دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

افسردگی برای بیماران مبتلا به ام اس بسیار خطرناك است
 
طبق تحقیقات جدید، افسردگی و بیماری ام اس با هم مرتبط هستند و وجود همزمان این دو، احتمال مرگ را تا پنج برابر بیشتر از كسانی است كه هیچ كدام از این شرایط را ندارند افزایش می دهد.
افسردگی برای بیماران مبتلا به ام اس بسیار خطرناك است طبق تحقیقات جدید، افسردگی و بیماری ام اس با هم مرتبط هستند و وجود همزمان این دو، احتمال مرگ را تا پنج برابر بیشتر از كسانی است كه هیچ كدام از این شرایط را ندارند افزایش می دهد.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیسن نت، دكتر «رافائل پالادینو»، سرپرست تیم تحقیق از كالج امپریال لندن، در این باره می گوید: «هنوز به طور كامل درك نشده است كه چرا این تركیب اینقدر كُشنده است، اما عوامل متعددی ممكن است نقش داشته باشند. به عنوان مثال افسردگی با التهاب و سایر تغییرات مغزی همراه است كه خطر سكته مغزی را افزایش می دهد.»

وی در ادامه افزود: «افراد مبتلا به اختلالات روانی ممكن است عوامل خطرساز قلبی عروقی خود را مدیریت نكنند و افسردگی با رفتارهای ضعیف تری برای سلامت مانند رژیم غذایی نامناسب و فعالیت بدنی كم مرتبط است كه می تواند بر بیماری ام اس و سایر جنبه های سلامتی تأثیر منفی بگذارد.»

بیماری ام اس زمانی اتفاق می افتد كه سیستم ایمنی بدن علیه سیستم عصبی مركزی، كه از مغز، نخاع و اعصاب بینایی تشكیل شده است، فعالیت می كند. علائم از خفیف تا شدید متغیر است و ممكن است شامل بی حسی، خستگی، مشكلات مثانه، مشكلات راه رفتن و مشكلات تفكر و حافظه باشد. به گفته پالادینو، تقریباً 20 درصد از افراد مبتلا به ام اس نیز از افسردگی رنج می برند.

در این مطالعه، محققان پرونده های پزشكی نزدیك به 85000 فرد مبتلا به ام اس و فاقد این بیماری را بررسی كردند. آنها افراد مبتلا به بیماری عروقی یا فوت شده را در یك دوره 10 ساله ردیابی كردند. در آغاز مطالعه، 21 درصد از افراد مبتلا به ام اس و 9 درصد از افرادی كه بدون ام اس بودند افسرده بودند.

افراد مبتلا به ام اس و افسردگی در 10 سال بعد، در مقایسه با افرادی كه این مشكلات را نداشتند، بیش از پنج برابر در معرض مرگ به هر دلیلی بودند.

همچنان نتایج این مطالعه نشان داد افرادی كه دارای هر دو بیماری هستند نیز بیش از سه برابر افرادی كه هیچ كدام از این شرایط را ندارند، به بیماری عروقی مبتلا می شوند.

داشتن سابقه ام اس یا افسردگی نیز بر خطر مرگ در 10 سال بعد تأثیر گذاشته بود. این مطالعه نشان داد افرادی كه مبتلا به ام اس بدون افسردگی هستند تقریباً چهار برابر بیشتر از افرادی كه هیچ كدام از این بیماری ها را ندارند جان خود را از دست می دهند و افراد مبتلا به افسردگی بدون ام اس تقریباً دو برابر بیشتر در معرض مرگ هستند.

به گفته محققان، «هنوز زود است كه بگوییم آیا درمان افسردگی در افراد مبتلا به ام اس به بهبود فاكتورهای پرخطر عروقی مانند التهاب در مغز و كاهش احتمال مرگ كمك می كند یا نه.»

به گفته پالادینو: «آگاهی از علائم افسردگی در بیماری ام اس و حمایت خانواده در این زمینه بسیار مهم است.»

علائم شایع افسردگی ممكن است شامل احساس غم و اندوه، اشك ریختن؛ تحریك پذیری؛ از دست دادن علاقه به فعالیت های عادی؛ اختلال خواب؛ خستگی؛ تغییر در اشتها؛ احساس گناه؛ مشكل در فكر كردن و دائم به فكر مرگ بودن باشد.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۵:۵۷ - ۱۴/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