دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳

5 دستاورد بزرگ فناوری كه در سال 2022 ظاهر می شوند
 
اثر مهم فناوری بر جامعه و زندگی مردم، با توجه به همه گیری كووید-19 افزایش داشته است و در سال 2022، تاثیرات بیشتری را نشان خواهد داد.
5 دستاورد بزرگ فناوری كه در سال 2022 ظاهر می شوند به گزارش ایسنا و به نقل از فوربس، همه گیری كووید-19 در سال 2022، تاثیر خود را از راه های گوناگون بر زندگی ما ادامه خواهد داد. این بدان معناست كه ما شاهد افزایش سرعت دیجیتالی شدن و مجازی شدن كار و جامعه خواهیم بود. با ورود به سال جدید، نیاز به پایداری، افزایش حجم داده ها، افزایش سرعت محاسبه و شبكه احساس خواهد شد.

مهم ترین درس دو سال اخیر برای بسیاری از افراد و سازمان ها این بوده كه اگر انگیزه وجود داشته باشد، تغییرات تحول آمیز آن قدر كه پیشتر تصور می شد، دشوار نیست. ما به عنوان اعضای یك جامعه، بدون شك از این راهگشایی جدید برای انعطاف پذیری و چابكی تفكر نوین استفاده می كنیم زیرا تمركز ما از تلاش برای بقا در جهان، به شكوفایی در آن تغییر می كند.

پیش بینی های ارائه شده در این گزارش، در مورد روندهای ویژه ای است كه به احتمال زیاد، بیشترین تاثیر را در سال 2022 خواهند داشت. شاید مردم درباره محاسبات كوانتومی، رابط های عصبی یا نانوفناوری، نظری نداشته باشند اما یقینا این فناوری ها تاثیر خود را در آینده نشان خواهند داد. در عوض در سال 2022، بیشترین تمركز بر همگرایی روندهای فناوری خواهد بود زیرا ابزارهایی رونمایی می شوند كه به ما امكان می دهند تا آنها را به روش های جدید و شگفت انگیزی ادغام كنیم.

هوش مصنوعی در همه جا!

واژه "هوشمند" پیشتر فقط به معنای متصل به اینترنت به كار می رفت. تلفن های هوشمند، تلویزیون های هوشمند و سایر فناوری های مشابه، فقط ابزارهایی بودند كه قابلیت اتصال به اینترنت را داشتند. "هوشمند" در حال حاضر مفهوم مبتنی بر هوش مصنوعی را نیز در بردارد كه عموما الگوریتم های یادگیری ماشینی را نیز شامل می شود و می تواند به واسطه روش های گوناگون به ما كمك كند.

خودروهای هوشمند، از الگوریتم های تشخیص چهره برای درك این موضوع استفاده می كنند كه آیا كاربر به جاده توجه دارد یا خیر و اگر كاربر خسته به نظر برسد، به او هشدار می دهند. تلفن های همراه هوشمند از الگوریتم های هوش مصنوعی برای انجام دادن كارهای بسیار، از حفظ كیفیت تماس گرفته تا ثبت تصاویر بهتر استفاده می كنند و همچنین به اپلیكیشن هایی مجهز هستند كه به كاربر در انجام دادن هر كاری كمك می رسانند. حتی توالت های هوشمند نیز می توانند كارهای بسیاری انجام دهند. برای مثال، نمونه مدفوع را با استفاده از بینش رایانه ای تجزیه و تحلیل كنند و مشكلات گوارشی را تشخیص دهند.

هوش مصنوعی، به ابزارهایی نفوذ كرده است كه ما از آنها برای انجام دادن كارهای روزمره استفاده می كنیم؛ از دستیارهای صوتی گرفته تا اپلیكیشن های ترجمه و ابزارهایی كه به ما امكان می دهند تا داده های ساختاربندی شده را از تصاویر و یادداشت های دست نویس استخراج كنیم. همچنین، هوش مصنوعی با خودكارسازی فرآیندهای رباتیك كمك می كند تا حجم كار در بخش های مدیریت، حسابداری و منابع انسانی كاهش یابد. برای هر حرفه ای، احتمالا می توان راه حلی پیدا كرد كه با كمك هوش مصنوعی طراحی شده است تا زندگی را ساده تر كند.

این روند گسترده ، هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و شبكه های در حال ظهور فوق سریع مانند 5G را در بر می گیرد كه همه آنها گردهم آمده اند تا قابلیت هایی را ارائه دهند كه تا چند سال پیش فاقد آنها بودیم. افزایش حجم داده ها، سرعت بیشتر شبكه ها و پردازنده ها گردهم می آیند تا جامعه را طوری تحت تاثیر قرار دهند كه بیشتر از تاثیر هر یك از آنها به تنهایی است.

