دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

بهره مندی 1200 ناشنوا و كم شنوای آملی از خدمات بهزیستی
 
1200 ناشنوا و كم شنوای آملی از خدمات بهزیستی بهره مند هستند.
بهره مندی 1200 ناشنوا و كم شنوای آملی از خدمات بهزیستیبه گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مركز مازندران، رییس اداره بهزیستی شهرستان آمل گفت: در حال حاضر هزار و 200 ناشنوا و كم شنوا در این شهرستان از خدمات این اداره استفاده می كنند و یك مركز جامع توانبخشی خانواده و كودك ناشنوا وابسته به اداره بهزیستی نیز به كودكان دچار مشكلات شنیداری و گفتاری خدمات تخصصی ارائه می دهد.

كبرا اسفندیاریان در مراسم تجلیل از كودكان مركز جامع توانبخشی خانواده و كودك ناشنوا وكم شنوا نیكان افزود: هر ماه از سوی بهزیستی در قبال ارائه خدمات توانبخشی به ازای هر كودك ناشنوا و كم شنوا یك میلیون و 300 هزار تومان مستمری پرداخت می شود كه حدود 500 هزار تومان میزان پرداخت مستمری در مقایسه با پارسال افزایش داشته است.

غربالگری 3 هزار و 573 نوزاد آملی
رییس اداره بهزیستی آمل تصریح كرد: در اجرای طرح غربالگری شنوایی در سال گذشته در شهرستان آمل تعداد 3 هزار و 573 نوزاد تازه متولد شده و كودك مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند كه از این تعداد، 150 نوزاد با شك به وجود مشكلات شنوایی شناسایی و برای پیگیری تشخیصی تكمیلی و مداوا به مراكز درمانی تخصصی معرفی شدند.

اسنفدیاریان، هدف از غربالگری شنوایی را كشف هر چه زودتر مشكلات شنیداری در نوزادان و شیرخواران دانست و افزود: در تمامی دستورالعمل های علمی، انجام اقدامات درمانی برای نوزادان مشكوك به كم شنوایی، در سنین زیر سه ماهگی توصیه می شود؛ چرا كه پس از گذشت این زمان و عدم مداخله مناسب مهارت های ارتباطی، دركی و زبانی كودكان بعد از سن 6 ماهگی به میزان چشمگیری كاهش می یابد.

وی اضافه كرد: 100 درصد تولد در این شهرستان تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی نوزادان قرار دارند و كارشناس شنوایی سنج موارد مشكوك به شنوایی را در طی یك دوره یك ماهه مورد بازبینی قرار داده و در صورت پاسخ ندادن به اقدامات درمانی آنان را به مراكز درمانی تخصصی برای درمان دقیق تر معرفی می نماید.

وی از جمله مهمترین مشكلات ناشنوایان را نبود رابط، اشتغال، مسكن و كمبود بودجه دانست كه از این میان مشكل عمده این قشر را مشكل در برقراری ارتباط و نبودن رابط خواند و یادآور شد: با تربیت و پرورش رابط ناشنوایان و به كارگیری آنان در ادارات می توان كیفیت و كمیت خدمات به این عزیزان را افزایش داد.

بهره مندی 50 كودك كم شنوا شهر های مركزی و غرب مازندران از خدمات نیكان آمل
مدیر مركز نیكان به عنوان تنها مركز جامع توانبخشی خانواده و كودك ناشنوا درسطح شهر های مركزی و غرب مازندران نیزگفت، این مركز در شهرستان آمل به عنوان دومین مركز پس از ساری در مازندران محسوب می شود كه خدمات توانبخشی به بیش از 50 كودك از شهر های آمل، بابل، فریدونكنار، بابلسر، نوشهر، چالوس ارائه می كند.

آناهیتا امینی، خدمات قابل ارائه در این مركز را شامل خدمات توانبخشی به ناشنوایان از جمله پیشگیری از ناشنوایی و غربالگری شنوایی نوزادان 3 ماهه تا كودكان 10 ساله اعلام كرد و افزود: خدمات شنوایی، آموزش های تربیت شنیداری، گفتار درمانی، كاردرمانی ذهنی، روانشناسی، مشاوره وهمه خدمات مورد نیاز به ناشنوایان برای كیفیت بهتر زندگی به این قشر از جامعه ارائه می شود.

بیش از 6 هزار خانوار معلول در شهرستان 420 هزار نفری آمل زیر پوشش خدمات حمایتی اداره بهزیستی شهرستان هستند
   تاریخ: ۱۸:۱۰ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۶