دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

ورزش، موثر ترین راه برای عبور از سیاه چاله كرونا
 
صباغی &– تمرین و ورزش تاثیر زیادی بر روی سیستم ایمنی بدن می گذارد اما با شیوع ویروس كرونا پرسش های زیادی درباره تاثیر ورزش در برابر تقویت سیستم بدنی افراد مطرح شده است. با توجه به اهمیت موضوع با تعدادی از باشگاه داران و ورزشكاران باسابقه استان در خصوص نقش موثر ورزش در پیشگیری از كرونا گفتگو كردیم.

ورزش و تحرك بدنی نقش پیشگیرانه در مقابل بیماری دارد

مهدی اصلاح، موسس باشگاه های اكسیژن در بیرجند می گوید: ورزش و تحرك بدنی در زمان شیوع ویروس كرونا، می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد. وی می افزاید: در زمان تعطیلی باشگاه ها نه فقط مردم از ورزش دور شدند بلكه مربی، باشگاه دار و ورزشكارانی كه بیمه ندارند، دچار صدمات مالی و روحی فراوانی شدند. وی با بیان اینكه ورزشكاران افتخارآفرین برای استان پرورش داده ایم، می ادامه می دهد: بهترین راهكار رهایی از تعطیلی باشگاه ها همكاری مسئولان استانی برای حل مشكلات می باشد. اصلاح با تاكید بر اینكه باشگاه های ورزشی ایمن هستند، یادآور می شود: در زمان اخذ مجوز همه اصول بهداشتی، از جمله تهویه مناسب، مساحت اصولی و شیفت بندی مدنظر قرار می گیرد. موسس باشگاه های اكسیژن بیرجند با بیان اینكه بهتر است به جای بیمارستان باشگاه بسازیم، ادامه می دهد: ورزش منظم می تواند به كاهش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت، بیماری های قلبی و سكته كمك كند. به گفته وی شیوع بیماری كرونا و كاهش میزان ورزش مشكلات جدی برای مردم ایجاد كرده است.

باشگاه های ورزشی یك فرصت است نه تهدید
حسین كاوه بیرجندی، دبیر هیئت بسكتبال خراسان جنوبی و موسس باشگاه كاوه نیز می گوید: در این روزهای سخت بیماری كرونا باید با ورزش و رعایت اصول بهداشتی در كنار كادر درمان باشیم. وی با اشاره به اینكه بیماری كرونا دوسویه است، عنوان می كند: فرد مبتلا به بیماری كرونا از لحاظ روحی و جسمی مشكلات زیادی را تحمل می كند. وی با بیان اینكه استرس این بیماری فرد را آسیب پذیرتر می كند، می افزاید: از طرف دیگر ورزش قوای جسمانی را افزایش می دهد، لذا باید هم از لحاظ روحی و هم جسمی تقویت شود. این ورزشكار بیرجندی با اشاره به مرز مشترك ایران با كشور افغانستان می افزاید: یكی از راه های مهم برای جلوگیری از خطر اعتیاد ورزش كردن افراد جامعه است و بنابراین باید به باشگاه های ورزشی نگاه مثبتی داشته باشیم. كاوه بیرجندی با اشاره به اینكه طی این سال ها بیش از 200 ورزشكار تربیت كرده ام، اظهار می كند: ورزش سرمایه ای برای تندرستی و شادابی جامعه است و اهمیت دادن به آن سلامتی مردم را در پی دارد. وی با انتقاد از تعطیلی و پلمپ باشگاه ها عنوان می كند: انجام ورزش منظم یكی از راه های جلوگیری از خطرات شیوع بیماری در دوران قرنطینه خانگی است.

