دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

لزوم رصد كودكان در خانواده های درگیر فقر و اعتیاد برای جلوگیری از كودك همسری
 
یك پژوهشگر حوزه حقوق خانواده با تاكید بر لزوم استفاده از ظرفیت های قانون مدنی و قانون حمایت از اطفال و نوجوانان جهت جلوگیری از پدیده كودك همسری گفت: تنها و اصلی ترین راه جلوگیری از كودك همسری تغییر سن ازدواج و قانون نیست بلكه باید دستگاه های مختلف با به كارگیری ظرفیت خود كودكان را رصد و با در ...
لزوم رصد كودكان در خانواده های درگیر فقر و اعتیاد برای جلوگیری از كودك همسریعكس تزئینی است. به گزارش ایسنا، دكتر ماهرو غدیری در وبینار سمپوزیوم ملی زنان، امیدها، فرصت ها و چالش های پیش رو در دهه جدید كه از سوی مركز تحقیقات و كرسی حقوق بشر، صلح و دموكراسی یونسكو در دانشگاه شهید بهشتی و كمیته زنان و صلح انجمن علمی مطالعات صلح ایران برگزار شد، اظهاركرد: تنها راه و اصلی ترین راه جلوگیری از كودك همسری تغییر سن ازدواج و قانون نیست چراكه حتی اگر قانون سن ازدواج را به 18 سال نیز برساند، ممكن است افراد به دلیل فقر اقتصادی و یا مباحث فرهنگی كودكان خود را بفروشند.

این پژوهشگر حوزه خانواده ادامه داد: وقتی یك خانواده ای فقیر باشد، حتی اگر سن ازدواج را 18 سال تعیین كنیم كودك خود را در قالب ازدواج غیر رسمی می فروشد و یا با توجه به مباحث فرهنگی در قالب نامزدی این اتفاق می افتد بنابراین باید از طریق ظرفیت های دستگاه ها كودكان رصد شوند. بهزیستی می تواند بچه های درون خانواده های درگیر با فقر و یا بچه های درون خانواده های درگیر اعتیاد و بد سرپرست و بی سرپرست را رصد كند و آموزش و پرورش می تواند بچه هایی كه به صورت ناگهانی وارد آموزش و پرورش نمی شوند و از چرخه آموزش خارج می شوند را رصد كند.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بیان علل بروز پدیده كودك همسری پرداخت و گفت: ترس از بی آبرویی، نگرانی از مجرد بودن دخترانی كه هنوز ازدواج نكرده اند و ترس از قضاوت ها و برچسب هایی كه به دختران می خورد و اینكه اگر دختران در سن معینی ازدواج نكنند باید همسر دوم و یا سوم شوند از جمله دغدغه های خانواده ها برای ازدواج كودكان دختر است. درمورد پسران اما این دغدغه ها وجود ندارد و یا كمتر است چراكه وقتی به پسر به عنوان بازوی اقتصادی نگاه می شود پسر در خانواده حفظ می شود و فرزندی كه به خاطر فقر و مشكلات اقتصادی ازدواج می كند، دختر آن خانواده است. در این میان دختران در خانواده های بدسرپرست و بی سرپرستی به شدت در معرض خطر هستند.

این پژوهشگر حوزه خانواده معتقد است: ترك تحصیل را بیشتر در مورد دخترانی می بینیم كه مدارس برای آنها به سهولت در دسترس نیستند و به دلیل نگرانی خانواده از تردد، این دختران از تحصیل منع می شوند اما در مورد پسر این اتفاق نمی افتد.

غدیری در ادامه درباره پیامدهای كودك همسری برای دختران تصریح كرد: بارداری و به خطر افتادن سلامت مادر و كودك به لحاظ جسمی و عاطفی از جمله پیامدهای كودك همسری برای دختران است حتی تاثیرات طلاق روی دختران با پسران قابل قیاس نیست. در قوانین ما غالبا زوج تكلیف مالی و زوجه تكالیف غیر مالی دارد و اگر پسربچه ای ازدواج كند و قابلیت انجام تكالیف مالی را نداشته باشد، خانواده او را حمایت می كند اما تكالیف غیر مالی زوجه قائل به شخص زوجه است.

این پژوهشگر حوزه خانواده در پایان سخنان خود تاكید كرد: راه مواجهه با این پدیده فقط اصلاح قانونی نیست. باید كودكان در خانواده های دچار فقر و اعتیاد و یا ترك تحصیل رصد شوند. اگر اینها رصد شوند به مرور زمان كودك همسری حل می شود.
انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۹:۵۰ - ۲۹/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