دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

افزایش سلامت روانی با تزریق دُز اول واكسن كرونا
 
نتیجه یك مطالعه نشان می دهد كه تزریق دُز اول واكسن كرونا موجب كاهش 4 درصد افسردگی خفیف و 15 درصد از خطر افسردگی شدید در بزرگسالان شده است.
افزایش سلامت روانی با تزریق دُز اول واكسن كرونابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ این مطالعه كه این هفته در مجله PLOS ONE منتشر شده است، نشان می دهد بزرگسالان آمریكایی كه از دسامبر 2020 تا مارس 2021 واكسن كرونا دریافت كرده اند چهار درصد از افسردگی خفیف خود و 15 درصد از خطر افسردگی شدید خود كاسته اند.

فرانسیسكو پرز آرس، اقتصاددان مستقر در واشنگتن دی سی و مركز تحقیقات اقتصادی و اجتماعی دانشگاه كالیفرنیای جنوبی و محقق ارشد این مطالعه گفت: افرادی كه واكسینه شده اند با كاهش ناراحتی های روحی روبرو شده اند و این موضوع نشان می دهد كه كاهش خطرات سلامتی به كاهش استرس تبدیل می شود.

پرز آرس و همكارانش در این مطالعه از بیش از هشت هزار بزرگسال در آمریكا نظرسنجی كردند. در این نظرسنجی از شركت كنندگان در مورد تزریق واكسن كرونا سوال و از آن ها خواسته شد كه یك پرسشنامه چهار نكته ای را به منظور بررسی سریع سطح اضطراب و افسردگی آن ها تكمیل كنند.

محققان متوجه شدند افرادی كه تا ماه مارس واكسینه نشده اند نسبت به افرادی كه در اولین موج های توزیع واكسن كرونا، واكسن خود را تزریق كرده اند، دارای سطوح بالاتری از اضطراب و افسردگی هستند.

در واقع افرادی كه واكسینه نشده بودند بیشتر مضطرب می شدند و افرادی كه حداقل یك دز واكسن كرونا را دریافت كرده بودند، احساس تسكین بیشتری می كردند.

با این حال، این موضوع حائز اهمیت است كه تسكین ناشی از تزریق واكسن كرونا در این مطالعه در میان افرادی مشاهده شده است كه بیشتر در معرض خطر ابتلا به كووید-19، ابتلا به نوع شدید این بیماری و یا مرگ ناشی از ابتلا به كووید قرار داشتند.

پرز آرس گفت، در این نظر سنجی ما افرادی را مورد مطالعه قرار دادیم كه قبل از پایان ماه مارس واكسینه شده بودند، این افراد شامل افرادی می شدند كه تمایل بیشتری برای دریافت واكسن داشتند و یا افرادی بودند كه خطرات بیشتری متوجه آن ها بود.

دكتر «لودمیلا دی فاریا»، رئیس كمیته سلامت روان زنان انجمن روانپزشكی آمریكا گفت: افراد مسن، كادر درمان و متخصصان مراقبت های بهداشتی در این مدت واكسینه شده اند.

با این وجود پرز آرس افزود: با این حال اكنون این احتمال وجود دارد كه افرادی كه با واكسیناسیون خود تسكین اولیه پیدا كرده اند، با توجه به افزایش نوع دلتا، نگران تر شده باشند.
   تاریخ: ۱۰:۴۴ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۹