دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

مقدمات همكاری شبكه سلامت صدا و سیما با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فراهم شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

مقدمات همكاری شبكه سلامت صدا و سیما با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی فراهم شد

گالری تصاویر

دكتر علیرضا بهفر قائم مقام شبكه سلامت صدا و سیما و دكتر مهری از اعضای شورای سیاستگذاری سلامت این سازمان، با حضور در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و تبادل نظر با رئیس، معاونان و جمعی از مدیران این دانشگاه در خصوص اهداف دانشگاه و نظام سلامت، مقدمات همكاری شبكه سلامت برای تحقق این اهداف را فراهم كرد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر بهفر طی سخنانی در این نشست، با بیان تاریخچه ای از تشكیل شورای سیاستگذاری سلامت و فعالیت شبكه سلامت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، برای همكاری با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی در تحقق اهداف حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی، راهكارهای لازم برای برنامه سازی گفتگومحور و غیرگفتگومحور با اهداف مشخص را بیان كرد.

وی، " در اختیار داشتن مجموعه ای از مشخصات اعضای هیات علمی، متخصصان و كارشناسان كه در عین توانایی تخصصی و علمی، دارای توانایی برقراری ارتباط خوب با مخاطبان را داشته باشند " و " ارائه مجموعه ای از موضوع های مبتلابه جامعه كه بخش اعظمی از جامعه را درگیر خودش كرده است " را برای همكاری شبكه سلامت با دانشگاه لازم دانست و گفت: شبكه سلامت می تواند با همكاری اعضای هیات علمی و كارشناسان معرفی شده دانشگاه، به موضوع های مورد نظر جامعه بپردازد.

دكتر بهفر، همكاری در زمینه برگزاری كمپین های رسانه ای و اطلاع رسانی را نیز از دیگر موارد همكاری ذكر كرد و برای پیشبرد این همكاری، پیشنهاد داد كه كمیته ای رسانه ای در حوزه های توانبخشی و سلامت اجتماعی تشكیل شود تا اهداف " آموزشی، حمایت طلبی از كمپین های این حوزه ها و رفع چالش های نظام سلامت در این حوزه ها " را مورد بررسی و پیگیری قرار بدهد.

وی مجددا با تاكید بر لزوم معرفی اعضای هیات علمی و كارشناسان توانا بلحاظ تخصصی و برقراری ارتباط با مردم ، و همچنین دسته بندی موضوع های مورد نیاز جامعه ، افزود: می توان این همكاری دو جانبه را با مكاتبه ای رسمی آغاز، و در قالب تفاهم نامه ای مشترك ، اجرایی كرد.

وی تصریح كرد كه در قالب تفاهم نامه، كمیته یا كارگروه توانبخشی و سلامت اجتماعی شكل خواهد گرفت تا با تبادل نظر و برنامه ریزی، تولیدات مختلف را بسمت و سوی تحقق اهداف هدایت كند.

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی طی سخنانی ضمن ابراز خشنودی از اینكه رسانه به كمك مركز علمی و دانشگاهی آمده است، به معرفی دانشگاه پرداخت.

وی گفت: این دانشگاه، تنها دانشگاه دپارتمان محور است كه دارای 23 گروه آموزشی و 8 مركز تحقیقاتی است و 60 درصد دانشجویان آن را شاغلان تحصیلات تكمیلی تشكیل می دهد. 30 تا 35 درصد اعضای هیات علمی این دانشگاه فارغ التحصیلان خارج از كشور می باشند كه بانك علمی خوبی از متخصصان را شكل داده اند.

دكتر خانكه، حیطه فعالیت این دانشگاه را تلفیقی از حوزه های اجتماعی، پزشكی، توانبخشی و سلامت روان معرفی كرد، علاوه بر اینكه مسئولیت رصدخانه اجتماعی كووید 19 را نیز بعهده دارد و طی مدت كوتاهی كه از تاسیس آن می گذرد، پژوهش های ارزشمندی را همچون بررسی میزان پذیرش واكسن كرونا اجرا كرده كه براساس نتایج آن، 86 درصد پذیرش از سوی مردم را نشان می دهد.

وی همچنین به جایگاه دو بیمارستان روانپزشكی رازی با قدمت 110 ساله و توانبخشی رفیده بعنوان بیمارستانی كاملا منحصربفرد اشاره كرد و گفت: هم اكنون 8/5 درصد جامعه را جمعیت سالمندان تشكیل می دهد، 30 درصد جمعیت كشورمان نیازمند خدمات توانبخشی هستند و 10 درصد معلول می باشند و با توجه به اینكه طی چند سال آینده جمعیت كشور به شدت پیر و ناتوان خواهد شد، خدمات توانبخشی بیش از هر زمان دیگر، می تواند به كمك سالمندان، افراد معلول و ناتوان بیاید.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، چاره این مشكل را در ادغام خدمات توانبخشی در شبكه بهداشتی كشور ذكر كرد و افزود: با ادغام خدمات توانبخشی در شبكه بهداشتی كشور، می توان غربالگری در بدو تولد انجام داد و با تشخیص زودهنگام اختلالات، و ارائه خدمات توانبخشی، از معلولیت و ناتوانی در بزرگسالی فرد جلوگیری كرد.

دكتر خانكه تاكید كرد كه اولویت سلامت، فقط درمان نیست بلكه اولویت، ارائه خدمات در منزل، و خدمات ارزان قیمت است.

