دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

رییس دانشگاه تبریز: تعداد دانشجویان خارجی ما بیش از 10 برابر شده است
 
تبریز - ایرنا - رییس دانشگاه تبریز با اشاره به رشد بیش از 10 برابری تعداد دانشجویان خارجی این مركز دانشگاهی گفت: تعداد آنان سه سال قبل حدود 80 نفرذ بود كه اكنون به حدود یك هزار و 100 نفر رسیده است.
رییس دانشگاه تبریز: تعداد دانشجویان خارجی ما بیش از 10 برابر شده است تبریز - ایرنا - رییس دانشگاه تبریز با اشاره به رشد بیش از 10 برابری تعداد دانشجویان خارجی این مركز دانشگاهی گفت: تعداد آنان سه سال قبل حدود 80 نفرذ بود كه اكنون به حدود یك هزار و 100 نفر رسیده است.

دكتر رضا مجیدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: جایگاه دانشگاه تبریز را در سه سال اخیر از 13 به پنجم كشوری رسانده ایم كه دلیل آن انتخاب تیم مدیریتی علمی بر مبنای شایستگی های تخصصی و به دور از هر گونه وابستگی های جناحی و سیاسی بود.

وی با تاكید بر اینكه باید بستری فراهم كنیم كه از همه مغزها استفاده كنیم و دانشگاه چنین فضایی است، اضافه كرد: دانشگاه های امروز، دانشگاه های نسل چهارم هستند كه بین المللی و جامعه محور بودن، رویكرد اصلی آنهاست و دانشگاه تبریز نیز در این مسیر حركت می كند.

وی توضیح داد: در مسیر بین المللی شدن دانشگاه تبریز علاوه بر رشد بیش از 10 برابری تعداد دانشجویان خارجی، بیش از 70 طرح پژوهشی مشترك بین المللی در دست اجرا داریم.

دكتر مجیدی با بیان اینكه دانشگاه تبریز دبیرخانه دانشگاه های ایران در همكاری با دانشگاه های تركیه است، تشریح كرد: تاكنون 37 طرح مشترك با سازمان پژوهش فناوری تركیه، مسوم به «توبیتاك» انجام داده ایم و در سال 1397 با حضور معاون وزیر علوم وقت كشورمان و معاون توبیتاك، حسن ماندال، در دانشگاه تبریز جلسه ای در این راستا برگزار شد.

وی ادامه داد: در بحث جامعه محوری نیز دانشگاه تبریز باید هم در بحث شناخت مشكلات مبتلا به جامعه در بخش های مختلف اقتصادی، علمی، اجتماعی و فرهنگی و هم درمان آن محل مراجعه باشد كه البته موفقیت در این حوزه نیازمند قبولی دانشگاه به عنوان مرجع علمی از سوی جامعه است.

وی با بیان اینكه در این راستا هیات اندیشه ورز دانشگاه تبریز ایجاد شده است، گفت: مركز رشد و نوآوری دانشگاه تبریز برای اولین بار در سال 1386 در دانشكده شیمی آغاز به كار كرد كه در ابتدا موفقیت چندانی نداشت، اما اكنون افتخار استان است، به گونه ای كه
در شیوع كرونا، مركز رشد و نوآوری و دانشكده شیمی دانشگاه تبریز در فاصله 48 ساعت برای تامین كل مواد ضدعفونی كننده استان در صورت تهیه الكل اعلام آمادگی كرد.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینكه این مركز دانشگاهی از سال 1385 آموزش مجازی داشت، اما هیچ تجربه آموزشی جدی نداشت، افزود: اما در همه پرسی كرونا این بخش به شكل جدی فعال شد و بعد از عید 1399 آموزش مجازی این مركز دانشگاهی برای دروس نظری آغاز شد.

وی اضافه كرد: در سایه تدابیر اتخاذ شده تا به امروز وقفه ای در ارائه دروس نظری و عملی به دانشجویان دانشگاه تبریز پیش نیامده است.

رتبه پنجم دانشگاه تبریز در همكاری های بین المللی

رییس دانشگاه تبریز همچنین با اشاره به روند رو به رشد همكاری های بین المللی این مركز دانشگاهی یادآوری كرد: در سایه برنامه ریزی های همكاران مان در ستاد دانشگاه تبریز، در ارزیابی اخیر همكاریهای بین المللی دانشگاه ها و مراكز دانشگاهی كشور توسط وزارت علوم رتبه پنجم را كسب كردیم.

مجیدی افزود: امیدوارم با ادامه این روند، دانشگاه تبریز همانند قدمتش بعد از دانشگاه تهران دوم از نظر علمی در جایگاه دوم كشوری جای گیرد؛ البته در بین دانشگاه های جامع كشور رتبه سوم هستیم.

