دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

وبینار « مدیریت خطر پاندمی كووید » در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد
 
به همت مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

وبینار « مدیریت خطر پاندمی كووید » در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد

وبینار « مدیریت خطر پاندمی كووید » با حضور دكتر فرشید رضایی مدیركل آموزش سلامت وزارت بهداشت، رئیس و محققان مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رصدخانه اجتماعی كووید 19، در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا این دانشگاه، با سخنرانی خود تحت عنوان « برنامه ملی مقابله با كووید 19 با رویكرد تلفیقی »، آخرین تحولات در ایران و جهان در رابطه با كووید 19 را ارائه داد.

وی با اشاره به روند شكل گیری ستاد ملی مقابله با كرونا و آمادگی وزارت بهداشت از ابتدای پاندمی كرونا در ایران، گفت: وزارت بهداشت با آغاز پاندمی در ایران، بسرعت مدیریت و كنترل بیماری را بعهده گرفت و تلاش زیادی كرد، اما بیماری غیرقابل پیش بینی و تجربه دنیا برای این نوع بیماری كم بود، لذا نیاز داشتیم كه همه كشورهای جهان، یافته های علمی خود را به اشتراك بگذارند و هدف این وبینار نیز به اشتراك گذاری مطالعات و تجارب در این خصوص است.

دكتر خانكه تصریح كرد: دانشگاهیان طی این مدت، شواهد علمی تولید كردند و حوزه اجرا نیز اعتماد به حوزه علمی كشور داشت كه این، اتفاق مباركی است كه ان شاالله گسترش می یابد.

وی با نمایش نمودار، اظهار داشت كه تاكنون 233 میلیون نفر در جهان مبتلا به كرونا شدند كه حدود چهار میلیون و 700 هزار نفر از آنان فوت كردند. در ایران نیز پنج میلیون و 600 هزار نفر مبتلا و 120 هزار كشته از كرونا داشتیم كه با توجه به عوامل مختلفی كه می تواند در عدم ثبت مبتلایان و فوت شدگان موثر باشد، پیش بینی می شود كه آمار جهانی بیشتر از تعداد اعلام شده، باشد.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 افزود: با توجه به سرعت واكسیناسیون كرونا در ایران، پیش بینی می شود كه اگر پیك ششم را هم داشته باشیم و مبتلایان افزایش یابند، آمار فوت شدگان افزایش نمی یابند.

وی در مورد اجرای برنامه واكسیناسیون كرونا در ایران و جهان گفت: هم اكنون 46 درصد مردم دنیا، یك دوز واكسن را دریافت كردند و اكثر كشورهای دنیا بصورت متوازن بپیش می روند. در كشور ما نیز یك تاخیر كوتاه در ابتدای امسال در انجام واكسیناسیون داشتیم ولی از مرداد ماه و بر اساس آمارهای جهانی، 42 تا 43 درصد مردم ما حداقل یك دوز را تزریق كرده اند.

رئیس مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه، كشورهای آلمان و امریكا را در اجرای برنامه واكسیناسیون كرونا موفق ندانست و گفت: بنظر می آید كه حجم زیادی از مردم در ایران، آگاهی برای ثبت نام اینترنتی و استفاده از امكانات دیجیتال را ندارند و این، یكی از دلایل عدم انجام واكسیناسیون در ایران است كه باید راهكارهای لازم برای آن اندیشیده شود.

دكتر خانكه وضعیت كرونا در ایران و جهان بلحاظ اپیدمیولوژی را توضیح داد كه در كل دنیا، روند ابتلا رو به پائین است و مردان بیشتر از زنان مبتلا می شوند، اما از بعد تاثیر روانی و اجتماعی كووید، زنان بیشتر متاثر از آن هستند كه در دانشگاه ما مطالعات مختلفی بر روی این موضوع انجام شده است.

وی با توجه به اینكه منابع مالی در كنترل و مدیریت كووید موثر است، افزود: اگر به كشورهای فقیر، منابع لازم نرسد، ممكن است عدم كنترل در آن كشورها منجر به بروز انواع كووید در آن كشورها، و سرایت به دیگر كشورها شود.

رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 تاكید كرد: بنابر این برای كنترل و مدیریت كووید، باید دست در دست همدیگر، به اجرای سیاست ها و برنامه ها بپردازیم و در عین حال، به فكر وضعیت كشورهای همسایه خود نیز باشیم، چرا كه وضعیت آنها، در روند اجرای برنامه ها و نتایج آن در كشور ما نیز موثر است.

وی با اشاره به اینكه پاندمی كرونا به ما نشان داد كه باید آمادگی كافی برای مقابله با اینگونه بیماری ها را داشته باشیم، افزود: چالش هایی كه در ایران وجود داشت، در بسیاری از كشورهای دنیا نیز مطرح بود. زیرساخت ها و ظرفیت ها در همه كشورهای دنیا برای مقابله با كووید، كافی نبود و مشخص شد كه امكانات موجود، تخت های بیمارستانی و ICU (مراقبت های ویژه) باید گسترش یابد، ضمن آنكه توزیع منابع و چگونگی دستیابی به آن، خوب نبود.

