دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

اگر از بیمار كرونایی در منزل مراقبت می كنید، بدانید...
 
اگر به بیماری كروناویروس 2019 (كووید -19) مبتلا هستید و در خانه از خود و یا بیماری مبتلا به كووید-19 مراقبت می كنید ممكن است سوالاتی ذهن شما را مشغول كند؛ اینكه چه زمان فرد بیمار نیاز به مراقبت های اورژانسی دارد؟ چه مدت باید قرنطینه باشد؟ برای جلوگیری از انتشار ویروس چه كاری می توانید انجام ...
اگر از بیمار كرونایی در منزل مراقبت می كنید، بدانید... به نقل از نیوز، اكثر مبتلایان به كووید-19 فقط بیماری خفیفی را تجربه می كنند و در خانه نیز بهبود می یابند. علائم ممكن است چند روز طول بكشد و افرادی كه به این ویروس مبتلا هستند احتمالا در عرض یك هفته احساس بهتری خواهند داشت. با این حال، افراد مسن و افراد در هر سنی با شرایط پزشكی خاص باید به محض شروع علائم با پزشك خود تماس بگیرند. این عوامل افراد را بیشتر در معرض خطر جدی بیماری كووید -19 قرار می دهند.

درمان با هدف تسكین علائم شامل استراحت، مصرف مایعات و داروی مسكن است بنابراین توصیه های پزشك را در مورد مراقبت و قرنطینه شدن در منزل برای خود یا بیمار دنبال كنید و در صورت داشتن هرگونه سوال در مورد درمان با پزشك مشورت كنید. به فرد بیمار كمك كنید تا مواد غذایی و داروهای خود را به موقع دریافت كند.

همچنین مهم است كه در نظر بگیرید، چگونه مراقبت از یك فرد بیمار می تواند بر سلامت شما تاثیر بگذارد. اگر سن شما بالاست یا بیماری خاصی مانند بیماری قلبی یا ریوی یا دیابت دارید ممكن است در معرض خطر بیشتری از بیماری جدی ناشی از كووید- 19 باشید بنابراین در صورت امكان خود را از فرد بیمار جدا كرده و شخص دیگری را برای ارائه مراقبت در نظر بگیرید.



علائم هشداردهنده اضطراری

علائم بیمار را با دقت كنترل كنید. اگر به نظر می رسد علائم بدتر می شوند با پزشك تماس بگیرید. پزشك ممكن است استفاده از پالس اكسیمتر خانگی را توصیه كند، به ویژه اگر فرد بیمار دارای عوامل خطر بیماری شدید و علائم كووید-19 شدید باشد. پالس اكسیمتر یك گیره پلاستیكی است كه به انگشت متصل می شود. این دستگاه می تواند با اندازه گیری میزان اكسیژن در خون به بررسی تنفس كمك كند. میزان اكسیژن كمتر از 92 ممكن است نیاز به بستری شدن را افزایش دهد. اگر پزشك پالس اكسیمتر را توصیه می كند، مطمئن شوید كه نحوه استفاده صحیح از دستگاه را فرا گرفتید و در هنگام خواندن میزان اكسیژن باید با پزشك تماس بگیرید.

اگر شما یا فرد مبتلا به كووید علائم هشداردهنده اضطراری را تجربه كردید به مراقبت های پزشكی فوری نیاز دارید. در صورت عدم بیدار شدن بیمار یا مشاهده علائم اضطراری با شماره اورژانس محلی خود تماس بگیرید. علائم شامل موارد ذیل است:

• مشكل در تنفس

• درد یا فشار مداوم قفسه سینه

• گیجی

• كبودی لب ها یا صورت

• ناتوانی در بیدار ماندن

• رنگ پریدگی، مشاهده رنگ خاكستری یا آبی در لب یا بستر ناخن (با توجه به رنگ پوست).



جلوگیری از آلوده كردن دیگران

اگر مبتلا به كووید-19هستید، می توانید از گسترش عفونت با ویروس كووید-19 جلوگیری كنید:

• از محل كار، مدرسه و اماكن عمومی دور باشید و در خانه بمانید مگر اینكه به دنبال مراقبت های پزشكی باشید؛

• استفاده از وسایل نقلیه عمومی، خدمات سواری اشتراك یا تاكسی خودداری كنید؛

• تا آنجا كه ممكن است در یك اتاق، دور از خانواده و افراد دیگر در قرنطینه بمانید كه این مورد شامل غذا خوردن در اتاق نیز می شود. پنجره ها را باز كنید تا هوا در گردش باشد همچنین در صورت امكان از حمام جداگانه استفاده كنید؛

