری تنها از طرق واژگان ممكن نیست، شنیدن صدای معلم و حركات زبان بدن وی می تواند در یادگیری نقش بسزایی داشته باشد حال آنكه فقدان این مهم منجر به اختلال در یادگیری و به مرور زمان موجب ایجاد احساسی بد در ذهن دانش آموزان نسبت به درس می شود.

رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب های اجتماعی اداره كل آموزش و پرورش استان البرز ادامه داد: ایجاد افسردگی بین دانش آموزان فقط شامل مدارس ایران نیست بلكه با توجه به شرایط یكسان شیوع كرونا در دنیا این مشكل در تمام كشورهای دنیا رخ داده است.

رحمانی به مدیران مدارس توصیه كرد: كرونا و شرایط ناشی از آن را بخوبی درك و برای ارائه خلاقیت های فرایند یاددهی - یادگیری در زیست بوم كرونا تلاش كنند.

استان البرز 500 هزار دانش آموز دارد.

برچسب ها
- ویروس كرونا
- البرز
- سال تحصیلی
- والدین
- دانش آموزان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۷:۳۷ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۸