دكتر خانكه تصریح كرد: باید قبل از هر بحرانی، سیستم مراقبت بازنگری و تقویت شود، مشاركت هرچه بیشتر مردم جلب شود، اقتصاد سلامت بگونه ای دیگر تعریف شود، سیستم بیمه ها و ارجاع تقویت شود، پزشك خانواده گسترش یابد، هزینه های مردم بالا نرود، سیاست هایی برای واكسیناسیون، خدمات درمان، حمایت از گروه های آسیب پذیر، برنامه ریزی و هماهنگی بین سازمانی و سازمان های مردم نهاد در كنار هم فعالیت كنند، اطلاعات را به اشتراك بگذارند، اطلاعات پایه علمی از طریق دانشگاه ها در اختیار مردم قرار بگیرد و ستاد و قرارگاه، به دانشگاه ها تكلیف بدهند و نقاط ضعف و قوت مشخص شده و برای آنها برنامه ریزی صورت بگیرد.

وی همچنین افزود: بخشی از خدمات بیمارستانی، به افراد آسیب پذیر و بیمار غیر كرونایی اختصاص یابد، زیرساخت های سلامت مورد نظارت و ارزیابی قرار بگیرند، مشاركت مردم بصورت جدی جلب شده و جنبه های مختلف اجتماعی و اقتصادی كووید به اندازه جنبه پزشكی آن، مورد توجه قرار بگیرد.

دكتر خانكه در بحث مدیریت خطر و بلایا، اظهار داشت: استراتژی ما این است كه نباید بگذاریم " بحران یا تهدیدی اتفاق بیافتد و اگر اتفاق افتاد، باید میزان آسیب و صدمات ناشی از آن را به حداقل برسانیم ".

وی افزود: شناخت شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی هر جامعه ای، به این مدیریت كمك می كند و با توجه به اینكه ایران دارای سابقه 53 مخاطره شناخته شده است، لذا باید به جنبه های مختلف در قبل و بعد از آن توجه كرده و برای هریك برنامه ریزی داشت.

وی گفت كه توصیه های سازمان جهانی بهداشت بر " رعایت توصیه ها و نكات بهداشتی "، " وجود منابع خوب " و " هماهنگی بین دستگاه های مجری " است ، و سه اصل در زمینه مدیریت كووید حائز اهمیت است كه عبارتند از : واكسیناسیون، فاصله گذاری اجتماعی و حمایت از گروه های آسیب پذیر.

وی به عنوان مثال، به ضرورت وجود برنامه پنج ساله واكسیناسیون در كشور اشاره كرد و افزود: باید نقاط قوت و ضعف را استخراج كنیم و با انجام مطالعات علمی، بصورت یكپارچه در رفع نقاط ضعف تلاش كنیم.

در ادامه، دكتر فرشید رضایی مدیركل آموزش سلامت وزارت بهداشت در سخنرانی خود تحت عنوان " ارتباط دو سویه بحران پاندمی و HPE " ، به نقش اساسی آموزش و ارتقای سلامت در كنترل پاندمی اشاره كرد و " آموزش و تسهیل شرایط برای رفتارهای محافظتی پایدار، عادت سازی، ایجاد نرم های اجتماعی مناسب، توانمندسازی و اعتماد مردم و تقویت داشته ها برای جلب اعتماد و افزایش تاب آوری در برابر شناخت راه های دستیابی به اطلاعات صحیح و موثق بجای انبوه پیام " را لازم دانست.

وی افزود: تقویت جوامع در انجام كارستانی براساس داشته ها و فرصت ها و همچنین، توانمندسازی سازمان هایی كه در معرض عوارض پیامدهای نامطلوب ناشی از طولانی شدن پاندمی هستند، در كنترل پاندمی بسیار حائز اهمیت می باشند.

دكتر مهرداد فرخی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 در خصوص ارتباط پاندمی با اقلیم سخن گفت و بحث خود را برای كنترل پاندمی كرونا، از بحث پیشگیری آغاز كرد.

وی با تاكید بر اینكه باید سلامت در میان همه موجودات زمین تامین شود، افزود: مدیریت، زمانی اتفاق می افتد كه سلامت در میان همه موجودات مورد توجه قرار بگیرد و در دستورالعمل های ابلاغی برای مدیریت پاندمی، باید اولویت هایی مانند " دسترسی به آب، فقر منطقه و ساكنان آن، تراكم مناطق مسكونی " مورد توجه قرار بگیرد.

دكتر فرخی، نقش " سلامت محیط " را در میزان شیوع و مدیریت آن حائز اهمیت خواند و با طرح چند مثال، گفت: در زندگی مدرن امروزی ما، فاكتورهای جدید وجود دارند كه حالا، با پاندمی كووید تركیب شده اند.

وی با تاكید بر اینكه مدیریت پاندمی، مدیریت چند جانبه است، افزود: برای پاسخ به سئوال هایمان، باید شواهد علمی تولید كنیم و اینكه جنبه های سلامت محیط مثلا آلودگی هوا، چقدر در مدیریت كووید و بحران موثر است؟، و یا پیامدهای كرونا بر سلامت اجتماعی انسان چه بوده است ؟ باید مورد بررسی و مطالعه قرار بگیرند.

