دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

دولت و برنامه های آن برای پساكرونا
 
تهران- ایرنا- روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: دولت حالا كه برنامه واكسیناسیون تا حدودی حل شده و روی غلتك انداخته است، باید بخشی از انرژی خود را صرف ترمیم آسیب های روانی، اقتصادی و زیست محیطی واردشده بر كشور كند؛ چراكه همین الان هم برخی از این آسیب ها تبدیل به معضل های اساسی شده است.
دولت و برنامه های آن برای پساكرونا تهران- ایرنا- روزنامه همشهری در یادداشتی نوشت: دولت حالا كه برنامه واكسیناسیون تا حدودی حل شده و روی غلتك انداخته است، باید بخشی از انرژی خود را صرف ترمیم آسیب های روانی، اقتصادی و زیست محیطی واردشده بر كشور كند؛ چراكه همین الان هم برخی از این آسیب ها تبدیل به معضل های اساسی شده است.

روزنامه همشهری 22 شهریور یادداشتی به قلم حسین ایمانی جاجرمی جامعه شناس شهری منتشر كرد و نوشت: وقت آن رسیده كه دولت برنامه های پساكرونای خود را شروع كند و بگوید كه برای احیای اقتصاد و سلامت روان جامعه كه 2سال تمام در توفان كرونا گرفتار بوده و رنج های زیادی را متحمل شده و جان های بسیاری را از دست داده و داغ دیده، چه برنامه های اجرایی دارد؟ در واقع دولت حالا كه برنامه واكسیناسیون تا حدودی حل شده و روی غلتك انداخته است، باید بخشی از انرژی خود را صرف ترمیم آسیب های روانی، اقتصادی و زیست محیطی واردشده بر كشور كند؛ چراكه همین الان هم برخی از این آسیب ها تبدیل به معضل های اساسی شده و ضربات جدی را بر جامعه و طبیعت وارد كرده است.

در اپیدمی كرونا بسیاری از افراد جامعه نتوانسته اند موجودی سرمایه اجتماعی خود را افزایش دهند چه بسا كه در موارد زیادی دچار كسری در این حوزه هم شده اند و به این واسطه چشم انداز فعالیت های فردی و اجتماعی آنها مخدوش شده است؛ مسئله ای كه در درازمدت به آنها آسیب های جدی خواهد زد. مثلا كودكان یا دانشجویانی كه از حق حضور در مدرسه محروم شده اند، بخش زیادی از امتیازات خود را كه از طریق حضور در اماكن آموزشی و پیوند با استادان، معلمان و همكلاسی های خود به دست می آوردند، از دست داده اند كه جبران آن در موارد زیادی غیرقابل ممكن است یا سالمندانی كه روحیه خود را از طریق تماس با همسالان خود، اقوام و دوستان بازیابی می كردند در این مدت ضربه های شدیدی خورده اند كه باید برای آن چاره ای اندیشید.

عقیده من این است كه دستگاه های ملی مانند سازمان بهزیستی یا وزارت بهداشت كه هر كدام بخشی از بودجه و امكانات حوزه مدیریت سلامت روان جامعه را به عهده دارند، در این مرحله حساس یكپارچه شوند و فقط در تصمیم سازی و برنامه ریزی ایفای نقش كنند و اجازه دهند كه شهرداری ها كه در تمام نقاط كشور و محلات پایگاه اجتماعی و فرهنگی دارند، اجرای برنامه ها را به دست گیرند. به نظرم در دوره پساكرونا وحدت فرماندهی برنامه های سلامت روان جامعه و نقش شهرداری ها در اجرای برنامه ها اهمیت بالاتری پیدا می كند.

همچنین دولت از ظرفیت نهادهای مردمی نیز نباید غافل شود، تجربه نشان داده كه این نهادها در طول یك بحران یا پس از آن می توانند در كنار دولت نقش درست و كاملی را اجرا كنند و در مناطق كمتربرخوردار و حاشیه ای مشكلات را تا حد زیادی مرتفع سازند؛ نهادهایی كه اغلب نیاز به سرمایه مالی دولت ها هم ندارند و از طرف جامعه حمایت می شوند و نیروهای آن افراد باانگیزه و جوانی هستند كه نگاهشان ترمیم و كمك به سرمایه های اجتماعی كشور است.

منبع: روزنامه همشهری
برچسب ها
- سازمان بهزیستی
- ویروس كرونا
- وضعیت معیشت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۲۷ - ۲۲/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