دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

درمان سرفه طولانى بعد از كرونا با فیزیوتراپى
 
سرفه و عطسه از علائم شایع ابتلا به بیماری كروناست. به خصوص قطاری بودن و تداوم سرفه ها در این بیماری مشخصه متمایزكننده آن است. هر عطسه یا سرفه، تكانی شدید برای قفسه سینه محسوب می شود و تكرار این تكان ها و ضربه ها باعث آسیب به محل اتصال دنده ها به جناغ سینه در جلوی قفسه سینه و اسپاسم و اختلال ...
انتهای دنده ها در محل اتصال شان به جناغ سینه غضروفی و انعطاف پذیر هستند و در اثر سرفه و عطسه مكرر، التهاب پیدا كرده و دردناك می شوند.

این درد شدید و خنجری كه به غیر از این شرایط در تصادفات رانندگی و آسیب های ورزشی هم می تواند ایجاد شود، بیمار را بابت سلامت قلب و عروق یا احشا مانند دستگاه گوارش نگران كرده و باعث ارجاع وی به متخصصان قلب و عروق و گوارش می شود.

در بسیاری از موارد بیمار ابراز می كند تصور می كرده درد قدیمی معده به جناغ سینه اش انتشار یافته است اما مهم ترین مشخصه ای كه نشان می دهد درد منشأ اسكلتی و عضلانی دارد و منشأ احشایی ندارد، حركت دادن و باز و بسته كردن اندام های فوقانی است كه درد را تشدید خواهد كرد حتی سرفه كردن هم می تواند درد را تشدید كند و نشانه بارز درگیری غضروف های انتهای دنده ها و اسپاسم عضلات اطراف است.

این مشكل «سندرم تیتز» نام دارد. در صورت طولانی شدن این درد و وضعیت ناخودآگاهی كه بیمار برای كاهش درد به خود می گیرد و كمی به جلو خمیده می شود، فشار به ناحیه پشت ستون فقرات افزایش می یابد و بار بیشتری بر عضلات این قسمت وارد می شود كه می تواند اسپاسم عضلات و درد قسمت بین كتف ها و ناحیه گردن را هم به دنبال داشته باشد.

اولین و مهم ترین عامل در بهبود بیمار، استراحت و درمان سرفه است تا دیگر ضربه جدیدی به قفسه سینه و دنده ها وارد نشود.

كم كردن تحركات بدنی و بستن یك شال یا سینه بند كشی پهن برای محدودكردن حركات این ناحیه اقدام بعدی در جهت درمان سندرم تیتز است.

استفاده از قرص های مسكن و ضدالتهاب مانند استامینوفن و ایبوبروفن و مالیدن ژل ها و پمادهای ضدالتهاب مانند پیروكسیكام، دیكلوفناك، رزماری، متیل سالیسیلات و ... روی ناحیه درد از روش های مهم كنترل و درمان زودهنگام این آسیب است.

فیزیوتراپی و استفاده از لیزر، درمان های دستی و آزادسازی عضلات و چسباندن نوارهای فیزیوتراپی هم می تواند طول درمان را كوتاه تر و بهبود بیمار را تسریع كند.

پرهام پارسانژاد - فیزیوتراپیست / روزنامه جام جم
   تاریخ: ۲۳:۱۷ - ۱۵/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۲