دكتر علی نصیری سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و مدیرگروه حوادث و بلایا دانشگاه بقیه الله، در سخنانی تحت عنوان " مدیریت بحران كرونا در شهر تهران "، ساختار ستاد مدیریت بحران كرونا در شهرداری تهران را تشریح كرد و گفت: در شهرداری تهران، علاوه بر تشكیل ستاد مدیریت بحران كرونا، ساختار این ستاد تعریف، و برنامه جامع مدیریت بحران كرونا تدوین شد.

وی، « هماهنگی، فرماندهی و كنترل، مدیریت یكپارچه اطلاعات و برنامه، بودجه و مدیریت منابع » را از الزامات تحقق برنامه جامع مدیریت بحران كرونا در شهر تهران كه در قالب 140 عنوان تدوین شده است، معرفی كرد.

دكتر نصیری، با اشاره به اینكه ابعاد برنامه مدیریت كووید در شهر تهران، شامل 14 عنوان می شود، گفت: هر یك از عناوین برنامه، بلحاظ سه محور « بهداشت و درمان، فاصله گذاری هوشمند فیزیكی و خدمات و حمایت های اجتماعی » بررسی شد، ضمن آنكه پویش " تهران دوباره جان می گیرد " شكل گرفته است.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تمركز آموزش سلامت مردم را بر موضوع واكسن و تشویق مردم به استفاده از واكسن ذكر كرد و اهم برنامه ها در بحث بهداشت و درمان را برشمرد.

بگفته وی، " استفاده گسترده از تست های سریع تشخیص منطبق بر آخرین شیوه نامه های مصوب، توسعه مراكز واكسیناسیون كه به حدود 30 مركز افزایش یافت، ارائه خدمات ارزان قیمت درمانی و مراقبتی در منزل به عموم شهروندان، ارائه گسترده خدمات ارزان قیمت و در دسترس سلامت روانی و رفتاری به بیماران، مراجعه كنندگان و كاركنان مراكز درمانی " از جمله برنامه های اجرا شده شهرداری در بخش بهداشت و درمان بود.

دكتر نصیری، اهم برنامه های شهرداری در بحث فاصله گذاری هوشمند فیزیكی را ذكر كرد و افزود: " بازنگری در طرح جامع هوشمند محدودیت ها (تردد درون و برون شهری، اجتماعات، مشاغل و ... )، استفاده از ظرفیت های مردمی جهت كنترل و رصد فاصله گذاری فیزیكی، راه اندازی ماژول بیماریابی و ردیابی هوشمند در سامانه یكپارچه مدیریت كرونا، الزام رعایت فاصله گذاری در وسائط حمل و نقل عمومی با افزایش زیرساخت ها و كنترل ورودی ها و نظارت بر اجرای آن " ، از جمله این برنامه هاست.

وی همچنین، " راه اندازی واحد واكسیناسیون سیار محله محور به منظور تزریق واكسن در منزل گروه های ویژه، ایثارگران و جانبازان، سالمندان وابسته به خانه و جمعیت پنهان شهری، كودكان كار و حاشیه نشینان و ...، طراحی و پیاده سازی الگوی بومی مشاركت بومی در مدیریت كرونا، مبتنی بر نظام تشویق هوشمند شهروندان با مشاركت اصناف و ...، و توزیع بسته های كمك های مومنانه به اقشار كمتر برخوردار " را از برنامه ها و خدمات شهرداری در حمایت اجتماعی از اقشار آسیب پذیر ذكر كرد.

نصیری با تاكید بر بهره گیری از ظرفیت های داوطلبانه و مشاركت های مردمی در مدیریت پاندمی كووید، اقدامات انجام شده از سوی شهرداری تهران را بیان داشت كه " افتتاح مركز ثابت، خودرویی و سیار واكسیناسیون، تشكیل 10 تیم سیار بمنظور واكسیناسیون اقشار آسیب پذیر، " از جمله آنهاست.

وی طرح هایی را كه در شهرداری تهران تحت بررسی قرار دارد را نیز ذكر كرد كه طراحی شناسنامه الكترونیك مراكز واكسیناسیون، اضافه نمودن لایه اطلاعاتی مكانی مراكز واكسیناسیون حمایتی / واكسن بر روی نقشه " تهران من " و طرح منزل به منزل پیرامون موضوع كرونا با هدف ارائه خدمات مورد نیاز و حمایت های اجتماعی، از جمله این طرح ها می باشد.

سرپرست سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران همچنین در پایان سخنانش، " هماهنگی بین بخشی بخصوص در میان نهادهای دولتی، مدیریت غیریكپارچه داده های سلامت، تمایل به رفتارهای نمایشی در بخش های مختلف و چالش های قانونی و عدم تفویض برخی اختیارات " را به عنوان چالش های مدیریت شهری در ارتباط با كرونا مطرح و در مورد آنها توضیح داد.

گفتنی است كه در این وبینار، جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان دكتری گروه آموزشی و مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بصورت حضوری و مجازی شركت داشتند.



انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۲۰:۲۱ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