دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

مقابله با اضطراب در دوران كرونا
 

استرس یكی از هیجان های طبیعی و روزمره ی ماست. در رویارویی با عواملی در زندگی واقعی ممكن است دچار استرس و ترس شویم اما با شدت قابل تحمل، مفید و كوتاه مدت. برای مثال با از دست دادن كارمان، درگیر بیماری كوتاهمدت شدن یا دعوا با همسر دچار استرس می شویم اما به محض از میان رفتن عامل استرس زا، هیجان منفی و ناخوشایند ناشی از موقعیت هم از میان می رود. در واقع استرس نقش یاری رسانی دارد كه ما را متوجه خطر یا موقعیت نابهسامانی در اطراف میكند كه باید هرچه سریع تر نسبت به رفع و رجوع آن اقدام كنیم. انجمن روانشناسی آمریكا اضطراب را احساس نگرانی طولانی مدت و شدیدی می داند كه چندان ارتباطی به موقعیت بیرونی یا محرك خارجی ندارد. بدن فیزیكی و هسته ی روانی ما برای تحمل استرس های كوتاه مدت، راهكارهای خاص خودش را دارد. در برابر شكل مداوم و شدید اضطراب اما دچار فرسودگی و آسیب خواهد شد. از عوارض اضطراب میتوان به مشكلات قلبی_عروقی، زوال حافظه، اختلالات گوارشی و گرفتگی های عضلانی اشاره كرد. در شرایط كنونی كه مدت زیادی از شروع همه گیری بیماری كرونا می گذرد و با درگیر شدن روزافزون ما به این بیماری، ترس از مرگ، ترس از درگیری عزیزان و اضطراب تنهایی هر روز بیش از دیروز احساس می شود و می توان گفت كه در یك اضطراب جمعی به سر میبریم. با این تفاسیر ناگفته واضح است كه برای حفظ سلامت روانی خودمان و اطرافیان مان نیاز داریم سبك زندگی را برگزینیم كه بیشترین عوامل محافظتی را در برابر اضطراب به ما ارائه كند.

مهارت های مقابله ای
مهارت های مقابلهای در برابر اضطراب، عوامل و راهكارهایی هستند كه وجودشان از ما در برابر آسیب های اضطراب محافظت می كند. در واقع به ما كمك می كند تا در برابر اضطراب پاسخ سازگار و موثری ارائه كنیم. مسیر یادگیری تان را تغییر دهید. اضطراب یك هیجان شدید و ناخوشایند است كه در نتیجه ی جمعی از عوامل درونی و بیرونی شكل میگیرد اما پاسخی كه به آن می دهیم عموما در گرو یادگیری است. ما از دوران كودكی در خانواده، مدرسه، جمع دوستان و دانشگاه می آموزیم در برابر هر عاملی چطور فكر و رفتار كنیم. گاهی این آموزش بر خلاف سلامت روان و جسم ما عمل می كند و لازم است آن را بازبینی كنیم. اگر محیط ما در برابر اضطراب تسلیم شده و به روند مخرب آن تن داده باشد، به احتمال بیشتری پاسخ ما هم به اضطراب ناسالم و مخرب خواهد بود. برای مثال اگر در خانواده ی ما كه برای هر موضوعی از قبل فهرستی از نگرانی ها ایجاد و درگیر آن ها می شدیم، امروز باید این مسیر را تغییر دهیم. یا اگر آموخته بودیم در مقابل اضطراب به استفاده از دخانیات یا خوردن بی وقفه روی بیاوریم، امروز باید بدانیم كه این اعمال به حجم اضطراب ما اضافه كردهاست و راه های فرار ناامنی هستند كه نیاز است تغییرشان دهیم.

تغییر رویه های سازنده
ارتباط بین اضطراب، افكار و موقعیت را پیدا كنید. قبل از شكل گیری اضطراب، به قطع واگویه های درونی ای را مرور كرده ایم، در موقعیت خاصی قرار داشتیم و بعد دچار اضطراب شدیم. آلبرت الیس در كتاب زندگی عاقلانه می گوید: «هیچ موقعیتی به خودی خود فاجعه نیست. این ما و شیوه ی تفكری مان هستیم كه فاجعه می سازیم». برای مثال هنگام مرور اخبار ناگهان دچار اضطراب شدیدی می شویم. اگر كمی به عقب برویم، متوجه می شویم در مواجهه با آمار درگیری كرونا، آمار مرگ و میر و كمبود دارو مدام این افكار را واگویه كرده ایم كه اگر كرونا بگیرم، اگر اطرافیانم درگیر شوم، اگر عزیزی را از دست بدهم، مبادا نتوانم تختی در بیمارستان پیدا كنم و در مرحله ی آخر دچار اضطراب شده ایم. اینجاست كه باید رشته ی افكار منفی را بیرون بكشیم و دستور توقف بدهیم، یا افكار را جایگزین كنیم، یا در صورت امكان از موقعیتی كه در لفافه باعث ایجاد اضطراب می شود دوری كنیم. به تمام برنامه های عقب افتاده ای فكر كنیم كه در دوران قرنطینه بالاخره می توانیم به ثمر برسانیمشان. تمرین بدنی مداوم انجام دهید. شاید فكر كنید ورزش كردن راهكار دم دستی و بیفایدهای است. به گزارش سازمان سلامت تمرینات مداوم بدنی علاوه بر داشتن فواید سلامتی جسمانی، میتواند یك استرس زدای قوی باشد. ورزش های غیر رقابتی هوازی ، تقویت با وزنه یا فعالیت های حركتی مانند یوگا یا تای چی را در نظر بگیرید و اهداف منطقی برای خود تعیین كنید. ثابت شده است كه تمرینات هوازی باعث ترشح اندورفین، كه یك مسكن و آرام بخش طبیعی بدن است خواهد شد و به شما كمك می كند. برای مقابله با اضطراب تكنیك ها و روش های بی شماری ابداع شده، كه مفید بودن آن ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. اما به جرئت میتوان گفت تكنیك های شناختی و تفكری از موثرترین ها هستند. اگر واقعا خواهان مقابله با اضطراب و كاهش این احساس ناخوشایند هستید، باید بدانید رشته ی فكری شما مهم ترین تداوم بخش اضطراب است. پس برای مقابله با اضطراب شیوه ی فكری تان را بازبینی كنید.

نظر كاربران ثبت نظر شما
برای این مطلب تا كنون نظری ثبت نشده است.

0 / 200

ثبت نظر

- نظر شما پس از بررسی و تایید منتشر خواهد شد.
- لطفا از بكاربردن الفاظ ركیك، توهین و تهمت به اشخاص حقیقی و حقوقی خودداری كنید.
   تاریخ: ۰۸:۳۳ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۱