دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

راه اندازی خانه كودك ناشنوا برای ناشنوایان/هر سال یك هزار نفر به سالمندان اردبیل اضافه می شود
 
مدیركل بهزیستی استان اردبیل گفت: با راه اندازی خانه كودك ناشنوا تلاش بر این است تا كودكان كم شنوا و ناشنوا مراحل زبان آموزی را به راحتی طی كنند.
راه اندازی خانه كودك ناشنوا برای ناشنوایان/هر سال یك هزار نفر به سالمندان اردبیل اضافه می شود بهزاد ستاری روز دوشنبه 14 مهرماه در مراسم گرامیداشت روز ناشنوایان و سالمندان در اردبیل اظهار كرد: در استان اردبیل تعداد افراد ناشنوا و كم شنوا نسبت به میانگین كشوری پایین تر است به طوری كه به ازای یك هزار نفر، دو تا سه نفر در استان اردبیل ناشنوا و یا كم شنوا هستند.

وی با بیان اینكه در مجموع پنج هزار نفر ناشنوا و كم شنوا در استان اردبیل زندگی می كنند، تصریح كرد: سه هزار نفر از این تعداد تحت پوشش بهزیستی بوده و از خدمات توانبخشی استفاده می كنند.

مدیركل بهزیستی استان اردبیل رویكرد اصلی بهزیستی را پیشگیری از معلولیت ها به ویژه ناشنوایی و كم شنوایی اعلام كرد و گفت: در این زمینه در كنار اجرای طرح غربالگری شنوایی سعی بر این است تا آزمایش های ژنتیكی قبل از ازدواج به ویژه در بین زوجین با نسبت فامیلی مورد توجه قرار گرفته تا از تولد فرزندان ناشنوا و كم شنوا جلوگیری شود.

ستاری افزود: همه كودكان در هنگام تولد تحت پوشش غربالگری شنوایی قرار می گیرند و در صورت بروز مشكل سعی بر این است تا در دوران طلایی كه زیر چهار و شش سال است، درمان این كودكان انجام شده و حتی كاشت حلزون با قیمت پایین برای اقشار مختلف و رایگان برای مددجویان و معلولان بهزیستی به انجام برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان كرد: آزمایش ژنتیك در حال حاضر برای زوجین اجباری است و قطعا مددجویان تحت پوشش بهزیستی به صورت رایگان از این خدمات استفاده می كنند تا در انجام مراحل غربالگری ژنتیكی با مشكلی روبه رو نشوند.

ستاری بهترین دوران درمان ناشنوایی و كم شنوایی را تا سه سالگی نوزادان اعلام كرد و ادامه داد: با راه اندازی مراكز توانبخشی روزانه و خانه كودك ناشنوا سعی و تلاشمان بر این است تا خدمات مختلف به ویژه زبان آموزی، ارائه سمعك و كاشت حلزون در اولویت قرار گرفته و در اكثر شهرهای استان طرح های پیشگیرانه نیز مورد توجه باشد.

وی اضافه كرد: بیش از 300 دانش آموز ناشنوا و كم شنوا با استفاده از این آموزش ها در مدارس عادی تحصیل می كنند و تنها تعداد محدودی در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند.

مدیركل بهزیستی استان اردبیل به پوشش بیمه ای افراد شاغل در كارگاه ها و واحدهای تولیدی اشاره كرد و گفت: قبل از سال 1400 بهزیستی تنها پرداخت پنج سال حق بیمه را برای كارفرمایان متقبل می شد اما از سال 1400 بهزیستی پرداخت 30 سال حق بیمه كارفرمایان را از بابت اشتغال مددجویان بهزیستی به ویژه معلولان هدف گذاری كرده تا مشكلی از بابت پشتیبانی و حمایت از مددجویان و معلولان وجود نداشته باشد.

ستاری با گرامیداشت روز جهانی سالمند نیز اظهار كرد: در بحث ساماندهی سالمندان شورایی در استان شكل گرفته كه تلاش می كنیم با توجه به جمعیت سالمندی كه روز به افزایش است، خدمات ارائه شده نیز متناسب با شرایط موجود باشد.

وی با بیان اینكه هر سال یك هزار نفر در استان به جمعیت سالمندان افزوده می شود، تصریح كرد: پیش بینی شده تا 30 سال آینده جمعیت هشت میلیونی سالمندان به بیش از 25 میلیون نفر در كشور برسد و در استان نیز همین روند را شاهد هستیم.

ستاری فعالیت سرای سالمندان در ارائه خدمات روزانه بهداشتی، درمانی، فیزیوتراپی و سلامت محور را یادآور شد و افزود: به محض بهبود شرایط كرونایی از طریق این مراكز خدمات ورزشی، فرهنگی، هنری و اردویی نیز ارائه خواهد شد تا با همكاری خود خانواده ها و سالمندان برنامه هایی برای اوقات فراغت این قشر ارزشمند اجرایی و عملیاتی شود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۲۶ - ۱۳/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