دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

در مراجعات اولیه كدام علائم كرونا برای پزشكان مهم است؟
 
ویروس كرونا از آغاز ظهورش، هر بار با علائم مختلفی بروز كرده است كه برخی از آنان می تواند در صورت مشاهده تهدید كننده جدی جان مبتلایان باشد.


به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از مدیكال اكسپرس، استرس، انزوا و اختلال در كار های روزمره ما در طول همه گیری ویروس كرونا، بسیاری از ما را تحت تاثیر قرار داده و منجر به افزایش مشكلات مربوط به سلامتی از جمله افزایش وزن تا كمردرد شده است. هنگام مراجعه به درمانگاه با علائم ویروس كرونا، پزشكان به سه علامت مهم توجه می كنند؛

1. چاقی

حتی قبل از همه گیری، نائومی پارلا، پزشك خانواده و متخصص طب چاقی، متوجه افزایش بیمارانی شد كه در زمینه مسائل مربوط به وزن به دنبال كمك بودند. همه گیری كووید-19 همچنین شیوه زندگی، كار، ورزش و غذا خوردن افراد زیادی را تغییر داده است. پارلا می گوید بیمارانش طیف وسیعی از تغییرات را در طول همه گیری تجربه كرده اند.

او می گوید: برخی از بیماران من گفته اند همه گیری به آن ها كمك كرد تا متعهد شوند و آن ها را برای موفقیت آماده كرده است، زیرا آن ها زمان بیشتری برای خواب و ورزش داشتند. سایر بیماران می گویند كه كار در خانه تلاش های قبلی آن ها را بهم ریخته است، زیرا آن ها دسترسی راحت تری به غذا داشته و ممكن است به عنوان راهی برای آرامش به غذا روی آورده باشند.

به گفته پارلا، این همه گیری باعث شد بسیاری از افراد مراجعه به پزشك مراقبت های اولیه را به تاخیر بیندازند.

او می گوید: اغلب، تغییرات فشار خون، وزن، قند خون و سایر آزمایشگاه های خون ممكن است تا زمانی كه به پزشك خود مراجعه نكنید، مورد توجه قرار نگیرد. این تغییرات ممكن است مسیر های سلامتی بهتر یا بدتری را نشان دهند و مهم است كه از آن ها آگاه باشیم. بدون آگاهی، افراد می توانند از سلامت خود عقب بمانند.

مدیریت وزن طولانی مدت می تواند پیچیده باشد. افرادی كه كاهش وزن آن ها به دلیل عاداتی كه در طول همه گیری ایجاد شده بود از بین رفت، ممكن است احساس بی انگیزگی كنند و مطمئن نباشند چگونه دوباره شروع كنند.

اما پارلا می گوید هنوز برای ایجاد تغییرات دیر نیست. از هر كجا كه می خواهید شروع كنید، می توانید در مسیر بهتری حركت كنید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود مجددا ارتباط برقرار كنید. در هر نقطه، می توانید اقداماتی را انجام دهید تا خطرات سلامتی خود را كاهش داده و سلامت بدن خود را ارتقا دهید.

2. شرایط قلبی

دانیل لوگر، متخصص قلب و عروق، همچنین متوجه افزایش رفتار های بی تحركی و افزایش وزن در بیماران خود شده است.

اكنون كه افراد بیشتری واكسینه می شوند و به خوبی درك شده است كه خطر انتقال در خارج از خانه كم است، بسیاری از بیماران ممكن است شروع به بازگشت به حالت عادی كنند، اما ترك عادت هایی كه در دوران همه گیری شروع شده است ممكن است آسان نباشد و مشكلات روانی مانند افسردگی و اضطراب كه در دوران همه گیری شروع شده است به ویژه با افزایش موارد اخیر ادامه داشته باشد.