• تا جایی كه ممكن است از حضور در فضای مشترك خانه خود اجتناب كنید. هنگام استفاده از فضاهای مشترك، حركات خود را محدود كنید. آشپزخانه و سایر فضاهای مشترك خود را به خوبی تهویه كنید. حداقل 6 فوت (2 متر) از اعضای خانواده خود فاصله بگیرید؛

• سطوح اغلب لمس شده در اتاق و حمام جداگانه خود مانند دستگیره درها، كلیدهای روشنایی و لوازم الكترونیكی را هر روز تمیز كنید؛

• از به اشتراك گذاشتن وسایل شخصی منزل مانند ظروف، حوله، ملحفه و لوازم الكترونیكی خودداری كنید؛

• در نزدیكی دیگران از ماسك استفاده كنید و ماسك صورت را هر روز عوض كنید؛

• اگر پوشیدن ماسك صورت امكان پذیر نیست، هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با دستمال یا آرنج بپوشانید. سپس دستمال را دور بیندازید یا آن را بشویید،

• به طور مرتب دستان خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید یا از ضدعفونی كننده های حاوی الكل استفاده كنید كه حداقل 60 درصد الكل دارند.



محافظت از خود در زمان مراقبت از بیمار مبتلا به كووید-19

مراكز كنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای محافظت از خود در زمان مراقبت از بیمار مبتلا به كووید-19 توصیه می كنند:

دستان خود را تمیز و دور از صورت نگه دارید

به طور مكرر دستان خود را حداقل 20 ثانیه با آب و صابون بشویید، به ویژه پس از تماس نزدیك با بیمار یا حضور در اتاق فرد بیمار. اگر آب و صابون در دسترس نیست از ضدعفونی كننده دست استفاده كنید كه حداقل 60 درصد الكل دارد. از دست زدن به چشم ها، بینی و دهان خودداری كنید.

از ماسك صورت استفاده كنید

اگر لازم است با فردی كه بیمار است در یك اتاق باشید و او قادر به استفاده از ماسك صورت نباشد، شما از ماسك صورت استفاده كنید. حداقل 6 فوت (2 متر) از فرد بیمار فاصله بگیرید. هنگام استفاده از ماسك به آن دست نزنید. اگر ماسك شما خیس یا كثیف شد آن را با ماسك خشك و تمیز جایگزین كنید. ماسك استفاده شده را دور انداخته و دستان خود را بشویید.

مرتب خانه خود را تمیز كنید

هر روز، از اسپری های تمیزكننده خانگی یا دستمال مرطوب برای تمیز كردن سطوحی كه اغلب لمس می شوند ازجمله پیشخوان، رومیزی و دستگیره درب استفاده كنید. از نظافت اتاق و حمام جداگانه بیمار خودداری كنید. ملحفه و ظروف بیمار را جدا بگذارید.

مراقب لباس های آلوده بیمار باشید

لباس های كثیف را تكان ندهید. از شوینده معمولی برای شستن لباس های فرد بیمار استفاده كنید. از گرم ترین حالت ممكن استفاده كرده و بعد از قرار دادن لباس در خشك كن دست های خود را بشویید. لباس ها را كاملا خشك كنید. اگر به لباس كثیف بیمار دست می زنید، دستكش یكبار مصرف بپوشید و وسایل را از بدن خود دور كنید. بعد از برداشتن دستكش، دستان خود را بشویید. دستكش و ماسك های كثیف را در سطل زباله دربدار در اتاق فرد بیمار قرار دهید. لباس ها را تمیز و ضدعفونی كنید و بعد از آن دستان خود را بشویید.

مراقب ظروف باشید

هنگام دست زدن به ظروف، فنجان ها یا وسایلی كه شخص بیمار استفاده می كند، دستكش بپوشید. وسایل را با صابون و آب داغ یا در ماشین ظرفشویی بشویید. بعد از برداشتن دستكش یا دست زدن به وسایل استفاده شده، دستان خود را تمیز كنید.

از تماس مستقیم با مایعات بدن فرد بیمار خودداری كنید

هنگام ارائه مراقبت های دهانی و تنفسی و هنگام برخورد با مدفوع، ادرار یا سایر زباله ها از دستكش یكبار مصرف و ماسك صورت استفاده كنید. دستان خود را قبل و بعد از برداشتن دستكش و ماسك بشویید.

از پذیرش بازدیدكنندگان غیرضروری در خانه خودداری كنید

تا زمانی كه شخص بیمار به طور كامل بهبود نیافته و علائم یا نشانه هایی از بیماری كووید-19 نداشته باشد به بازدیدكنندگان اجازه ورود ندهید.