همه چیز در قالب یك سرویس

یكی دیگر از محرك های قوی، دموكراتیزه كردن مداوم داده ها و فناوری است. در سال های اخیر، صنعتی ظهور كرده كه هدف آن، قرار دادن مهارت ها و ابزارهای لازم برای نوآوری در اختیار بخش گسترده ای از افراد جامعه بدون در نظر گرفتن تخصص یا تجربه آنها است. راه حل های فضای ابری برای ذخیره سازی، شبكه و پردازش، هزینه دارند و خطرات ایجاد زیرساخت های پرهزینه به منظور آزمایش ایده های جدید، به شدت كاهش می یابد. راه حل های تركیبی برای زمانی كه سرویس های فضای ابری كاملا مناسب نیستند، به سطحی رسیده اند كه اغلب قابل اجرا هستند.

نوآوری در برخی از زمینه ها به دلیل بحران مهارت ها محدود شده است و این یك مشكل به نظر می رسد اما محرك آن، راه حل "خودت انجام بده" است. زمانی كه هر شركت می تواند یك نفر را برای انجام دادن كارهای مورد نیاز خود به كار بگیرد، به استخدام یك ارتش از نوابغ رایانه نیاز ندارد تا مغز دیجیتالی خود را بسازد. راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی، برای همه چیز از بازاریابی و منابع انسانی گرفته تا مدیریت پروژه، برنامه ریزی و طراحی روند تولید وجود دارند. در سال 2022، شاهد عملكرد شركت هایی خواهیم بود كه زیرساخت های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا را بدون داشتن یك سرور مستقل یا یك رمز اختصاصی به كار می گیرند.

رابط های بدون رمز، محبوبیت بیشتری خواهند یافت و فقدان دانش برنامه نویسی یا درك دقیق آمار و ساختار داده ها، مانعی برای تحقق ایده تغییر جهان به شمار نخواهد رفت. شركت پژوهشی موسوم به "اوپن ای آی"(Open AI) كه توسط "ایلان ماسك"(Elon Musk) بنیانگذاری شده است و شركت "مایكروسافت"(Microsoft) از منابع مالی آن به شمار می رود، از "كدكس"(Codex) رونمایی كرده كه یك مدل برنامه ریزی است و می تواند از زبان گفتار طبیعی انسان، رمز تولید كند. با بلوغ فناوری هایی از این دست كه در سال 2022 شاهد آنها خواهیم بود و همچنین امكانات زیرساخت های فضای ابری، نوآوری های ما به ندرت با كمبود منابع یا مهارت های فنی محدود می شوند.

دیجیتالی سازی، داده سازی و مجازی سازی

بسیاری از ما طی سال های 2020 و 2021، مجازی سازی ادارات و محل كار خود را تجربه كرده ایم و هماهنگی دوركاری، به سرعت انجام شد. این تنها یك موج بحران محور از یك روند بلندمدت بود. ما در سال 2022، با مفهوم "متاورس" یا "جهان مجازی"(Metaverse) به صورت فزاینده ای آشنا خواهیم شد. به گفته "مارك زاكربرگ"(Mark Zuckerberg)، بنیان گذار فیس بوك، بسیاری از كارهایی را انجام خواهیم داد كه در جهان واقعی به آنها عادت كرده ایم؛ مانند بازی كردن و معاشرت كردن.

با افزایش دیجیتالی شدن، متاورس ها می توانند جهان واقعی را با دقت روزافزون مدل سازی و شبیه سازی كنند و به ما امكان دهند تا تجربیات همه جانبه، قانع كننده و نهایتا ارزشمندی را در حوزه دیجیتال داشته باشیم. در حالی كه بسیاری از ما واقعیت مجازی را تا حدودی به واسطه هدست تجربه كرده ایم، مجموعه ای از دستگاه های جدید كه به بازار می آیند، به زودی تجربه بازخورد لمسی و حتی بو را فراهم خواهند كرد. شركت "اریكسون"(Ericsson) كه هدست های واقعیت مجازی را برای دوركاری كارمندان در دوره همه گیری كووید-19 ارائه داده است، سعی دارد یك فناوری جدید موسوم به "اینترنت حواس"(Internet of Senses) ارائه دهد و زمان عرضه آن را 2030 پیش بینی كرده است. با كمك اینترنت حواس، تجربیات مجازی طوری خواهند بود كه از واقعیت، قابل تفكیك نیستند.

