دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

راهی جز بازگشایی مدارس نداریم | آسیب های بسته بودن مدارس غیرقابل جبران است
 
رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران گفت: اگر قرار است بودجه اضافه تری هزینه كنیم، باید این كار را بكنیم كه مدارس باز شود. چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست كردن شرایط روحی و روانی این كودكان و نوجوانان بدهیم.
كرونا در ایران - مدرسه به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران از این مساله كه نماینده این انجمن در ستاد ملی مقابله با كرونا جایی ندارد در حالی كه در پساكرونا مشكل اصلی جامعه برخاسته از مشكلات روانی مردمی است كه با سوگ، ترس های متعدد و… رو به رو بوده اند، گلایه كرد.

وی گفت: در خصوص اینكه آیا می شود باز هم به خاطر كرونا در سال تحصیلی جدید در مدارس را بسته نگه داشت، گفت: قطعاً دیگر آسیب های عدم بازگشایی مدارس غیرقابل جبران خواهد بود. من در مقام یك روان شناس می گویم كه بزرگترین دغدغه مسئولان كشور امروز باید كودكان و نوجوانانی باشد كه مدارسشان این همه وقت بسته بوده است.

حاتمی ادامه داد: دوران كودكی و نوجوانی دوران تحول رشدی است. تحول فكری، تحول شناختی، تحول اجتماعی و… در این سنین رخ می دهد. در نوجوانی هویت افراد شكل می گیرد و آماده می شوند تا به سمت مستقل شدن بروند. این امر میسر نمی شود مگر در بستر فعالیت های اجتماعی و نقش پذیری های اجتماعی.

وی بیان كرد: اگر كسی ادعا كند در درون خانواده می شود دوره تحول رشدی به خوبی طی شود هرگز از او قبول نكنید. در مدرسه ارتباط با دوستان، نقش پذیری ها، قوانین مدرسه، تنبیه و تشویق ها، ارتباط با معلم و… سبب ایجاد شخصیت فرد می شود.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران اظهار داشت: این روزها شاید والدین خوشحال باشند فرزندشان در اتاق است و دارد درس می خواند اما كسی نمی داند آنها در دنیای مجازی در چه فضایی سیر می كنند. متأسفانه فضای مجازی به اضافه قرنطینه باعث شده در یك سال و نیم گذشته رشد اجتماعی خوبی از سوی بچه ها شكل نگیرد و شاید ما در آینده با جامعه بیماری رو به رو باشیم.

وی درباره اینكه اگر در ستاد ملی مقابله با كرونا بودید چه راهكاری را پیشنهاد می دادید، گفت: اگر در ستاد ملی مقابله با كرونا بودم می گفتم كه از ابتدای 1400 باید بیشترین فشار گذاشته می شد تا واكسیناسیون این قشر خیلی زودتر در اولویت باشد تا مدارس و دانشگاه ها در اولویت بازگشایی باشند.

حاتمی تاكید كرد: هیچ راهی جز بازگشایی مدارس و دانشگاه ها نداریم. حتی علم آموزی در فضای آنلاین هم با تردید رو به روست چه برسد به بحث های تربیتی. اگر قرار است بودجه اضافه تری هزینه كنیم باید این كار را بكنیم تا مدارس باز شود چون فردا باید هزینه بیشتری برای درست كردن شرایط روحی و روانی این كودكان و نوجوانان بدهیم.

رئیس سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران اظهار كرد: در حال حاضر در خانه ماندن زیاد و فضای مجازی سبب بروز اختلال ها در كودكان و نوجوانان شده است. پر واضح است كه نوجوانی سن هویت یابی است. نوجوان پرسشگر است.

او گفت: وقتی او معلم و همكلاسی هایش در دسترسش نباشند كه به پرسش هایش پاسخ دهند معلوم نیست كجا و نزد چه كسی در فضای مجازی دنبال جوابش می گردد. الان دیگر حتی باید یك مرحله جلوتر بود و مشاور و روان شناس در تك تك مدارس گذاشت.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۰:۵۳ - ۲۳/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۶