دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

پدیده "سالمند سر راهی" در راه است
 
عضو فراكسیون زنان مجلس شورای اسلامی: زمانی كه تعداد سالمندان دریك كشور افزایش پیدا می كند آن كشور با پدیده سالمند سر راهی روبرو می شود.
نماینده مجلس: پدیده به گزارش خبرگزاری صدا و سیما خانم فاطمه محمدبیگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد رشد سالمندی در كشور گفت: در دو دهه اخیر با رشد چشمگیر سالمندی در كشور مواجه بودیم كه این موضوع اگر به درستی برنامه ریزی نشود موجب مشكلات عدیده ای در راستای كنترل جمعیت سالمند كشور خواهد شد.
وی افزود: براساس نتایج سرشماری سال 95 برغم افزایش متولدین در سال های منتهی به سرشماری 1395، نرخ رشد جمعیت كاهش و میانه سنی جمعیت افزایش یافته است و اگر سال های گذشته رشد سالمندی به میزان 7 تا 8 درصد بود در حال حاضر به حدود 10 درصد رسیده است. پیشروی جمعیت به بالای 9 درصد سالمندی هشداری ملی محسوب می شود.
نماینده مردم قزوین، آبیك و البرز افزود: ایران 80 میلیون نفری در حال ورود به پیری مطلق است. این سالمندی در سطح ملی و بین المللی یك تهدید بزرگ محسوب می شود. متاسفانه شتاب ایران به سمت پیری در بین جوامع اطراف بی نظیر است. پدیده سالمندی در كشور از اجرای برنامه تنظیم خانواده از 35 سال گذشته شروع شد و منجر به كاهش تعداد فرزندان هر خانوار شد به گونه ای كه از خانواده های 7 فرزندی در گذشته امروز شاهد دو فرزند و گاهی تك فرزند هستیم.
وی ادامه داد: زمانی كه خانواده های ایرانی تصمیم به كاهش فرزندآوری گرفتند، زنگ هشدار سالمندی در كشور نواخته شد، بخشی از این كاهش جمعیت به دلیل مسائل اقتصادی و قسمتی موضوع های فرهنگی است، وضع كشور به لحاظ هرم سنی به گونه ای پیش بینی می شود كه در سال 1450حدود یك سوم جمعیت كشور پیر می شوند و اگر بالای 30 درصد جمعیت كشوری سالمند شود بی شك چرخه اقتصادی از حركت باز می ایستد و شاهد رشد مشكلات متعددی نظیر مسائل اجتماعی و بهداشتی، افزایش میزان بیماری ها، رشد مرگ و میر و.. خواهیم بود.

این نماینده مجلس گفت: رشد سالمندی در كشور برابر با كاهش نیروی كار خواهد بود و این كاهش سرمایه اجتماعی فعال بی شك پیامد های غیرقابل جبرانی از اجتماعی گرفته تا فرهنگی و اقتصادی را به همراه خواهد داشت.
وی ادامه داد: جمعیت كشور در حال حاضر به سالمندی قطعی نرسیده است، اما با تمام این تفاسیر زمزمه ورشكستگی صندوق های بازنشستگی را در آینده نه چندان دور می شنویم كه اگر جمعیت فعال كشور به سن سالمندی قطعی برسند، هزینه ای كه این صندوق ها باید پرداخت كنند بیشتر خواهد بود و همین موضوع یك چالش اقتصادی و مالی برای كشور خواهد بود. در حالی كه در خانواده های دارای چند فرزند بعد از دو دهه با ورود افراد به بازار كار و صحنه اجتماع هم شور نشاط جوانی در جامعه دیده خواهد شد و هم صندوق های بیمه از طریق نیرو های جوان تغذیه خواهد شد.
عضو فراكسیون زنان مجلس یادآور شد: زمانی كه تعداد سالمندان در یك كشور افزایش پیدا می كند آن كشور با پدیده سالمند سرراهی روبرو خواهد بود، البته در جامعه ما این موضوع مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی ماست. فرهنگ ایرانی احترام به سالمندان را یك ارزش می داند و دین مبین اسلام بار ها به این موضوع در قالب آیات و احادیث متفاوت تاكید می كند. اكثر خانواده های ایرانی نگهداری از پدر و مادر سالمند خود را یك وظیفه می دانند و آنان را بركات زندگی خود قلمداد می كنند.
محمدبیگی اظهار كرد: با كاهش جمعیت و افزایش سالمندی احتمال این وجود دارد كه با تنهایی سالمندان در خانه روبرو باشیم كه این تنهایی بی شك سالخوردگان را آزار خواهد داد. تك فرزندی موجب خسارت های جبران ناپذیری در آینده همان خانواده ها می شود. تامین امكانات مادی و رفاهی برای جمعیتی كه به سمت سالمندی حركت كرده، قطعا برای دولت هزینه بسیاری خواهد داشت.
عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با پیش بینی های صورت گرفته در خصوص رشد جمعیت سالمند كشور، دولت باید به فكر افزایش پزشكان متخصص در حوزه سالمندی در كشور باشد و پرستارانی را برای نگهداری از سالمندان پرورش دهد و همچنین باید در اندیشه افزایش بستر های خدمات دهی به سالمندان نظیر حقوق بازنشستگی، خدمات بیمه درمانی، توانبخشی و... باشیم.
رییس فراكسیون جمعیت و حمایت از خانواده مجلس با بیان اینكه اگر وضعیت به همین روال ادامه یابد در سال های آینده متولدین دهه 50 و 60 اولین قربانیان بحران سالمندی كشور خواهند بود، ادامه داد: بحران سالمندی كشور یك مسئله قابل پیش بینی است، از دولتمردان درخواست دارم وزارتخانه های مرتبط مثل كار، تعاون و رفاه اجتماعی، وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و صندوق های بازنشستگی و بیمه با برگزاری جلسات متعددی با مجلس شورای اسلامی چاره ای برای این بحران بیندیشند.
   تاریخ: ۱۱:۱۳ - ۱۵/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۲