وی با بیان اینكه در سال های 98 و 99 جزو سه دانشگاه برتر كشور در حوزه پژوهش شدیم، ادامه داد: بودجه دانشگاه تبریز پایین بود، اما در سه سال گدشته دوم یا سوم بوده است؛ سه سال قبل 25 درصد بودجه دانشگاه، معادل حدود 60 میلیارد تومان، از محل حقوق حق التدریسی ها و شركت ها بدهی داشتیم كه ما بخش عمده آن را پرداخت كردیم.

وی اضافه كرد: ماهانه 10 میلیارد تومان افزایش بودجه از محل همسان سازی، معادل 60 میلیارد تومان باید به دانشگاه تبریز بدهند كه هنوز ریالی نگرفته ایم، اما ما افزایش حقوق همكاران را از این محل پرداخت كرده ایم.

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به افزایش 84 درصدی بودجه این مركز دانشگاهی در سال تحصیلی گذشته، گفت: اكنون حدود 80 میلیارد تومان دولت به دانشگاه تبریز و به تبع آن ما نیز به همكاران بدهكاریم.

وی تشریح كرد: اكنون طرح های پژوهشی و آموزشی ما در حال سوق یافتن به سمت جامعه محوری برای حل آسیب های اجتماعی است و در تلاش برای كاستن از رشته های تحصیلی سنتی هستیم؛ در این راستا رشته های تحصیلی حسابداری و اكتشاف را در دانشگاه برقرار كرده ایم و علوم ارتباطات اجتماعی نداشتیم كه آن را نیز ایجاد می كنیم.

وی با بیان اینكه توجه به رشته های تحصیلی بین رشته ای اولویت ماست، توضیح داد: در بحث دانشگاه های منطقه ای، ابتدا دانشگاه ها استانی می شوند كه بر اساس آن و در قالب شورای مدیریت عالی دانشگاه ها، هر گونه تصمیم گیری در باره رشته ها و گرایش ها در آن انجام می شود.

نسبت هیات علمی به دانشجو در دانشگاه تبریز مشابه دیگر دانشگاه های بزرگ كشور است

رییس دانشگاه تبریز با اشاره به اینكه نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو در این مركز دانشگاهی مانند دیگر دانشگاه های بزرگ كشور است، توضیح داد: در دانشگاه تبریز 780 نفر هیات علمی، 800 نفر كارمند و بیش از 23 هزار دانشجو داریم كه 10 درصد دانشجویان در مقطع دكتری، 30 درصد در مقطع كارشناسی ارشد و بقیه كارشناسی تحصیل می كنند.

وی گفت: در سه سال اخیر افزایش 100 درصدی در تولید مقالات علمی داشتیم و در طرح های پژوهشی و فناوری نیز 30 تا 70 درصد رشد داشتیم كه بسته به دانشكده ها و رشته ها این مهم متفاوت است.

وی درباره اقدامات انجام گرفته در راستای ارتقای سطح رفاه دانشجویان دانشگاه تبریز نیز بیان كرد: رتبه خوابگاه های ما با حمایت صندوق رفاه دانشجویی و بخش خصوصی از رتبه پنجم به دوم ارتقا یافته و حدود سه میلیارد تومان برای این منظور هزینه شده است.

دكتر مجیدی تشریح كرد: دانشگاه تبریز قبل از همه گیری كرونا سالانه یك هزار و 700 برنامه فرهنگی داشت كه این رقم در همه گیری كرونا به حدود یك هزار مورد كاهش یافت.

وی یادآوری كرد: در زمان حاضر 103 انجمن علمی، 18 كانون فرهنگی و اجتماعی و 44 عنوان نشریه دانشجویی داریم و سه دوره برگزیده كشوری و دو بار شایسته تقدیر در برنامه حركت شده ایم.

وی اضافه كرد: مهم ترین مساله در دانشگاه تبریز، آرامش همكاران است زیرا دانشگاه محل تعلیم و تربیت می باشد و این نیز در سایه اعتقاد به اهمیت امر آموزش میسر می شود كه در همه جای دنیا نیز چنین است.

رییس دانشگاه تبریز گفت: تمركزگرایی دلیل اصلی ضعف دانشگاه تبریز و دیگر دانشگاه های شهرستانی برای تعریف پروژه های كاری در وزارتخانه های مختلف و سازمان های تابع آن در نقاط مختلف كشور است.

وی افزود: از سوی دیگر در سطح استانی و محلی نیز به كارایی دانشگاه در حل مشكلات جامعه اعتقاد راسخ وجود ندارد.

وی درباره وضعیت اراضی تحت تملك دانشگاه تبریز نیز با اشاره به وجود 900 هكتار زمین در اختیار آن توضیح داد: برای اراضی خلعت پوشان 50 هكتار تغییر كاربری جهت ایجاد پارك علم و فناوری در سال 1397 مصوب كردیم، اما یك سال بعد ایجاد پارك در دانشگاه ها را ممنوع كردند.

وی ادامه داد: حدود 20 هكتار زمین نیز در شمال كشور، پره سر و 200 هكتار در مغان زمین داریم.

برچسب ها
- آذربایجان شرقی
- تبریز
- اختصاصی ایرنا
- دانشگاه تبریز
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۵۱ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