پرورش روح و جسم با نشاط و ورزش

محمود سبزبان؛ پیشكسوت ورزش كاراته با بیان اینكه با رعایت پروتكل های بهداشتی ورزش كردن در باشگاه ضرری ندارد، می افزود: ترس از مبتلا شدن به كرونا، افراد جامعه را به سطح بالاتری از استرس دچار می كند، پس باید خودمان را قوی و با نشاط بار بیاوریم. سبزبان با بیان اینكه اگر محیط باشگاه آلوده باشد ابتدا مربی در خطر خواهد بود، می افزاید: با تعطیلی باشگاه ها فقط مردم را از آرامش و سلامت دور می كنیم. ورزشكار پیشكسوت هم استانی اضافه می كند: چند ماهی است كه اجاره بها، را از پس انداز خودمان پرداخت می كنیم و هیچ نهادی از ما حمایت نمی كند. وی یادآور می شود: زمانی كه براثر خشكسالی و طوفان كشاورزان دچار ضرر و زیان می شوند به آنها وام های بلاعوض داده می شود اما باشگاه داران از هیچ حمایتی برخوردار نیستند.

بی تحركی سلامت روان و جسم به خطر می اندازد

توران پندآموز؛ ورزشكار كوهنورد بیرجندی نیز می گوید: بی تحركی و سطح پایین فعالیت بدنی می تواند تأثیرات منفی بر سلامتی، رفاه و كیفیت زندگی افراد داشته باشد. وی اضافه می كند: در خانه ماندن نیز باعث افزایش استرس و به خطر افتادن سلامت فرد می شود. پندآموز عنوان می كند: صدا و سیما به جای اعلام هر روزه آمار فوتی ها كه موجب استرس مردم می شود، بهتر است اطلاعات پیشگیری و ورزش مناسب را به مردم آموزش دهد. این بانوی ورزشكار بیرجندی با اشاره به اینكه با ورزش بدن مان را قوی كنیم، تاكید می كند: به نظر من باید به جای داروخانه ها، باشگاه های ورزشی را شبانه روزی كنیم تا مردم هر زمان كه تمایل داشتند از آن استفاده كنند. وی یادآور می شود: باشگاه های ورزشی مكانی امن برای تقویت روحیه و سلامتی جسم هستند و برای استفاده از آن باید فرهنگسازی كرد.

تاثیر شگفت انگیز ورزش در بازنشستگی

مریم حمیدزاده، معلم بازنشسته و ورزشكار بیرجندی هم می گوید: پس از اینكه بازنشست شدم به پیشنهاد دوستان برای رهایی از افسردگی و مریضی به باشگاه رفتم. وی با اشاره به اینكه باشگاه تاثیر شگرفی در زندگی من داشت، یادآور می شود: قبل از آن با فیزیوتراپی و قرص دردهایم را درمان می كردم اما در زمان ورزش كردن، روز به روز احساس نشاط و سلامت را در خود و خانواده ام حس كردم. این معلم بازنشسته اظهار می كند: پس از مدتی به ورزش كوهنوردی نیز پرداختم و لذت كوهنوردی در هوای پاك و ورزش هوازی خیلی در روحیه ام تاثیر مثبتی داشت. حمیدزاده تاكید می كند: با وجود اینكه به بیماری كرونا مبتلا شدم اما چون سیستم ایمنی قوی و روحیه خوبی داشتم بر آن پیروز شدم. وی با بیان اینكه تأثیر ورزش و تحرك بدنی در زمان شیوع كرونا ویروس، می تواند نقش پیشگیرانه داشته باشد، ادامه می دهد:در حقیقت انجام ورزش منظم یكی از راه های جلوگیری از مضرات و معایب بی حركتی و فعالیت نكردن است. وی با انتقاد از تعطیلی باشگاه ها عنوان می كند: یك ورزشكار حرفه ای اگر با یك مربی متخصص تمرین نكند احتمال آسیب پذیری و صدمه در بدن او زیاد است . این معلم بازنشسته خاطر نشان می كند: با بازگشایی باشگاه ها روحیه نشاط و سلامت را به ورزشكاران و خانواده هایشان و یادگیری اصولی قوانین ورزشی را به خانواده ها هدیه می دهیم.
   تاریخ: ۰۰:۳۰ - ۱۷/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