دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

حمایت از پروژه های تحقیقاتی رصدخانه اجتماعی كووید 19
 
مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت از پروژه های تحقیقاتی رصدخانه اجتماعی كووید 19 حمایت می كند.
حمایت از پروژه های تحقیقاتی رصدخانه اجتماعی كووید 19 مدیركل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، گفت: وزارت بهداشت از پروژه های تحقیقاتی رصدخانه اجتماعی كووید 19 حمایت می كند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد حاجبی در نشست مشترك با رئیس، مسئولان كارگروه ها و محققان رصدخانه اجتماعی كووید 19 با بیان ساختار این دفتر كل كه از سه اداره اعتیاد، سلامت اجتماعی و سلامت روانی تشكیل شده و روند رو به رشد آن طی سال های اخیر، گفت: در بحث تحول نظام سلامت، توانستیم كه ساختارهایمان در دانشگاه ها را تقویت كنیم و در همه دانشگاه ها، بخشی با اهداف این اداره كل زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه ها فعال شد.

وی تصریح كرد: در بخش سلامت اجتماعی، نیاز داریم تا بازوهای وزارت بهداشت در دانشگاه ها، تقویت شده و فعالیت بیشتری نشان بدهند، ضمن آنكه تلاش می كنیم تا از پتانسیل مراكز و نهادهای متولی سلامت اجتماعی در وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، سازمان آسیب های اجتماعی وزارت كشور و معاونت اجتماعی این وزارت، استفاده كنیم.

مدیركل دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، با اشاره به طرح های پژوهشی رصدخانه اجتماعی كووید 19 كه در ابتدای این نشست مطرح شد، افزود: خروجی طرح های

حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 در ابتدای این نشست و طی سخنانی، به چگونگی شكل گیری رصدخانه از اواخر اسفندماه سال گذشته و با ابلاغ وزیر وقت بهداشت اشاره كرد و تشكیل دبیرخانه و كارگروه های مختلف با مسئولیت مدیران دپارتمان های حوزه سلامت اجتماعی این دانشگاه را توضیح داد.

وی افزود: مشاركت و همكاری رصدخانه اجتماعی كووید 19 با دفتر سلامت اجتماعی، روان و اعتیاد وزارت بهداشت، شهرداری تهران و همچنین مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی كه اجرای چند طرح پژوهشی را به رصدخانه واگذار كرده است، در پیشبرد اهداف حوزه سلامت اجتماعی در كشور تأثیرگذار خواهد بود.

وی سپس از محمد ساعتچی عضو دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19، خواست تا گزارش عملكرد رصدخانه اجتماعی كووید 19 طی شش ماه گذشته را ارائه بدهد.

ساعتچی با بیان ساختار رصدخانه، گفت كه با فراخوان از گروه های آموزشی حوزه سلامت اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و از 40 پروپوزال رسیده به دبیرخانه رصدخانه، 11 طرح انتخاب شد كه تاكنون 9 طرح اجرا یا در دست اجرا می باشد.

وی با معرفی و توضیح مختصری از محتوای طرح های اجرا شده و یا در دست اجرای كار گروه های دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 تحت عناوین" جمعیت عمومی، رفاه اجتماعی، سالمندی و خانواده های آسیب پذیر، افزود: طی این مدت 43 پیام براساس شواهد بدست آمده از تحقیقات و یا بررسی مقالات علمی نیز توسط دبیرخانه رصدخانه تهیه و در قالب گذاره برگ هایی، منتشر شده است.

در ادامه، مسعود فلاحی خشكناب مدیر گروه آموزشی پرستاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول كارگروه مدافعان سلامت رصدخانه، از دو طرح تحقیقاتی اجرا شده و دو طرح در حال اجرا گفت كه مربوط به مدافعان سلامت می باشند.

مروئه وامقی رئیس مركز تحقیقات مدیریت رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول كارگروه رفاه اجتماعی رصدخانه نیز در سخنانی گفت كه از ابتدای شروع همه گیری كرونا بنظر می آمد كه كودكان مبتلا به كرونا نمی شوند و لذا، از آسیب كرونا نیز محفوظ هستند، ولی بعداً مشخص شد كه تأثیر كووید بر كودكان، علاوه بر سلامت جسمی آنان، بر سلامت روانی و اجتماعی كودكان، آموزش و ادامه تحصیل آنان بسیار تأثیرگذار بوده است.

وی افزود: دو مطالعه كیفی انجام شد و براساس نتایج آن، كودكان بشدت تحت تأثیر پیامدهای ناشی از همه گیری كرونا قرار دارند و بخش قابل توجهی از كودكان به دلیل عدم دسترسی به اینترنت، وسایل ارتباطی و … از آموزش و ادامه تحصیل بازمانده اند.

