دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش تاب آوری افراد یكی از راهبردهای اساسی پیشگیری از خشونت
 
مهناز سالاروند در گفت وگو با خبرنگار فارس در اراك با اشاره به فرارسیدن روز پیشگیری از خودكشی اظهار كرد: یكی از راهبردهای اساسی كه می توان برای پیشگیری از خشونت و خودكشی اتخاذ كرد افزایش تاب آوری افراد جامعه است.

وی افزود: تاب آوری، مهارت ها، خصوصیات و توانمندی هایی است كه فرد را قادر می سازد با سختی ها، مشكلات و چالش های زندگی روبرو شود و بر رویدادهای پراسترس غلبه كند

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مركزی بیان كرد: افراد تاب آور دارای ویژگی های از قبیل مستقل بودن، پیگیر و باحوصله بودن، توانایی حل مسئله و مهارت تصمیم گیری، توانایی دریافت به موقع حمایت از دیگران، تأكید بیشتر بر نقاط قوت به جای نقاط ضعف، اعتماد به نفس و عزت نفس بالا، خوش بینی و قادر به عقب نشینی و پذیرش اشتباهات، احترام به خود و دیگران، انعطاف پذیری، باورهای مثبت هستند.

سالاروند با بیان اینكه اصولاً همه انسان ها دارای توانایی ذاتی برای تاب آوری هستند ولی رفتار تاب آورانه اكتسابی است و با یادگیری به دست می آید، ادامه داد: بنابراین این بحث یكی از موارد بسیار مهمی است كه در جامعه امروز بیش از پیش نیاز آن احساس می شود.

وی خاطرنشان كرد: اقدام به خودكشی و آسیب به خود در تمام جوامع و كشورها دیده می شود، این رفتار در موقعیت های بحرانی و افزایش فشارهای روانی، اجتماعی و اقتصادی وارده بر افراد ممكن است اتفاق بیفتد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مركزی با بیان اینكه خودكشی برآیند تأثیر عوامل زیستی، روان شناختی و اجتماعی است و معمولاً به یك دلیل خاص اتفاق نمی افتد،گفت: در اكثر موارد افرادی كه اقدام به خودكشی می كنند درگیر شرایطی هستند كه اگر فقط بتوانند كمك مورد نیاز و به موقع دریافت كنند از خطر عبور خواهند كرد، بنابراین هر تهدید یا اقدامی در این زمینه باید جدی گرفته شود و یكی از راهبردهای اساسی برای پیشگیری از خودكشی، شناخت عوامل خطر، شناسایی افراد در معرض خطر و آشنایی عموم با شیوه های كمك گرفتن از مراكز تخصصی است.

سالاروند نشانه های هشداردهنده ای كه بایستی از آن آگاه باشیم را اشتغال ذهنی در مورد مرگ، جستجوی روش های خودكشی در اینترنت، گفتن جملاتی در مورد مرگ و خودكشی به شكل مستقیم یا غیرمستقیم، انزوا و كناره گیری از روابط اجتماعی، تغییر در خواب و تغذیه، تغییرات خلقی، بخشیدن بدون دلیل وسایل خود به دیگران، تهدید به خودكشی و احساس بی هدفی عنوان كرد.

وی اقدامات پیشگیرانه های كه اطرافیان بایستی انجام دهند را بی توجه از كنار علائم عبور نكنیم، مشكلات و احساسات آنها را دست كم نگیریم، یك شنونده خوب باشیم، از پرسش درباره احساس خودكشی افراد نترسیم، حمایت اجتماعی خود را افزایش دهیم، وعده های توخالی ندهیم و نظارت بر رفتار فرد را افزایش دهیم و وسایل خطرناك را از دسترس دور كنیم را ذكر كرد.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان مركزی تأكید كرد: فرد را تشویق به استفاده از كمك های تخصصی روان شناختی (1480 صدای مشاور و اورژانس اجتماعی 123) و روان پزشكی كنیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۱:۰۷ - ۲۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۸