سپس، دكتر بیژن خراسانی معاون درمان و توانبخشی دانشگاه، طی سخنانی در این نشست، جایگاه دانشگاه را معطوف به برگزاری اجلاس سازمان جهانی بهداشت در سال 2017 میلادی دانست كه " عدالت در نظام سلامت " را مطرح كرد .

وی گفت كه زندگی ماشینی، نیاز افراد به خدمات توانبخشی را دوچندان كرده است، ضمن آنكه توانبخشی، ركن سوم نظام سلامت ( پیشگیری ، درمان و توانبخشی ) می باشد، درصورتی كه در اجلاس 2017 میلادی ، توزیع منابع ، اعتبارات، پوشش بیمه ای و نگاه مسئولان به حوزه توانبخشی ناعادلانه بوده است ، و با ارتباط تنگاتنگ بین رسانه و دانشگاه، منبع غنی برای كمك به مردم بازمی شود.

دكتر خراسانی تصریح كرد كه تعداد تخت خدمات درمانی پزشكی به نسبت جمعیت 80 میلیونی كشورمان، همسان با كشورهای اروپایی همچون كانادا است، اما متاسفانه كشورمان بلحاظ تخت توانبخشی، قابل مقایسه حتی با كشورهای حاشیه خلیج فارس نیست و از این نظر فقیر است و یك بیمارستان توانبخشی رفیده با 85 تخت فعال و لیست انتظار حداقل پنج ماهه، نمی تواند جوابگوی نیاز همه بیماران و نیازمندان كشور به خدمات توانبخشی باشد.

معاون درمان دانشگاه ، پیشنهاد داد كه كمیته تخصصی متشكل از نمایندگان و صاحبنظران دو طرف تشكیل شود و با تبادل نظر، راهكارهای لازم مشخص و اجرایی شود.

دكتر مهرداد فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه ضمن اعلام آمادگی كامل دانشگاه برای همكاری با شبكه سلامت، گفت: دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مشكلی بلحاظ معرفی هیات علمی كه شرایط لازم را داشته و با مخاطب ارتباط برقرار كند، ندارد چرا كه 85 درصد اساتید و اعضای هیات علمی، تمام وقت جغرافیایی بوده و در خارج از دانشگاه، دغدغه فعالیت مستقلی را ندارند و با بستر خوبی كه جهت موضوع عدالت و مقابله با نابرابری های اجتماعی فراهم كردند، خواستگاه عدالت در سلامت، عدالت در محیط زیست (مانند رفع آلودگی هوا، دسترسی همه مردم به آب سالم، دسترسی به حداقل امكانات رفاهی) و ... از دانشگاه ما شروع می شود.

وی با تاكید بر اهمیت دو حوزه توانبخشی و سلامت اجتماعی كه دانشگاه ما می تواند به آنها بپردازد، پیشنهاد داد كه در این دو زمینه، كارگروهی متشكل از نمایندگان دو طرف تشكیل شود تا محتواهای آموزشی شكل بگیرد.

دكتر خانجانی عضو هیات علمی و مدیر حوزه ریاست دانشگاه با اشاره به آمار بالای افراد ناتوان جامعه كه بنوعی نیاز به خدمات توانبخشی دارند، پیشنهاد داد كه علاوه بر بهره مندی از توان تخصصی اعضای هیات علمی در برنامه های گفت وگو محور، از اساتید و متخصصان دانشگاه به عنوان مشاور در تولیدات مختلف استفاده شود.

دكتر امین اجلی مدیر اداره پرستاری دانشگاه در سخنان كوتاهی با اشاره به تجربه خود در همكاری با رادیو سلامت، گفت: موضوعات روز، همواره مورد توجه مردم بوده است و موضوع هایی مانند " اعتیاد، سالمندی، بیماران روانی و یا چگونگی مواجهه با بحران ها "، از جمله مباحثی هستند كه مورد مطالعه محققان و اساتید دانشگاه ما قرار گرفته و می توانند در برنامه های رادیو و تلویزیونی، به مردم راهنمایی كنند و یا اطلاعات لازم در این خصوص را در اختیارشان قرار بدهند.

وی ، تشكیل كارگروه مشترك برای تبادل نظر و دستیابی به راهكارها را منشاء ارتقای سلامت در جامعه دانست.

انسیه عزیزیان مدیر روابط عمومی دانشگاه نیز با استقبال از همكاری شبكه سلامت با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، معرفی این دانشگاه و مراكز درمانی تابعه آن را از جمله اهداف برنامه سازی شبكه سلامت ذكر كرد و گفت: با برنامه های مختلف اگر خدمات تخصصی و بعضا منحصربفرد مراكز درمانی وابسته به دانشگاه در جامعه معرفی شود، كمك بزرگی به قشر آسیب پذیر و افراد كم توان با نیازهای ویژه است.

وی آمادگی روابط عمومی دانشگاه برای همكاری در اجرای كمپین ها و حضور اساتید در برنامه های رسانه ای را اعلام كرد.

در پایان این نشست، دكتر فرخی معاون توسعه مدیریت دانشگاه با جمع بندی مطالب مطرح شده، گفت: همزمان با معرفی متخصصان و كارشناسان حوزه های مختلف دانشگاه با دسته بندی موضوع های مورد نیاز جامعه، كارگروهی زیرنظر شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما ، برای تعیین اولویت ها و پیگیری موضوع از طریق برنامه سازی و تولیدات رسانه ای تشكیل می شود و در همین راستا، مقدمات عقد تفاهم نامه بین دانشگاه و شبكه سلامت و شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما، پیگیری و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۲:۳۷ - ۲۹/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