دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

وزیر بهداشت: محدودیت های كرونایی در 2 هفته آینده كاهش می یابد/ 50 درصد مردم واكسن زده اند
 
وزیر بهداشت با بیان اینكه تا امروز بیش از 50 درصد مردم را واكسینه كرده ایم، گفت: در ٢ هفته آینده برنامه جدیدی برای كاهش و لغو محدودیت ها به ستاد ملی مقابله با كرونا خواهیم داد.
وزیر بهداشت: محدودیت های كرونایی در 2 هفته آینده كاهش می یابد/ 50 درصد مردم واكسن زده اند
وزیر بهداشت با بیان اینكه تا امروز بیش از 50 درصد مردم را واكسینه كرده ایم، گفت: در ٢ هفته آینده برنامه جدیدی برای كاهش و لغو محدودیت ها به ستاد ملی مقابله با كرونا خواهیم داد. - اخبار اجتماعی -
به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ بهرام عین اللهی در جلسه كمیته كشوری علمی كووید19 عنوان كرد: ما در آستانه هفته دفاع مقدس هستیم كه یادآور صحنه های شهادت و ایثار به خصوص ایثار در جامعه پزشكی است؛ ما در دفاع مقدس در عرصه درمان مجروحین و پیشگیری بسیاری از بیماری ها و درمان مجروحین شیمیایی نه تنها موفق عمل كردیم بلكه امروزه در بسیاری از این زمینه سرآمد هستیم. در عرصه درمان مجروحین شیمیایی تنها مقالاتی كه مستند و معتبر است، مقالات كشور ماست و این نشان آن است كه ما در بحران با استفاده از دانشمندانمان توانستیم موفق كار كنیم. بنابراین تاریخ نشان می دهد كه این توان را داریم. در بحث سلول های بنیادین، جزو چند كشور اولی بودیم كه روی سلول های بنیادی در مركز رویان كار كردیم و در دنیا موفق عمل كردیم و اكنون سرآمد هستیم. بنابراین ما به صورت بالقوه در كشور توان علمی لازم را داریم و این موضوع را تاریخ ثابت كرده است.

وی افزود: از همه دانشمندانی كه در نبرد با كرونا برای درمان بیماران تلاش كردند، تشكر می كنم، بسیاری از افرادی كه در كرونا تلاش كردند، خودشان گرفتار بیماری شدند و ناآشنا از بیماری نیستند. این افراد هم با بیماران سروكار داشتند و هم خودشان دچار شدند و ایثار و فداكاری كردند كه قابل تقدیر است. باید توجه كرد كه اهمیتی كه در اسلام به علم و دانش داده می شود، شاید در خیلی از مذاهب نباشد. حضرت علی(ع) می فرمایند "العلم و سلطان" مقام معظم رهبری هم مرتبا به این موضوع تاكید دارند. بنابراین ما مهمترین مسئله ما بحث علم و دانش و استفاده از دانشمندان است. در عین حال، وضعیت علمی ما هم در منطقه و جهان ممتاز است. ما بعد از انقلاب، از نظر نیروی انسانی بسیار قوی عمل كردیم و در تمامی رشته ها دانشمندان صاحب نظری داریم كه مقالات متعددی داده و كار می كنند. یك زمانی مردم كشور ما برای درمان به خارج از كشور می رفتند، اما اكنون برعكس شده و همه از خارج برای درمان به ایران می آیند كه نشان می دهد دانشمندان ما توانستند در وضعیت خوبی كار انجام دهند و خدماتی كه به مردم ارائه می شود، در سطح بالایی قرار دارد.

كمیته علمی كرونا كاربردی شود

عین اللهی با بیان اینكه اقدامات و تصمیمات كمیته علمی باید كاربردی شود، گفت: از سوی دیگر، ما باید مرتباً اقداماتمان را به روز كنیم. به عنوان مثال باید تغییراتی در زمینه قرنطینه و لاك داونی كه در كشور اعمال می شود، ایجاد كنیم و این موضوع نمی تواند تا آخر به همین صورت باشد. اقداماتی مانند عدم تردد شبانه، مسافرت نرفتن، عدم خروج ماشین ها و ... نمی تواند همیشه ادامه داشته باشد و با توجه به وضعیت موجود برایش فكری كرده و تغییر دهیم.