لوگر می گوید: استرس همچنین یك عامل خطرزای اصلی قلبی عروقی است كه به آن توجه كافی نمی شود. استرس پیامد های فیزیولوژیكی مستقیم برای سیستم قلبی عروقی دارد، به ویژه با شیوع همه گیری كه تعاملات اجتماعی ما را محدود كرده، استرس همراه با رفتار های كم تحرك و تغذیه ناسالم، می تواند خطرات مشكلات قلبی عروقی را افزایش دهد. از دیدگاه او علائم قلبی این تغییرات رفتاری تا 10 تا 15 سال دیده نمی شود.

لوگر می خواهد بیماران بدانند كه اگر كم تحرك بوده اند، اكنون زمان مناسبی برای ورزش مجدد است. او می گوید: مشهور است كه بیماران مبتلا به دیابت و چاقی پیامد های بدتری را هنگام ابتلا به كووید-19 دارند.

به گفته او، اگر شما در معرض خطر مشكلات قلبی عروقی هستید یا نگران آن هستید، می توانید هم اكنون به متخصص قلب مراجعه كرده و مراقبت های پیشگیرانه از سلامت خود را آغاز كنید.

3. درد پشت و گردن

بعد از اینكه افراد زیادی به كار در خانه روی آوردند، درد كمر و گردن نیز در حال افزایش است. هونگ وو، پزشك طب فیزیكی و توانبخشی گفت او هرگز ندیده بود كه اینقدر بیماران جوان تر به دنبال درمان كمر درد باشند. تغییرات در شیوه زندگی باعث شد بسیاری از افراد كم تحرك بوده و در خانه بنشینند و محیط های كار از خانه اغلب به اندازه محیط های معمولی كار ایده آل نیستند.

وو می گوید: وقتی با بیماران درباره درد كمر و گردن صحبت می كنم، توصیه می كنم اگر در خانه كار می كنند، ارگونومی محیط كارتان را بهبود بخشید. من به آن ها نكاتی درباره وضعیت بدن می دهم و به آن ها آموزش می دهم كه چگونه بهتر بنشینند و گردن و بدن خود را در موقعیت ایده آل نگه دارند.

وو می گوید استراتژی های او برای درمان بیماران نیز تغییر كرده است. به دلیل همه گیری، او مشاوره های زیادی از طریق تلفن و پزشكی از راه دور انجام داده است. در ابتدای همه گیری، اكثر مدیریت درد مداخله ای (به معنی مدیریت فعال درد از طریق تزریق و سایر درمان های پزشكی) متوقف شد، بنابراین وو خود را در حال تجویز روش جایگزین تشخیص داد.

وو همچنین توصیه هایی را ارائه می دهد كه به افراد كمك می كند محیط خانه خود را ارگونومیك تر و بهتر كند: در خانه تمرینات كششی را انجام دهید. این حركات را در مورد ستون فقرات بیشتر انجام دهید. ماهیچه های اصلی خود را تقویت كنید. اطمینان از عضلات قوی شكم، لگن و كمر می تواند به جلوگیری از كمردرد و سایر مشكلات كمك كند.

مراقب وضعیت خود باشید و وقتی می نشینید، چیزی روی صندلی خود داشته باشید كه از كمر شما حمایت كند. همیشه سعی كنید زانو ها را در سطح باسن خود قرار دهید. یكی از راه های این كار این است كه یك جعبه یا كوسن را در زیر میز كار خود قرار دهید تا بتوانید پا های خود را روی آن قرار دهید. هنگام استفاده از رایانه، چیزی برای مچ دست خود داشته باشید و آن ها را در حالت خنثی نگه دارید. اطمینان حاصل كنید كه چشمان شما در سطح كامپیوتر شما قرار دارد و به بالا یا پایین نگاه نمی كنید.

بیشتر بخوانید

- بهبود علائم كرونا با تركیب درمان طب ایرانی و داروهای شیمیایی
   تاریخ: ۱۲:۰۲ - ۲۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۰