دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

طراحی دستگاه بهبود تعادل در بیماران نورولوژی، حركتی و ورزشی
 
مدیر عامل یك شركت دانش بنیان عضو پارك علم و فناوری خراسان رضوی گفت: ایده محوری ما طراحی دستگاه بهبود تعادل در بیماران نورولوژی، حركتی و ورزشی با اصلاح الگوی حركت دو بعدی توسط بازخوردهای دیداری و شنیداری است. از این رو دستگاه ReGait-1 را برای این بیماران اختراع كردیم.
طراحی دستگاه بهبود تعادل در بیماران نورولوژی، حركتی و ورزشی محمد لطفی در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: راه رفتن یكی از مهمترین و پایه ای ترین نیازهای زندگی روزمره و یك مكانیسم حفاظتی مهم در بدن انسان است كه از عوارض ثانویه ناشی از بی تحركی و عدم فعالیت در هر سنی جلوگیری می كند. همچنین حذف راه رفتن از زندگی كودك در حال رشد هم عوارض زیادی به دنبال دارد. بنابراین همواره در فرایند توانبخشی بیمار (كودكان و بزرگسالان) مسئله راه اندازی و راه رفتن از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: اگرچه بسیاری از افراد مبتلا به بیماری های نورولوژیك و حركتی بسیاری از خدمات توانبخشی را در كلینیك های مربوطه دریافت می كنند، اما غالبا به دلیل مشكلات بسیار كه شامل راه اندازی بیماران، طولانی شدن روند درمان و مشكلات مالی است، متاسفانه مرحله راه اندازی و كار بر روی راه رفتن بیماران كه جزو مراحل بسیار حیاتی و انتهایی توانبخشی بیمار است، مغفول واقع می شود. این در حالی است كه بیمار وقتی از كلینیك های فیزیوتراپی و كاردرمانی ترخیص می شود باوجود بهبودی نسبی، اما هنوز در كیفیت و كمیت راه رفتن خود با مشكلات زیادی مواجه است.

مدیر عامل این شركت دانش بنیان عضو پارك علم و فناوری خراسان تصریح كرد: ایده محوری ما طراحی دستگاه بهبود تعادل در بیماران نورولوژی، حركتی و ورزشی با اصلاح الگوی حركت دو بعدی توسط بازخوردهای دیداری و شنیداری است. از این رو دستگاه ReGait-1 را برای این بیماران اختراع كردیم.

لطفی ادامه داد: این دستگاه شامل امكاناتی همچون تعلیق وزن بخشی از وزن بیمار به صورت دینامیك، حركت همزمان دستگاه با بیمار، قفل بلادرنگ جلوگیری از سقوط بیمار، هارنسی ایمن و راحت، ارائه گزارش عملكرد بیمار در هر جلسه تمرین، ایجاد شرایط ایمن و مطمئن برای بیمار و درمانگر را برای انجام تمرین های متنوع و پیشرفته حركتی نظیر حفظ تعادل، راه رفتن در مسیر مستقیم، ایستادن و نشستن و عبور از رمپ و پله نوردی را فراهم می كند.

وی تاكید كرد: برای اولین بار پسر 6 ساله ای كه دچار ضایعه فلج مغزی بود توانست با كمك این دستگاه و بعد از 20 جلسه تمرین به صورت مستقل راه برود. در كار ما هفت رشته مختلف كه شامل رشته های مهندسی الكترونیك، مكانیك، مهندسی پزشكی، كامپیوتر هوش مصنوعی، توانبخشی، فیزیوتراپی و طراحی لباس است با ما همكاری می كنند و مجموع تلاش این ها سبب موفقیت در خروجی كار شد.

مدیر عامل این شركت دانش بنیان عضو پارك علم و فناوری خراسان با اشاره به اینكه «سه شركت آمریكایی نیز توانسته اند این دستگاه را بسازند»، عنوان كرد: ما تفاوت هایی را در دستگاه ایجاد و طرح هایی را برنامه ریزی كرده ایم كه اگر به نتیجه برسند دستگاه ما اولین دستگاه در دنیا است كه به كمك توان یابان آمده است. همچنین توانسته ایم برای اولین بار نسخه خانگی آن را بسازیم.

لطفی عنوان كرد: هدف اصلی ما این است كه بتوانیم به توان یابان كمك كنیم تا بتوانند مستقل باشند. برای تحقق این امر از خیران خواستاریم در این راه با ما همقدم شوند. پارك علم وفناوری خراسان از لحاظ معنوی و قرار دادن فضای مناسب و تسهیلات حمایت های زیادی از ما كرده است. در حال حاضر قصد داریم فضای خود را توسعه دهیم كه در این زمینه پارك خراسان همكاری خوبی با ما داشته است.

مدیر عامل شركت پیام آوران هنر و فناوری شرق ادامه داد: مذاكراتی برای صادرات داشته ایم و در حال طی مراحل ثبت بین المللی برای انجام صادرات هستیم. ما می توانیم به همه كشورهای به غیر از آمریكا آن هم به دلیل داشتن چنین دستگاهی صادرات انجام دهیم. در هلند شركت ثبت شده ای راه اندازی كردیم و بستر فروش در اروپا را مهیا نمودیم. از این رو مشكلی برای صادرات به اروپا و آسیا نداریم. شركت پیام آوران هنر و فناوری شرق از سال 97 طراحی شركت را آغاز و از سال 98 فعالیت خود را آغاز نمود و از ابتدای سال1400 وارد پارك علم وفناوری خراسان شد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۴:۰۲ - ۱۲/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۱