دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

چه كسانی بیش از دیگران در خطر خودكشی هستند؟
 
عضو جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران با بیان اینكه افرادی كه اقدام به خودكشی می كنند و سابقه اقدام به خودكشی دارند، 9 برابر خطر فوت آنها بیشتر است، نكاتی درخصوص نحوه انتشار اخبار مربوط به خودكشی در رسانه ها اعلام كرد.

كاظم ملكوتی، با بیان اینكه یكی از استراتژی های پیشگیری از خودكشی كه سازمان جهانی بهداشت معرفی كرده، آموزش مدیا و رسانه هاست، به این مفهوم كه رسانه ها چگونه اخبار مربوط به خودكشی را درج كنند، اظهار كرد: این استراتژی برای سازمان جهانی بهداشت است كه نسخه فارسی آن در سایت جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران قابل دسترسی است و چند سال گذشته نیز نسخه مشابهی در انجمن روانپزشكان منتشر شد كه راهنماها و نكاتی را درخصوص نحوه انتشار اخبار در این راستا آموزش دادند.

وی با بیان اینكه انتشار اخبار مربوط به خودكشی قابل تسری و سرایت است و افرادی كه مستعد هستند با مشاهده چنین اخباری برای اقدام به خودكشی ترغیب می شوند، گفت: به همین دلیل است كه چنین دستورالعملی وجود دارد، زیرا افرادی هستند كه با دیدن این اخبار ممكن است در آنها سرایت پیدا كند و اقدام به خودكشی كنند، به همین دلیل گفته می شود باید این دستورالعمل ها رعایت شود.

ملكوتی در پاسخ به این سوال كه چه كسانی مستعد اقدام به خودكشی هستند؟ گفت: ریسك فاكتورها و عوامل خطری وجود دارد كه یكی از آنها «داشتن فكر خودكشی» و «داشتن سابقه اقدام به خودكشی» است؛ این دو عامل و عوامل دیگر تشخیصی، روانشناسی، اجتماعی، جامعه شناختی، خانوادگی و فرهنگی افراد را مستعد اقدام به خودكشی می كند.

عضو جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران ادامه داد: درخصوص داشتن فكر به خودكشی یا سابقه اقدام به خودكشی در سال های گذشته تحقیقی در یكی از شهرستان ها با جمعیت سه میلیون نفر انجام شد كه نشان داد این افراد در طول عمر، 14 درصد فكر خودكشی داشتند، 6 درصد برنامه ای برای اقدام و 3 درصد اقدام به خودكشی در طول عمر داشتند. حدود 6 درصد جمعیت آن جامعه طی یكسال فكر خودكشی، حدود 3 درصد برنامه خودكشی بدون اقدام و حدود 1 تا 1.5 درصد اقدام به خودكشی در طول یكسال داشتند.

بنابر اظهارات وی، افرادی كه اقدام به خودكشی می كنند و سابقه اقدام به خودكشی دارند، 9 برابر خطر فوت آنها بیشتر است.

ملكوتی در ادامه به تحلیلی از نحوه انتشار اخبار خودكشی توسط رسانه ها پرداخت و بیان كرد: رسانه ها طی دهه گذشته تاكنون در این خصوص بهتر شده اند، اما جای كار زیاد دارد. سازمان بهزیستی كارگاه های متعددی برگزار كرده است و ما نیز در این زمینه مشاركت داشتیم.

عضو جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران با اشاره به اینكه دو نوع اخبار در خصوص خودكشی وجود دارد، تصریح كرد: برخی از اخبار، گزارشات علمی و آماری هستند كه به نظر روی مسئولان و مدیران بهداشتی و درمانی و برنامه ریزان اثرگذار است تا آگاه باشند كه آمارها تغییر كرده است و گفت وگو در این زمینه منجر به روشن شدن جامعه و حساس شدن و به فكر فرو رفتن جامعه برای پیشگیری می شود لذا از این جهت اشكالی وجود ندارد، اما یكسری از اخبار فردی هستند كه ممكن است تقلیدی باشد و افراد مستعد را برای اقدام به خودكشی ترغیب كند.

وی به ارائه نكاتی درخصوص نحوه انتشار اخبار مربوط به خودكشی در رسانه ها پرداخت و افزود: درج اخبار خودكشی در صفحه اول ممنوع است؛ هدف این است كه اخبار خودكشی را بزرگ نمایی و هیجانی نكنیم. قهرمان پروری و در بوق و كرنا نكنیم كه افراد فكر كنند با خودكشی شان ممكن است روی صفحه اول بروند، لذا نباید اخبار خودكشی در صفحه اول منتشر شود. تیتر خودكشی نباید هیجان انگیز و دراماتیزه باشد؛ تیتر نباید حس غم، ترحم و شجاعت ایجاد كند و تنها خبر باشد. كلمات و جملات آكنده از هیجان و احساس نباشد.

ملكوتی با بیان اینكه در انتشار اخبار خودكشی به محل، نوع و روش اقدام نباید اشاره شود، به خودكشی سلبریتی ها اشاره كرد و افزود: سلبریتی ها طرفداران زیادی دارند و خطر خودكشی وجود دارد به همین دلیل باید خبر خودكشی سلبریتی ها با مراعات قوانین درج شود.

عضو جمعیت پیشگیری از خودكشی ایران این را هم گفت كه باید در پایان اخبار نوشته شود كه خودكشی قابل پیشگیری است و اگر فكر خودكشی در فردی وجود دارد به مراكز متخصص مراجعه كنند تا افراد از خدمات موجود استفاده كنند.
   تاریخ: ۱۹:۳۵ - ۲۶/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۲