شفافیت، حكمرانی و مسئولیت

برای این كه فناوری بتواند كار كند، انسان ها باید به آن اطمینان داشته باشند. در حال حاضر شاهد واكنش های منفی هستیم كه نسبت به روش های به كارگیری فناوری نشان داده می شوند و آنها را مخرب، خطرناك یا غیر مسئولانه قلمداد می كنند. به ویژه، هوش مصنوعی گاهی اوقات مانند یك "جعبه سیاه" نشان داده می شود كه ما نمی توانیم داخل آن را ببینیم و نحوه عملكرد آن را درك كنیم. این موضوع، اغلب به دلیل پیچیدگی هوش مصنوعی است نه طرح بدخواهانه برای محدود كردن درك ما؛ با وجود این، اثر هر دو مورد یكسان است.

ایده هوش مصنوعی شفاف و قابل توضیح، در سال های اخیر محبوبیت خود را افزایش داده زیرا مشخص شده است كه بخش هایی از جامعه نسبت به آن بی اعتماد هستند و به نظر می رسد كه دلایل خوبی دارند. دولت ها نیز به وضوح درك می كنند كه نیاز به داشتن یك چارچوب نظارتی احساس می شود.

قانون پیشنهادی، مقامات را از به كارگیری هوش مصنوعی برای ایجاد سیستم های رتبه بندی اجتماعی و همچنین استفاده از ابزارهای تشخیص چهره در مكان های عمومی منع می كند. همچنین، فهرستی از اثرات خطرناك بالقوه وجود دارد كه سوءاستفاده از آسیب پذیری و ایجاد آسیب های فیزیكی و روانی را شامل می شود و ارائه دهندگان راه حل های مبتنی بر هوش مصنوعی باید پیش از فروش سیستم های خود نشان دهند كه سیستم ها چنین مشكلاتی را در بر ندارند. با وجود این، برخی ادعا می كنند كه پیشبرد این موضوع به قدر كافی نیست زیرا در شرایط كنونی، هیچ شرطی مبنی بر این كه كاربران باید از تصمیم گیری های مبتنی بر هوش مصنوعی آگاه باشند، وجود ندارد.

"سوندار پیچای"(Sundar Pichai)، مدیرعامل گوگل می گوید، اگرچه تنظیم هوش مصنوعی به نظر وی لازم است اما باید تعادلی وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود كه نوآوری از بین نرفته است. این اقدام متعادل كننده، به احتمال زیاد طی سال 2022 به موضوعی برجسته برای بحث تبدیل خواهد شد زیرا افراد بیشتری از تأثیرات مثبت و منفی بالقوه هوش مصنوعی و سایر روندهای فناوری بر جامعه آگاه می شوند.

انرژی پایدار

انرژی تجدیدپذیر طی دوره همه گیری كووید-19، با افزایش مصرف روبرو شد. مصرف انرژی تجدیدپذیر در آمریكا طی 10 هفته نخست قرنطینه، تا 40 درصد افزایش یافت. مصرف انرژی تجدیدناپذیر در سراسر جهان، به خاطر تعطیلی صنایع و خانه نشین شدن مردم، كاهش پیدا كرد. با توجه به این آمار انتظار می رود كه در سال های آینده، سرمایه گذاری بیشتری برای تولید انرژی از منابع تجدیدپذیر صورت بگیرد.

"آژانس بین المللی انرژی"(IEA) تخمین می زند كه انرژی تجدیدپذیر در سال 2020 نسبت به سال پیش، 40 درصد بیشتر تولید و استفاده شده است. پیش بینی می شود كه این افزایش تا سال 2022 ادامه داشته باشد. این موضوع، یك كمك بزرگ برای كشورها و كسب و كارهایی خواهد بود كه سعی دارند به اهدافی مانند خنثی كردن انتشار كربن یا حتی به صفر رساندن انتشار كربن برسند. به علاوه، منابع در حال ظهور انرژی مانند سوخت های زیستی، هیدروژن مایع و حتی همجوشی هسته ای، پیشرفت بیشتری خواهند كرد.

با وجود این، پیشرفت در همه زمینه ها به احتمال زیاد خبرساز خواهد شد. شركت آمریكایی "هلیون انرژی"(Helion Energy) كه در زمینه انرژی همجوشی پیشگام است، انتظار دارد كه بتواند جدیدترین نمونه ژنراتور همجوشی را طی سال 2022 معرفی كند.

همچنین انتظار می رود كه كاربردهای عملی، در زمینه انرژی "هیدروژن سبز" ظاهر شوند. این روش برخلاف فرآیندهای اثبات شده تولید انرژی از هیدروژن كه انرژی كثیف سوخت های فسیلی را به كار می گیرند، از انرژی تجدیدپذیر استفاده می كند و اثر زیست محیطی را كاهش می دهد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۳۲ - ۱۷/۰۷/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۴