وی ادامه داد: در ستاد كرونا مطرح شد كه محدودیت ها كاهش پیدا كند و در ٢ هفته آینده برنامه جدیدی برای كاهش و لغو محدودیت ها به ستاد كرونا خواهیم داد كه محدودیت هایی مانند منع تردد شبانه و سفر كاهش پیدا كنند یا برداشته شوند.

بیش از 50 درصد مردم را واكسینه كرده ایم

وی با بیان اینكه تا امروز بیش از 50 درصد مردم را واكسینه كردیم، گفت: در حوزه واكسیناسیون به حدود 45 میلیون دوز رسیده ایم و دیگر وضعیت دارد فرق می كند و تا دو سه هفته دیگر شاید به 70 درصد هم برسیم. بنابراین دیگر لازم نیست كه دستورالعمل هایی كه قبلا داشتیم را اجرا كنیم، بلكه باید آن ها را به روز كنیم. مثلا لاك داون هوشمند را ایجاد كنیم و مطالب را به روز بتوانیم انجام دهیم.

عین اللهی در ادامه سخنانش تصریح كرد: در مورد دستورالعمل های درمانی هم همینطور است. اگر به این نتیجه رسیدیم كه دیگر رمدسیویر لازم نیست، دیگر نباید آن را تجویز كنیم. بنابراین اولاً نباید تعصب داشته باشیم و روی هر چیزی كه اجماع می شود، بایستیم و درمان ها را به روز كنیم. مهم ترین مسئله ای كه همه دانشمندان نسبت به آن تاكید می كنند، واكسیناسیون است.

هجمه به واكسیناسیون از سوی عده ای جاهل و مغرض

وزیر بهداشت افزود: جالب است كه تا یك تا دو ماه قبل همه سایت ها و عناصر بیگانه می گفتند این چه مملكتی است كه كسی واكسن تزریق نكرده و اكنون می گویند چرا واكسن می زنید. امروز در هجمه وحشتناكی نسبت به واكسیناسیون قرار گرفتیم كه یك عده جاهلند و عده ای هم مغرضند كه خودشان می دانند واكسن خوب است، اما به دلایلی علیه آن صحبت می كنند. همه دوستان باید درباره واكسیناسیون كمك كرده و صحبت كنند. تكلیف است كه در رابطه با اهمیت واكسیناسیون و اثرات آن صحبت كنیم. ما آنقدر هزینه می كنیم و بیمار به بیمارستان می آید كه میزان زیادی برای بیمار و سیستم هزینه دارد و بعد هم بیمار ریه و كلیه اش دچار مشكل می شود. بر این اساس، خواهش ما این است كه در جهت آگاهی دادن به مردم كمك كنند.

لزوم استفاده از ظرفیت طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی

وزیر بهداشت با بیان اینكه باید روی روش های تقویت سیستم ایمنی هم كار كنیم، عنوان كرد: باید از مباحثی مانند تغذیه مناسب، استفاده از طب سنتی برای تقویت سیستم ایمنی و... استفاده كرد. از نظر من تنها مرجع علمی اظهارنظر درباره كرونا كمیته علمی كشوری است. بنابراین به هیچ وجه نظرات دیگر را قبول نمی كنیم، مگر اینكه در این كمیته باشد البته افراد خارج از كمیته هم می توانند داخل كمیته مستند صحبت كنند و مطالبشان را بگویند، اما اینكه در بیرون و در فضای آشفته مجازی كه مردم را به اشتباه می اندازد، صحبت كنند، درست نیست. هر كس كه باعث شود مردم خسارت ببینند، گناه بزرگی است.

