دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اعتبار توان بخشی برون مدرسه ای به 9 میلیارد تومان افزایش یافت
 
تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبارات خدمات توان بخشی برون مدرسه ای از 7 میلیارد تومان به 9 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت.
اعتبار توان بخشی برون مدرسه ای به 9 میلیارد تومان افزایش یافت تهران - ایرنا - رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: اعتبارات خدمات توان بخشی برون مدرسه ای از 7 میلیارد تومان به 9 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافت.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از سازمان آموزش و پرورش استثنایی؛ سیدجواد حسینی در نشست با اعضای دپارتمان كاردرمانی و گفتاردرمانی اظهار داشت: علاوه بر این اعتبار در ابتدای سال تحصیلی جاری نیز 3 میلیارد تومان برای خدمات توان بخشی به مدارس اختصاص خواهد یافت.

وی آموزش و پرورش استثنایی را مینیاتوری از كل خدمات آموزش و پرورش عادی دانست و گفت: این بخش علاوه بر خدمات آموزش و پرورش عادی، بخشی از خدمات سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت را هم به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می كند و بزرگ ترین وجه ممیزه استثنایی از آموزش و پرورش عادی ارائه خدمات توان بخشی به مخاطبان و جامعه هدف است.

حسینی یكی از برنامه های سازمان را نظام برنامه ریزی دانش بنیان دانست و افزود: تشكیل دپارتمان كاردرمانی و گفتاردرمانی گامی در راستای نظام برنامه ریزی دانش بنیان و استفاده از ظرفیت متخصصان دانشگاهی است.

وی با بیان اینكه خدمات توان بخشی در دو بخش درون و برون مدرسه ای به دانش آموزان استثنایی ارائه می شود،تصریح كرد: خدمات توان بخشی درون مدرسه ای از طریق 720 نیروی توان بخشی ارائه می شود و برای رسیدن به استاندارد مطلوب 2 هزار و 500 نیروی توان بخشی كمبود وجود دارد.

وی گفت: علاوه بر این موارد سازمان آموزش وپرورش استثنایی خدمات حمایتی را از 16 قلم به 18 قلم افزایش داده است و در تمامی این اقلام هزینه های پرداختی افزایش یافته است.

معاون وزیر با بیان اینكه نهضت توان افزایی یا رویكرد تأمین تجهیزات به ویژه تجهیزات توان بخشی دانش آموزان استثنایی راه اندازی شده است اضافه كرد: سال گذشته از طریق مشاركت خیرین 145 میلیارد تومان به نهضت توان افزایی كمك شد و در سال جاری نیز 50 میلیارد تومان اعتبار برای این بخش از سوی مجلس اختصاص یافته است.

وی با بیان اینكه 55 مركز مشاوره سازمان آموزش وپرورش استثنایی نیز علاوه بر خدمات مشاوره ای خدمات توان بخشی ارائه می كنند اظهار كرد: تجمیع فعالیت های آموزشی، مشاوره ای و توان بخشی با ایجاد مراكز جامع توان بخشی و مشاوره ای پیگیری می شود كه تاكنون 8 مركز ایجاد شده است و تا پایان سال تعداد این مراكز به 18 مركز خواهد رسید.

وی افزود: طرح مدرسه مركز و مركز منزل باهدف ارائه خدمات توان بخشی در نزدیك ترین محل به دانش آموزان استثنایی نیز در حال پیگیری است.

حسینی با بیان اینكه كرونا وضعیت مبهم و ناخواسته ای ایجاد كرد و جامعه طوفانی را به وجود آورد گفت: با تغییر جهت آموزش ها از آموزش حضوری به آموزش مجازی شبكه شاد راه اندازی شد و در حوزه توان بخشی بیش از 2 هزار محتوا تولید شد كه 951 محتوا در شاد جهت استفاده دانش آموزان و اولیا قرار گرفت.

بازگشایی مدارس از ضروریات است

معاون وزیر بازگشایی مدارس را از ضروریات دانست و گفت: آموزش های مجازی نتوانسته است جایگزین آموزش های حضوری شود و نرفتن دانش آموزان به مدرسه آسیب های روانی اجتماعی و جسمانی زیادی به دانش آموزان وارد كرده است. برای بازگشایی مدارس با موانعی مواجه هستیم و بازگشایی مدارس نیاز به اقناع و آماده سازی جامعه به ویژه والدین دارد.

وی تصریح كرد: برای بازگشایی مطلوب مدارس كلیه خانواده های دانش آموزان استثنایی و همچنین دانش آموزان بالای 17 سال استثنایی در اولویت واكسیناسیون قرار دارند. آموزش به خانواده های دانش آموزان با نیازهای ویژه دربسته تحولی آموزش های خانواده محور در سال جاری پیگیری خواهد شد.

وی با بیان اینكه سامانه جامع تحت وب توان بخشی ابتدای مهرماه رونمایی خواهد شد، تصریح كرد: تجهیز اتاق های توان بخشی مدارس به سخت افزارهای لازم برای استفاده از این سامانه در دستور كار قرار دارد.

حسینی با بیان اینكه برای جبران كمبود 2 هزار و 500 نیروی توان بخشی در كوتاه مدت، جذب نیروهای طرحی در دستور كار قرار دارد اظهار كرد: باتوجه به عدم وجود رشته تخصصی توان بخشی در دانشگاه فرهنگیان می توان از طریق همكاری مشترك دانشگاه های توان بخشی و دانشگاه فرهنگیان نیروهای توان بخشی ویژه آموزش وپرورش تربیت كرد.

وی افزود: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته توان بخشی یكی دیگر از راه های جبران كمبود نیروی توان بخشی در مدارس است. پیگیری قرارگرفتن نیروهای توان بخشی در گروه شغلی معلمان نیز از سال گذشته در دستور كار سازمان آموزش وپرورش استثنایی قرار دارد.

معاون وزیر خواستار استفاده از ظرفیت اولیای متخصص در مباحث توان بخشی شد و گفت: پیشنهاد هر مدرسه یك كلینیك توان بخشی پیشنهاد بسیار خوبی است كه در آموزش وپرورش استثنایی پیگیری خواهد شد و دپارتمان های كاردرمانی و گفتاردرمانی تا سطح مدارس گسترش خواهد یافت.

حسینی از تدوین چند كتاب در حوزه توان بخشی خبر داد و گفت: از جمله كتاب های تدوین شده در این حوزه كتاب راهبردهای توان بخشی برای طیف اتیسم و كتاب پروتكل های كاردرمانی و گفتاردرمانی است.

برچسب ها
- كرونا
- سید جواد حسینی
- سازمان آموزش و پرورش استثنایی
- توانبخشی
پروندهٔ خبری
- بازگشایی مدارس و دانشگاه ها
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۴۲ - ۲۱/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۲