در ادامه، مرضیه شیرازی خواه عضو هیأت علمی مركز تحقیقات SDH (عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت) دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و عضو كارگروه رفاه اجتماعی طی سخنان كوتاهی به نیازهای ویژه افراد ناتوان و معلولان اشاره كرد كه از ابتدای همه گیری كرونا در كشور، دستورالعملی برای این گروه از افراد آسیب پذیر تهیه شد.

وی افزود: با همكاری همه گروه های مرتبط با این حوزه، مركز SDH دانشگاه و محققان دانشگاه تهران، نیازسنجی و خلاصه های سیاستی تدوین، و اجرای طرح مربوط به آن آغاز شد.

همچنین، غنچه راهب مدیر گروه مددكاری اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول كارگروه مددكاری اجتماعی و خانواده های آسیب پذیر، با اشاره به طرح های در دست اجرای این كارگروه، به واكسیناسیون بیماران خاص، معلولان و سالمندان بستری در منزل اشاره كرد.

وی نیاز این افراد به تسهیلاتی خاص جهت دریافت واكسن كرونا را مورد توجه قرار داد و افزود: طرحی كه در این خصوص، از جانب كارگروه مددكاری اجتماعی رصدخانه اجتماعی كووید 19 به وزارت بهداشت ارائه شده است، تحت بررسی می باشد.

حسن رفیعی مدیر گروه رفاه اجتماعی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و مسئول كارگروه جمعیت عمومی رصدخانه نیز درباره طرح پژوهشی در دست اجرای این كارگروه كه تمركز بر آسیب های اجتماعی دارد، توضیحاتی ارائه داد.

مهرداد فرخی مسئول دبیرخانه رصدخانه اجتماعی كووید 19 نیز در سخنانی، هدف از تشكیل رصدخانه و كارگروه های مختلف درقالب دبیرخانه رصدخانه را داشتن پشتوانه علمی و تخصصی برای اقدامات و برنامه های وزارت بهداشت ذكر كرد.

وی تصریح كرد كه همه طرح های پژوهشی در رصدخانه اجتماعی كووید 19، اهداف كاربردی دارند و برای پاسخ دهی به دو سوال اساسی پاندمی كرونا چه تأثیری بر شاخص های سلامت اجتماعی گذاشته است؟ و سلامت اجتماعی، چه تأثیری بر روند شیوع بیماری در كشور خواهد داشت؟، طراحی و اجرا می شوند.

فرخی افزود: با دستیابی بر نتایج تحقیقاتی كه در این ارتباط طراحی و اجرا می شوند، می توانیم به صورت مستند، پیرامون وضعیت كرونا در كشور صحبت كنیم و برنامه ها براساس مطالعات انجام شده، در جهت كاهش هر چه بیشتر آسیب های ناشی از پاندمی، تدوین و اجرا شوند.

خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19 در پایان این نشست، با جمع بندی مطالب ارائه شده، تاكید كرد كه همه سعی می كنیم كه جنبه های مغفول مانده از پاندمی مشخص شوند.

وی با اشاره به اینكه پیش از راه اندازی رصدخانه اجتماعی كووید 19، هیچیك از جنبه های اجتماعی پاندمی مورد بررسی قرار نگرفته بود، افزود: پاسخگویی به نیاز بیماران خاص، بیماران روان، معلولان، خانواده های آسیب پذیر، چگونگی بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، و هزاران مساله دیگر كه در ارتباط با كووید، باید مورد بررسی و برنامه ریزی قرار می گرفت، نیازمند مطالعات تخصصی و تولید شواهد علمی است.

خانكه افزود: رصدخانه اجتماعی كووید 19 با تیمی از متخصصان و محققان حوزه سلامت اجتماعی در كنار مجریان و دولتمردان كشور مانند دفتر سلامت اجتماعی وزارت بهداشت، مركز پژوهش های مجلس و شهرداری تهران است تا با اجرای مطالعات، به سیاستگذاران، برنامه ریزان و مجریان كشور برای كاهش آسیب ها و تأمین سلامت اجتماعی و روانی هموطنان كمك كند.

وی ابراز امیدواری كرد با برگزاری جلسات منظم ماهانه با حضور متخصصان و مسئولان مركز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، شهرداری تهران و سازمان آسیب های اجتماعی وزارت كشور، بتوانیم هماهنگ و یكپارچه در تأمین سلامت اجتماعی و روانی جامعه پیش برویم.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۴:۰۴ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۶