وی افزود: مرگ و میر روزانه 600 و 700 نفری كه می بینیم، واقعا فاجعه است. اكنون هر كس در جهت نادرست تشویق كند، جنایت می كند. مقصر فقط وزارت بهداشت نیست، بلكه همه عوامل دخیل اگر مردم را به گمراهی بكشانند، مقصرند. در عین حال خواهشم این است كه مطالب مختلف را به جامعه نكشانند، هرچه هست در همین كمیته صحبت شود و اجماع شود. در هیچ جلسه ای 100 درصد افراد موافق نیستند، بلكه همیشه موافق و مخالف وجود دارد، اما وقتی به نتیجه رسیدید، همه به آن نتیجه احترام گذاشته و در بیرون مخالف آن را نگوییم. این درست و اخلاقی نیست. یك صدا باید از كمیته علمی بلند شود و آن صدایی است كه اكثریت به آن نتیجه می رسند. در بحث های علمی هیچ گاه نمی توان صددرصدی صحبت كرد و هر كس با توجه به تجربیاتش نظر دارد، اما وقتی كمیته علمی و كشوی می شود، باید هماهنگی وجود داشته باشند. در عین حال خواهشم این است كه افراد به عنوان عضو كمیته، نظر خلاف شورا را ندهند و این قابل قبول نیست. تنها چیزی كه مصوب جلسه باشد، قبول می كنیم. مخالفین هم در همین كمیته بحث كنند.

لزوم رصد به روز مطالب علمی بین المللی

عین اللهی یادآور شد: بحث دیگری كه می خواهم انجام دهید، رصد به روز و به ثانیه درباره مطالب علمی بین المللی است كه باید مرتباً رصد كنیم. ممكن است این مطالب مرتبا به روز شود. البته دانشگاه ها تا حدی خوب هستند، اما اگر مشكلی وجود دارد، ما حاضریم كمك كنیم كه دسترسی به مقالات و منابع ایجاد شود و بالا رود تا بتوانند در خانه و ... به سرعت به منابع دسترسی داشته باشند. مطالب به روز در اختیار دوستان قرار داده شود. مهمترین مساله كمیته علمی، منابع است و حتی مطالعات داخلی را هم مورد توجه قرار دهید. سامانه ای برای این كار در نظر بگیرید. ما هم حاضریم برای این موضوع هزینه كنیم. سامانه ای كه بتواند مطالب به روز ارائه دهد. در عین حال اقدامی كه می خواهیم انجام دهیم، این است كه امتیاز مقالات مرتبط با كرونا را در ارتقا دو برابر می كنیم. مانند مقاله های دفاع مقدس كه اگر كسی در زمینه جنگ مقاله ارائه دهد، امتیازش دو برابر است. این موضوع را در هیئت مركزی ارتقا مصوب می كنیم و همین موضوع تشویقی می شود كه افراد در كرونا تحقیق كنند. به هر حال تحقیقات باید باتوجه به نیاز باشد. امروز هم نیاز ما كرونا است و باید همه تحقیقات را فعال كنیم. منتها تحقیقات باید ارزشیابی شوند و واقعی و درست و مستند باشند و چاپ شود. بنابراین برای مقالات معتبر در حوزه كرونا دو برابر امتیاز می دهیم. در عین حال نتایج این تحقیقات باید كاربردی هم شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی بیان كرد: اكنون شاهدیم كه در برخی استان ها، میزان ابتلا به كرونا بالاست و میزان مرگ و میر پایین است و در برخی دیگر میزان ابتلا بالا و میزان مرگ و میر نیز بالا است، چه اتفاقی افتاده كه این نتیجه حاصل شده است؟ كمیته علمی ابزار علمی و تیم های دانشمند تعیین كنند. ما در هر دانشگاه بالای 1000 هیئت علمی داریم. اینها باید بروند و بررسی كنند. طبق بررسی كه انجام دادیم، دیدیم در آن استان اولا بیمارستان ها را به خوبی توزیع نكردند و همه بیمارستان ها را درگیر كرونا كردند، یا كیفیت كار و میزان اكسیژن پایین بوده و یا بسیاری از عوامل دیگر. همین دلایل منجر به مرگ و میر بالا در آن استان شده است. مهمترین مساله برای بیمار كرونایی، نگهداری و رساندن اكسیژن به او است. بیشتر مرگ ها هم در عصر و شب یعنی در مواقعی كه پرسنل درست رسیدگی نمی كنند، اتفاق میفتد. انتظار دارم كه این گزارشات داده و كار شود.

وزیر بهداشت گفت: موضوع دیگر این است كه باید به همه دانشمندان میدان دهیم و به صورت خوشه ای عمل كنیم. به طوری كه این امكان وجود داشته باشد كه همه بتوانند نظرشان را اعلام كنند و دانشگاه ها هم در این موضوع دخیل شوند. عمده ظرفیتمان را هم باید در پیشگیری ببریم. جلسات هم دستور كار، وقت، برنامه و هدف مشخص داشته باشد. در عین حال، شاید لازم باشد كه در مناطق دیگر كنفرانس های یكی دو روزه بگذارید و كارگروه های مختلف را تشكیل دهید. برخی اقدامات باید تخصصی شود و كارگروه های مختلف تشكیل شود و در كمیته علمی نتیجه كار را اعلام كنند.