پایان دادن قرنطینه

برای جدا كردن فرد مبتلا به ویروس كووید-19 از افرادی كه بیمار نیستند از قرنطینه و انزوا استفاده می شود. در صورت ضعف سیستم ایمنی، در مورد زمان پایان دادن به انزوای خانگی با پزشك مشورت كنید. اگر فكر می كنید یا می دانید كه مبتلا به كووید-19 هستید و علائم آن را دارید، CDC توصیه می كند به این موارد دقت كنید:

• حداقل 10 روز از شروع علائم شما گذشته باشد؛

• حداقل 24 ساعت بدون استفاده از داروهای كاهنده تب بدون هیچ تبی سپری شده باشد؛

• علائم دیگر در حال بهبود باشند (از دست دادن حس چشایی و بویایی ممكن است هفته ها یا ماه ها پس از بهبودی ادامه یابد اما نباید به این دلیل پایان قرنطینه را به تاخیر انداخت).

اكثر مردم برای تصمیم گیری در مورد اینكه چه زمانی می توانند در اطراف دیگران باشند، نیازی به آزمایش ندارند.



اگر به طور كامل واكسینه نشده اید و از فرد بیمار مراقبت می كنید

اگر از شخصی كه مبتلا به كووید-19 است مراقبت می كنید و كاملا واكسینه نشده اید، CDC توصیه می كند كه بعد از آخرین تماس خود با فرد بیمار به مدت 14 روز قرنطینه شده و مراقب علائم كووید-19 باشید. سعی كنید از افراد خانواده خود دوری كنید. در صورت بروز علائم نیز قرنطینه شوید. سایر گزینه ها ممكن است شامل پایان قرنطینه پس از 10 روز در صورت عدم وجود علائم و آزمایش نشدن یا پایان قرنطینه پس از هفت روز در صورت دریافت نتیجه منفی آزمایش باشد.

به مدت 14 روز به دنبال علائم باشید

14 روز علائم كووید-19 را بررسی كنید البته اگر موارد ذیل در مورد شما صادق باشد نیازی به قرنطینه ندارید:

• كاملا واكسینه شده اید و هیچ علامتی از كووید-19 ندارید

• در سه ماه گذشته مبتلا به كووید-19 شدید و بهبود یافته اید و بدون علائم كووید-19 هستید.

در صورت واكسیناسیون كامل، حتی اگر علائمی ندارید سه تا پنج روز پس از قرار گرفتن در معرض بیمار تحت آزمایش قرار بگیرید همچنین توصیه می شود كه به مدت 14 روز پس از قرار گرفتن در معرض بیمار تا زمانی كه به نتیجه آزمایش منفی نرسیده اید، از ماسك در مكان های عمومی استفاده كنید.



كنار آمدن با استرس مراقبت

با بهبودی شما یا بیمار تحت مراقبت شما، به دنبال حمایت عاطفی باشید. از طریق پیامك، تماس تلفنی یا ویدئو كنفرانس با دیگران در ارتباط باشید. نگرانی های خود را به اشتراك بگذارید و بیش از اندازه اخبار مربوط به كووید-19 را دنبال نكنید. استراحت كنید و بر فعالیت های لذت بخش مانند مطالعه، تماشای فیلم یا بازی های آنلاین تمركز كنید.

وقتی از یك عزیز كه به بیماری كووید -19 مبتلا است، مراقبت می كنید، ممكن است شما نیز دچار استرس شوید. ممكن است نگران سلامتی خود و شخص بیمار باشید و این می تواند بر توانایی خوردن، خوابیدن و تمركز شما تاثیر بگذارد و مشكلات مزمن سلامتی را بدتر كند.

اگر بیماری روانی مانند اضطراب یا افسردگی دارید، به درمان خود ادامه دهید. اگر وضعیت شما بدتر شد با پزشك یا متخصص بهداشت روانی خود تماس بگیرید.

برای مراقبت از خود، مراحل زیر را دنبال كنید:

• یك برنامه روزانه ازجمله دوش گرفتن و تعویض لباس را رعایت كنید؛

• از اخبار كووید-19 ازجمله رسانه های اجتماعی، فاصله بگیرید؛

• غذاهای سالم بخورید و آب بدن خود را حفظ كنید؛

•ورزش كنید؛

•به اندازه كافی بخوابید؛

• تمرین كششی، تنفس عمیق یا مدیتیشن داشته باشید؛

• بر فعالیت های لذت بخش تمركز كنید؛

• با دیگران ارتباط برقرار كرده و احساس خود را به اشتراك بگذارید.

مراقبت از خود می تواند به شما در مقابله با استرس كمك كند. همچنین به شما كمك می كند تا بتوانید از بهبودی شخص مورد علاقه خود حمایت كنید.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۲۸/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۷