عین اللهی با اشاره به لزوم نظارت و سفر اعضای كمیته علمی به میدان های عملی گفت: موضوع دیگر بحث آموزش های كوتاه مدت هم برای پرسنل پرستاری و نگهداری بیمار و هم برای پزشكان است كه نیاز است. ما همه جا كه فوق ریه و آی سی یو و ... نداریم، باید به پرسنل آموزش كوتاه مدت دهیم كه می تواند امتیازات بالا داشته باشد. در بحث توانبخشی و فیزیوتراپی هم باید كار جدی انجام دهیم. اگر بیمار درست توانبخشی شود، می تواند به جامعه برگردد. باید در این زمینه هم دستورالعمل داشته باشیم.

وی ادامه داد: مشكلات روانپزشكی هم چه قبل از بیماری، چه در حین بیماری و چه بعد از بیماری، بسیار مهم است. اكنون مشكلات روانپزشكی كرونا از خود كرونا بیشتر است، وقتی به افراد واكسن می زنیم، انگار آب روی آتش است. زیرا از نظر روانی برای مردم مفید و موثر است. در زمینه خودباروری و جامعه نگری هم باید كار كنیم. درست است كه ما همه درمان ها و روش ها را می خوانیم، اما در كشور خودمان باید اینها را چگونه ارائه كنیم؟ بنابراین بحث جامعه نگری و بومی كردن دانش، از مطالب مهمی است كه باید انجام شود.

عین اللهی افزود: امیدواریم این جلسات با فوریت بیشتر برگزار شود و ما هم در این زمینه وقت می گذاریم و بیشتر رصد می كنیم. از دوستان می خواهم كه همدلی و هم صدایی را حفظ كنند و رسانه ها هم حتما مطالب را از كمیته های علمی دریافت كنند. هر چیزی را باید از اهل فن بپرسید. مطالب باید علمی به مردم داده شود و منجر به آشفتگی و سردرگمی مردم نشود.

وی همچنین در مورد واكسن بیان كرد: وزارت امور خارجه، هلال احمر و بانك مركزی دنبال روی یك خط و مشی هستند و همدلی وجود دارد و همین موضوع باعث شده كه واكسن به اندازه كافی وارد كشور شود. باید توجه كرد كه ما به عنوان وزارت بهداشت توان این میزان از واكسیناسیون را نداشتیم، اما مردم پای كار آمدند. نزدیك به 1100 پایگاه تجمیعی در كشور وجود دارد كه عمدتا از مردم هستند و در اماكنی مانند حسینیه ها و ورزشگاه ها، واكسیناسیون انجام می شود.

ركورد واكسیناسیون در هفته را شكستیم

عین اللهی در ادامه با بیان اینكه ركورد واكسیناسیون در هفته را شكستیم، ادامه داد: در هفته قبل، بیش از 8 میلیون دز واكسن تزریق شد و در هفته جاری بیشتر نیز خواهد شد. بنابراین حركت مردمی و اعتماد مردمی ایجاد شده است. در آینده لاك داون هوشمند ایجاد می كنیم. به طوری كه كسی كه مدرسه می رود یا به مراكز دیگر مانند هتل و مراكز جمعی مانند استادیوم می رود كه واكسن زده باشد. بر این اساس بسیاری از محدودیت ها برداشته می شود تا به زندگی عادی بازگردیم، اما با این حال مواردی مانند ماسك و رعایت فاصله و تهویه و ... باید انجام شود.

وزارت بهداشت: صدور كارت واكسن دیجیتال رایگان است
ظرفیت تولید 3میلیون دوز واكسن ایرانی ـ استرالیایی تا پایان مهرماه
مجوز مصرف واكسن "جانسون اند جانسون" در ایران صادر شد!
وزیر بهداشت: هركس از كشور خارج می شود باید كارت واكسن داشته باشد
ورود 70میلیون دوز واكسن كرونا تا دو ماه آینده
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۱۶:۰۸ - ۳۰/۰۶/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